„Damen” Galați construiește patru fregate de război anti-submarin pentru Olanda și Belgia

Publicat: 03 iul. 2023, 18:06, de Sorin Costea, în News , ? cititori
„Damen” Galați construiește patru fregate de război anti-submarin pentru Olanda și Belgia

În timp ce construirea celor patru corvete pentru Forțele Navale Române este de câțiva ani în așteptarea semnării contractului, Șantierul Naval „Damen” din Galați va construi patru fregate de război anti-submarin pentru Olanda și Belgia.

Șantierul Naval „Damen” din Galați, specializat în ultimii cincisprezece ani în construirea de nave militare, pare să fie mai apreciat în Europa decât în România.

După ce în noiembrie 2016 fusese desemnat de Ministerul Apărării pentru construirea celor 4 corvete „Sigma” pentru Forțele Navale Române, dar contractul nu a mai fost semnat după ce Liviu Dragnea a blocat procedura acuzând că banii s-ar duce la un șantier naval din Olanda, șantierul naval de la Galați continuă construirea unor nave de război pentru flotele militare ale altor state.

Ministerul Apărării din Olanda, Grupul „Damen Shipyards” şi compania „Thales” au semnat contractul pentru proiectarea, construirea şi livrarea a patru fregate de război anti-submarin (ASW), două pentru Olanda şi două pentru Belgia.

Acordul a fost semnat la bordul navei amiral a Marinei Regale Olandeze,  „HNLMS Karel Doorman”, construită tot la Șantierul Naval „Damen” Galați,  de către secretarul de stat al Apărării, Christophe van der Maat, CEO-ul grupului „Damen Shipyards”, Arnout Damen, directorul general al „Damen Naval”, Roland Briene şi CEO-ul „Thales” Olanda, Gerben Edelijn.

Fregatele construite la Galați, dotate cu sisteme de război „Under Water Warfare Suite” și rachete RAM și NSM

Fregatele „ASW” sunt înlocuitoarele actualelor fregate multifuncționale clasa „Karel Doorman”. Ele pot fi utilizate pentru mai multe misiuni de război pe mare, însă accentul va fi pus pe războiul anti-submarin.

Navele vor avea propulsie hibridă diesel-electrică și vor fi proiectate să navigheze cât mai silențios, pentru a evita pe cât mai mult posibil detectarea lor de către submarine. La bord va fi o suită complexă de senzori pentru detectarea submarinelor.

O fregată de tipul „ASW”  va avea o lungime de 145 de metri, cu o lățime maximă de 18 metri și un pescaj de 5,5 metri la un deplasament de 6.400 de tone.

La bord, va fi asigurată cazarea echipajului format din 117 ofițeri și marinari, dar și o capacitate de cazare suplimentară pentru personalul auxiliar care va participa la misiuni.

Fregatele „ASW” vor fi echipate cu o echipamente pentru război subacvatic (Under Water Warfare Suite – UWWS), un sistem de război de suprafață (Above Water Warfare System – AWWS) și momeli subacvatice.

Navele vor fi înarmate cu un tun de 76 mm, torpile „MK54”, rachete „Rolling Airframe Missile” (RAM) și „Naval Strike Missile” (NSM).

Fregata poate găzdui la bord și alte arme, cum ar fi rachete mai puternice și arme laser de înaltă putere.

La bordul unei fregate vor mai fi ambarcațiuni și avioane fără pilot pentru utilizare aeriană sau sub apă.

Vechea generație, fregatele multifuncționale „Karel Doorman”, au fost construite tot de către „Damen”

Actualele fregate multifuncționale ale clasei „Karel Doorman” au fost construite începând cu anul 1985 de către Damen Naval, la acea vreme „Koninklijke Maatschappij de Schelde”.

Între 1991 și 1995, au fost livrate opt fregate „clasa M”, dintre care șase au fost vândute în cele din urmă altor țări, inclusiv două către Belgia. Odată cu sfârșitul duratei de viață a acestor nave, Țările de Jos și Belgia au decis în comun să își înlocuiască navele cu noile fregate „ASW”.

Prima fregată „ASW” este preconizată să fie livrată în 2029. După construirea lor la Galați, corpurile celor patru fregate vor ajunge la Șantiertul Naval „Damen” din Vlissingen, pentru pentru finalizarea lor ulterioară, instalarea și integrarea sistemelor de arme și, în cele din urmă, punerea în funcțiune a fregatelor pentru a fi livrate flotelor militare din Belgia și Olanda.