Daniel David: „Mai bine puțin și bine predat, decât mult și prost”. Reformă de substanță în educație
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat joi, în cadrul conferinței „Forumul Național al Bunelor Practici în Educație”, direcțiile principale ale reformei curriculare la nivel liceal. Declarațiile au fost făcute în contextul lansării oficiale a proiectului RECRED, un program strategic pentru transformarea învățământului preuniversitar.
Va începe un proces amplu de revizuire a programei
Potrivit ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, după adoptarea noilor planuri-cadru pentru liceu, va începe un proces amplu de revizuire a programelor și conținuturilor educaționale. Reforma va urmări o abordare mai eficientă și mai relevantă a predării, adaptată realităților actuale.
„Avem două variante. Avem o variantă standard de planuri cadru, care va fi aprobată în curând. Și avem o variantă pe care am pus-o într-o logică de pilotare sistemică, adică Ministerul inițiază pilotarea și nu așteptăm să vină propuneri de la o anumită unitate școlară. Acesta este un plan cadru mult mai flexibil pe care l-am pus în consultare până pe 26 iunie și pe care îl vom adopta, eu sau viitorul ministru care va fi la Educație și Cercetare,” a declarat Daniel David la Forumul Național al Bunelor Practici în Educație.
„Mai puțin, dar relevant și bine predat”
Daniel David a subliniat că obiectivul principal este reducerea conținuturilor irelevante și accentuarea celor esențiale pentru dezvoltarea elevilor. „Este mai bine să predai mai puțin, dar relevant și bine, decât mult, irelevant și prost”, a afirmat ministrul, precizând că cel puțin 25% din timpul alocat fiecărei discipline va trebui direcționat către activități complementare predării clasice. Aceste activități vor include sesiuni de consolidare și remediere, menite să sprijine elevii care nu ating un nivel minim de competență.
„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED, cel pe care îl prezentăm, astăzi, aici, constituie oarecum cadrul în care se vor desfășura ceilalți pași și, sigur, va asigura și bugetul pentru multe activități care vor fi desfășurate acolo. După planurile-cadru, adică după ce știm ce discipline, câte ore vom lucra la programe, la conținuturi. Programele reprezintă un element cheie, fundamental. Mesajul meu a fost că avem nevoie de conținuturi mai relevante, mai aerisite și că este mai bine să predai mai puțin, dar relevant și bine, decât mai mult, dar irelevant și prost. Acolo, principala schimbare va fi legată de faptul că cel puțin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât o facem în mod obișnuită, a susținut ministrul Educației, aflat la Forumul Național al Bunelor Practici în Educație.
În plus, se va pune accent pe aplicarea cunoștințelor în viața de zi cu zi, un aspect în care România are dificultăți majore, potrivit testărilor internaționale PISA.
Conținuturi conectate cu învățământul universitar
Ministrul a anunțat formarea unor echipe mixte de lucru, alcătuite din profesori din învățământul preuniversitar și universitar, care vor elabora noile programe. Scopul este crearea unei legături directe între materiile predate în liceu și cerințele învățământului superior, pentru a facilita tranziția absolvenților către universitate.
De asemenea, vor fi analizate modele educaționale din două-trei țări considerate etalon în domeniu. Aceste modele vor fi utilizate ca repere pentru elaborarea conținuturilor și pentru argumentarea modificărilor în fața celor care se opun renunțării la materia considerată „tradițională”.
„Aici vom face echipe mixte, vom avea profesori din preuniversitar, profesori din universitar, fiindcă conținuturile vor trebuie astfel gândite încât să facă legătura și cu studiile la nivel de universitate pentru absolvenții de liceu, care vor dori să studieze la nivel de universitate. Vom avea modele din două-trei țări, la care noi ne raportăm ca performanță educațională, astfel încât să nu mi se poată spune mie sau viitorului ministru: ‘Nu putem scoate din conținuturi – tot ce este acum trebuie să rămână acolo”, a afirmat ministrul.
Manuale moderne și resurse digitale
O altă etapă a reformei va fi regândirea manualelor școlare, care vor fi strâns legate de noile programe și conținuturi. Daniel David a menționat posibilitatea implementării unei combinații între formatul clasic și variante digitale moderne, incluzând exerciții interactive, jocuri educaționale și componente bazate pe inteligență artificială. Această abordare este menită să atragă elevii și să adapteze metodele de învățare la generațiile actuale, tot mai familiarizate cu tehnologia.
„După ce vom avea programele, evident că regândim manualele. Manualele trebuie să fie legate de conținuturi, trebuie să fie legate de programe. În zona manualelor, va trebui să luăm două-trei modele care există și în alte țări, la care ne raportăm ca performanță educațională. Probabil că vom combina varianta clasică cu variantele digitale, cu exerciții interactive online, gaming, inteligență artificială’, a arătat ministrul David.
Formarea profesorilor, pas esențial
Ultimul pas major menționat de ministru vizează formarea cadrelor didactice. Acestea vor trebui să fie instruite pentru a preda eficient noile conținuturi și pentru a se adapta metodologiilor moderne. Programele de formare vor fi sprijinite prin proiectul RECRED, care va asigura și finanțarea necesară.
Ministrul Educației a conchis că reforma planificată nu vizează doar cantitatea informației predate, ci calitatea și relevanța acesteia pentru viața elevilor.