Cutiuța muzicală: un plonjon în dark wave – acolo unde tresare sufletul

Publicat: 20 iul. 2025, 09:40, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
Cutiuța muzicală: un plonjon în dark wave - acolo unde tresare sufletul

Dark wave nu e doar un gen muzical — e acel val întunecat de emoție, în care tristețea devine estetică. Apărut la sfârșitul anilor ’70, în intersecția dintre new wave și post punk, dark wave a rămas acel tărâm în care tonalitatea minoră, sintezele melancolice și versurile introspective se combină pentru a crea un univers sonor încărcat de dor, nostalgie și frumos tăcut.

Început ca o reacție la exuberanța synthpop-ului și energia directă a post punk ului, dark wave a adoptat un ritm lent, aproape ritualic, menținând un simț al solemnității emoționale. Nimic nu țipă, totul șoptește – cu chitară, sintetizator, pian sau corzi .

Dacă new wave era lumina neonului, dark wave e umbră care absoarbe, introspecție care tresare, acea muzică nu doar de simțit, ci de trăit. Vocea nu transmite un mesaj clar, ci o stare prin vibrație. Îți străpunge pielea, atinge zone unde cuvintele nu ajung și îți lasă o cicatrice sound artistică, unde fiorul și ecoul interior dansează în același timp.

Sunetul care nu trece prin urechi, ci prin oase

Există această specie rară de muzică. Nu are refren, nici solou. Nici nu încearcă să te „prindă” de la primul acord. Nu sare, nu bate din palme, nu face pogo. E genul de muzică ce pare că a fost scrisă în vis, pentru vise. Sau pentru spațiul acela dintre suspin și speranță.

Aici nu ne jucăm cu versuri „catchy”. Aici cuvintele sunt uneori inventate. Vocea e instrument, nu declarație. Basul nu susține ritmul, ci pulsul. Iar atmosfera nu însoțește piesa, ci este piesa.

Ne referim la Cocteau Twins, Portishead, Massive Attack, Dead Can Dance, Lisa Gerrard, Gazpacho, și la toți acei magi ai sunetului care știu că adevărata artă se naște în abisuri tăcute.

Cocteau Twins – vocea care nu vrea să fie înțeleasă

Liz Fraser nu cântă în engleză. Nici în vreo limbă cunoscută. Cântă în lizfraseriană – o dialectică a trăirii care refuză gramaticile. La Cocteau Twins nu contează ce se spune, ci cum se destramă totul în sunet.

Trupa e o stare. O pasăre translucidă care zboară printr-o catedrală în care nu se mai face slujbă de secole. Reverb, delay, delay peste reverb, chitări care plâng fără să pară triste. Totul e levitație.

Și dacă ești într-o zi bună, te fac melancolic. Dacă ești în prag de cădere, te prind în cădere și-ți spun că acolo jos e și frumusețe.

Portishead – eleganța unei dureri care nu se vindecă

Beth Gibbons nu plânge. Beth Gibbons te face să plângi. Portishead e genul de muzică ce pare compusă într-un apartament mic, în plină noapte, între o sticlă de vin neterminată și o amintire care refuză să plece.

Trip-hopul lor nu e cool, e chinuit. Tobele nu bat, oftează. Scratch-urile nu impresionează, ci zgârie. Și peste toate, o voce care vine parcă de la o femeie care a iubit prea mult, a pierdut totul și totuși încă mai scrie scrisori.

La Portishead nu e nimic de dansat. E de tremurat. De stat întins pe jos, cu ochii în tavan, între două decizii imposibile.

Massive Attack – greutatea lumii în beat-uri lente

Massive Attack sunt trupeți în camuflaj sufletesc. Nu vin cu tunuri, ci cu tobe groase și linii de bas ce te scufundă într-o baltă caldă de întrebări.

Totul la ei e dens. Încet, dar apăsător. Sunt trupa care nu vrea să-ți placă, ci să te posede. Odată intrat în lumea lor, n-ai mai ieșire. Nici nu mai vrei.

Piesele lor celebre – „Teardrop”, „Angel”, „Unfinished Sympathy” – sunt incantații urbane. Te poartă prin străzile goale ale unei Londre care plânge în ploaie cu ochii deschiși. Și, în fundal, o voce feminină, ruptă în patru, care-ți șoptește că nimeni nu e salvat, dar toți putem fi iertați.

Dead Can Dance & Lisa Gerrard – sacralitatea sunetului

Dead Can Dance nu sunt o trupă. Sunt o religie fără templu, dar cu orgă. Lisa Gerrard cântă în glossolalia – limba extazului. Și fiecare piesă sună ca o rugăciune uitată, rostită de o civilizație pierdută.

Piesele lor te duc în biserici părăsite, în miez de deșert, în păduri sacre și în amintiri pe care nu știi când le-ai trăit. Nu au epoci. Nu au timp.

Când Gerrard deschide gura, nu iese sunet – iese lumină sonoră. Sau poate întuneric cu parfum de smirnă. E greu de descris ce face cu vocea. Uneori e înger, alteori e mamă, alteori e vântul care trece peste un oraș mort.

Gazpacho – teatrul norvegian al disperării lente

Gazpacho vine din Norvegia, dar n-are nimic nordic în ritm. În schimb, are ceva adânc, dureros și extrem de sincer. Muzica lor e o piesă de teatru în care totul e despre deznădejde, dar nu deznădejdea care urlă. Ci aceea care șoptește: „mai stai puțin aici, cu mine, în întuneric. Nu e chiar atât de rău.”

Albumele lor – Night, Demon, Missa Atropos – sunt povești. Drame. Confesiuni. Nimic nu e ușor. Nimic nu e vesel. Dar totul e viu. Extraordinar de viu.

This Mortal Coil – cântecul celor care nu mai au glas

Există proiecte care nu seamănă cu nimic, nici măcar cu ele însele. This Mortal Coil este unul dintre acele cazuri rare, în care muzica nu mai vine dintr-o trupă, ci dintr-un nor melancolic colectiv, un fel de proces de doliu orchestrat în laboratorul celor de la 4AD.

Creată de Ivo Watts-Russell, This Mortal Coil nu a fost niciodată o trupă în sens clasic. A fost un ansamblu de voci-fantomă, de interpreți trecători, de spirite invocate. Aici s-au reunit Liz Fraser, Lisa Gerrard, Kim Deal, Simon Raymonde, Gordon Sharp, Howard Devoto – adică jumătate din visătorii epocii dark wave.

Sunetul?

Ca o fotografie arsă pe margini. Ca o scrisoare netrimisă. Ca o rugăciune pentru cineva care nu mai poate fi salvat.

Cel mai cunoscut moment?

Cover-ul devastator după „Song to the Siren”, în interpretarea extraterestră a lui Elizabeth Fraser. E cântecul care pare compus de o ființă ruptă de lume, pentru o altă ființă ruptă de lume. Nu există explicație. Doar o sângerare lentă a sufletului.

This Mortal Coil a fost exact ceea ce sugerează numele: o încolăcire a muritorilor, o înregistrare a fragilității umane. Fiecare album a fost ca o cameră întunecoasă în care intri pe vârfuri și ieși tremurând.

Nu e muzică de fond. E muzică de înmormântat părțile din tine care sângerează tăcut.

Și alți alchimiști ai fiorului:

  • Sigur Rós – islandezi care au inventat o limbă (Hopelandic) pentru a nu deranja emoția cu sensuri prea clare.
  • Agnes Obel – pianul devine peșteră. Vocea ei e ca o apă tăcută ce curge prin nervii tăi.
  • Daughter – fragilitate adolescentină, dar cu o înțelepciune brutală.

Toți aceștia nu fac muzică pentru lume, ci pentru cei care au o lume a lor și o țin ascunsă.

De ce ne doare și totuși ascultăm?

Pentru că, într-o epocă de artificii, minciuni și reclame sonore, aceste trupe sunt adevăr crud și necosmetizat. Ele nu-ți oferă soluții. Nu te înveselesc. Nu te distrează. Dar îți spun, cu cea mai delicată sinceritate: „Și noi am fost acolo. Și tu o să supraviețuiești.”

Asta e muzica pentru cei care nu vor să fugă de tristețe. Ci s-o asculte. S-o ia de mână. Să-i spună: hai, vino, locul tău e aici, între două boxe și un suflet larg deschis.

Cutiuța care nu se închide niciodată

Nu e o cutiuță muzicală. E un sarcofag aurit al sentimentelor profunde. Îl deschizi o dată – și nu-l mai închizi niciodată. Muzica asta nu se termină. Doar revine, în valuri.

Și într-o lume isterică, care urlă, care cere să fii vesel, productiv, pozitiv, ei sunt cei care îți spun că e OK să stai puțin cu capul pe masă.

Să taci. Să simți. Să plângi.
Și apoi să mergi mai departe, cu muzica asta în piept, ca o amuletă împotriva prostiei.