Daniel David, despre blocarea începutului de an şcolar: „Nu am niciun plan B, pentru că nu văd motivul pentru care ar trebui să fie o grevă generală”

Publicat: 04 sept. 2025, 14:04, de Ionut Jifcu, în Educație , ? cititori
Daniel David, despre blocarea începutului de an şcolar: „Nu am niciun plan B, pentru că nu văd motivul pentru care ar trebui să fie o grevă generală”
sursa: INQUAM PHOTOS/Virgil Simonescu

Ministrul Educației, Daniel David, respinge categoric posibilitatea de a-și da demisia, în ciuda presiunilor venite din partea sindicatelor și a profesorilor nemulțumiți de măsurile prevăzute de Legea 141/2025. Într-o intervenţie la TVR Info, oficialul a subliniat că nu ia în calcul niciun scenariu alternativ în cazul unei greve generale, considerând că acțiunile de protest, deși firești, nu ar trebui să blocheze sistemul de educație.

Daniel David: „Nu ignorăm supărările, dar haide să construim pe ele”

Întrebat cum răspunde amenințărilor sindicatelor privind declanșarea unei greve generale, ministrul Daniel David a afirmat că nu există un motiv întemeiat pentru o astfel de mișcare.

„Nu am niciun plan B, pentru că nu văd motivul pentru care ar trebui să fie o grevă generală. Încă o dată vă spun, dacă ar fi fost măsuri luate în condiții de normalitate, fără să fie discutate cu sindicatele, cu profesorii, cu elevii, cu oamenii din sistem, da, aveau motiv nu doar să fie supărați, ci să și încerce blocarea sistemului. În condițiile în care aceste măsuri au fost luate pentru a salva sistemul, a ne salva salariile și bursele, a intrat dintr-o logică de protest, de înțeles omenește, într-o situație de grevă, este foarte greu de argumentat pentru societate și pentru oamenii în general. De aceea, repet, nu ignorăm supărările, am auzit protestele, le aud, dar haide să construim pe ele, nu să blocăm sistemul”, a declarat acesta, citat de Mediafax.

Presiunea demisiei

În ceea ce privește scenariul unei demisii, Daniel David a negat orice intenție de a părăsi funcția.

„Nu cred că e posibilă demisia mea. Dacă demisia mea rezolvă aceste măsuri și ar anula aceste măsuri, cu bucurie mi-aș da această demisie”, a spus ministrul.

El a adăugat că este deschis dialogului cu sindicatele, însă plecarea sa nu ar schimba cadrul legislativ deja adoptat.

Măsurile contestate din Legea 141/2025

Legea 141/2025, cunoscută și drept „Legea Bolojan”, aduce schimbări semnificative în învățământul preuniversitar. Printre acestea se numără creșterea normei didactice de predare cu aproximativ două ore pe săptămână, majorarea numărului de elevi în clase și comasarea unor unități de învățământ. Guvernul justifică aceste măsuri prin necesitatea de a echilibra bugetul și de a eficientiza rețeaua școlară.

Reacția sindicatelor nu a întârziat. Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că profesorii sunt hotărâți să continue protestele dacă ministrul nu va fi demis și dacă măsurile de austeritate nu vor fi retrase.

„Este clar că dacă nu se va întâmpla nimic după acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o nouă consultare în rândul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a transmis liderul sindical.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația „Spiru Haret” au îndemnat cadrele didactice să boicoteze festivitățile de deschidere a noului an școlar, programate pe 8 septembrie 2025.

„Nu suntem în stradă pentru salarii mai mari, ci pentru condiții mai bune în desfășurarea actului educațional, pentru dreptate. Suntem în stradă deoarece Guvernul a luat o serie de măsuri care ne afectează direct munca și, implicit, educația pe care o oferim”, au transmis sindicatele.

Protest național cu 30.000 de profesori

Pentru 8 septembrie, sindicatele au anunțat un protest la nivel național, la care sunt așteptați aproximativ 30.000 de profesori.

Mobilizarea vine pe fondul nemulțumirilor față de Legea 141/2025 și a solicitărilor repetate pentru retragerea măsurilor considerate „abuzive” de către cadrele didactice.