Cum votează femeile vs. bărbații: sondajul care arată realitatea politicii românești
Barometrul Informat.ro – INSCOP Research, ediția a cincea, realizat între 25 octombrie și 2 noiembrie 2025, arată că partidul AUR conduce în intenția de vot pentru alegerile parlamentare atât în rândul femeilor, cât și al bărbaților.
Potrivit sondajului, 32% dintre femei ar vota cu AUR, urmat de PSD cu 23%, PNL cu 15% și USR cu 11%. Alte partide, precum UDMR, SENS, POT sau SOS România, au între 2 și 6% din preferințele feminine, iar 1% ar opta pentru un candidat independent.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/11/1-1024x575.png)
Sursa: informat.ro
În rândul bărbaților, 44% ar alege AUR, 16% PSD, 14% PNL și 13% USR. Alte opțiuni includ UDMR, POT, SENS și SOS România, fiecare cu 2-3%, iar 1% dintre bărbați susțin alt partid sau un candidat independent.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/11/2-1024x576.png)
Sursa: Informat.ro
Sondajul, realizat la comanda platformei de știri Informat.ro în parteneriat cu think-tankul Strategic Thinking Group, a fost aplicat pe un eșantion de 3.000 de respondenți cu vârsta de 18 ani și peste, reprezentativ pe categorii socio-demografice precum sex, vârstă și ocupație. Metoda de colectare a datelor a fost interviul telefonic (CATI), iar eroarea maximă admisă a fost de ±1,8%, la un grad de încredere de 95%.
Remus Ștefureac, director INSCOP Research, explică diferențele de gen în opțiunile de vot: „Potrivit rezultatelor Barometrului Informat.ro – INSCOP, femeile și bărbații se raportează diferit la partidele politice, ceea ce sugerează valori și priorități sociale diferite. În timp ce electoratul masculin manifestă o tendință accentuată de orientare către partide cu discurs radical, electoratul feminin rămâne mai prudent și mai echilibrat în opțiuni. În cazul bărbaților, această orientare indică o criză de reprezentare și o nevoie acută de revalidare a canalelor prin care electoratul percepe eficiența și autenticitatea acțiunii politice. În cazul femeilor, opțiunile mai echilibrate reflectă un atașament față de criterii pragmatice – competență, stabilitate, predictibilitate – mai degrabă decât față de retorici populiste.”.