Cum se renegociază datoriile și contractele la bancă

Publicat: 27 oct. 2021, 17:00, de Otilia Caloian, în ECONOMIE , ? cititori
Cum se renegociază datoriile și contractele la bancă

Românii care întâmpină dificultăți la plata ratelor sau care au o dispută cu banca pot găsi o cale de mijloc să-și renegocieze termenii și condițiile din contractul semnat cu instituția financiară.

Primul pas pe care trebuie să-l facă un client al unei bănci sau al unei instituții financiare nebancare (IFN), când are nemulțumiri și dispute privind serviciile oferite, este să completeze o cerere pentru conciliere.

Cererea va fi depusă la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), care este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către CSALB completând un formular online direct pe site-ul CSALB.

Dacă cererea este conformă, CSALB informează banca sau entitatea financiară. Apoi trebuie așteptat ca și banca să accepte concilierea. În cazul în care este de acord, CSALB va desemna, aleatoriu, un conciliator.

Dacă soluția este acceptată de toate părțile, aceasta devine titlu executoriu și este obligatorie. Părțile pot accepta sau refuza soluția în termen de 15 zile.

Potrivit CSALMB, soluționarea va fi realizată în cel mult 90 de zile și este gratuită pentru persoanele fizice.

445 de români au ajuns la conciliere în 2021

Un număr de 445 de consumatori au parcurs, în primele nouă luni ale acestui an, întregul proces de conciliere, respectiv depunere cerere, negociere, hotărâre finală acceptată de ambele părţi, ori au ajuns la o înţelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB, informează un comunicat al entității. Beneficiile rezultate din negocierea consumatorilor cu băncile au ajuns la 1,24 milioane euro în primele trei trimestre, iar valoarea totală a beneficiilor în cei cinci ani de activitate operaţională este de 5,25 milioane de euro.

„Ceea ce observăm după primele nouă luni ale anului este o disponibilitate mai mare a consumatorilor şi băncilor de a ajunge la un compromis. 90% dintre negocierile derulate anul acesta în cadrul CSALB s-au încheiat prin împăcarea părţilor. Spre exemplu, în trei trimestre am avut doar două situaţii în care una dintre părţi s-a retras din negociere, faţă de 21 de situaţii de acest fel în perioada similară a anului trecut. Deşi numărul cererilor acceptate spre negociere este cu aproximativ 10% mai mic decât în 2020, valoarea mare a beneficiilor şi procentul ridicat al împăcărilor arată o înţelegere mai profundă a mecanismelor de conciliere, atât din partea băncilor, dar mai ales din partea consumatorilor, despre care putem spune că sunt mai centraţi pe rezultat, mai pragmatici decât în trecut”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

Conform CSALB, în primele nouă luni consumatorii au trimis 1.837 de cereri de negociere (o medie de 47 de cereri pe săptămână), dintre care 1.152 adresate băncilor şi 685 IFN-urilor.

„Se observă o creştere a numărului de cereri adresate IFN-urilor, ponderea acestor cereri fiind de 37% din total, faţă de 24% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Din păcate, aproximativ 80% dintre cererile adresate IFN-urilor vizează ştergerea înregistrărilor din Biroul de Credit, solicitări care nu pot face obiectul unei negocieri, în proporţie covârşitoare fiind clasate ca urmare a refuzului comercianţilor de a intra în procedurile de negociere”, se mai precizează în comunicat.

Pe de altă parte, numărul de cereri adresate băncilor a scăzut în perioada primelor trei trimestre ale acestui an faţă de perioada similară din 2020: de la 1.557 cereri în primele nouă luni din 2020, la 1.152 cereri în primele nouă luni ale acestui an.

Oltenii și bucureștenii, cei mai dispuși la negociere

Cei mai dispuşi la negociere sunt consumatorii din regiunea Sud-Vest Oltenia (59% ar alege calea amiabilă), urmaţi de cei din Bucureşti-Ilfov (45% ar alege în primul rând serviciile CSALB). Studiul a fost făcut în luna septembrie pe 504 respondenţi şi a permis variante multiple de răspuns.

CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

Otilia Caloian și-a început cariera jurnalistică la începutul anilor 2.000. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Facultatea de Finanțe-Bănci. Este specializată în jurnalismul economic și de ... vezi toate articolele