De anul viitor, vom zbura în picioare, ca pe o șa de bicicletă. Companiile aeriene testează conceptul
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/locuri-in-picioare-Avionteriors.jpg)
Călătoriile cu avionul s-ar putea schimba total, odată cu apariția unui nou tip de locuri care ar permite îmbarcarea unui număr mai mare de pasageri și reducerea prețului biletelor. Companiile low cost ar putea implementa noul sistem, prin care vom zbura în picioare, începând din 2026.
Ce este Skyrider 2.0 și cum funcționează
Scaunele poartă numele Skyrider 2.0 și au fost create de compania italiană Aviointeriors, scrie The Daily Mail. Acestea vor permite pasagerilor să stea în picioare, într-o o poziție semi-înclinată, pe un suport asemănător unei șei de bicicletă. Fiecare scaun este montat pe o structură verticală, cu sprijin în podea și plafon, astfel încât ocupă mult mai puțin spațiu decât scaunele clasice.
Producătorul susține că acest design permite creșterea capacității avionului cu până la 20%, menținând, în același timp, un grad minim de confort. Modelul a fost prezentat inițial în 2018, ca o versiune îmbunătățită a unui proiect eșuat în 2010. De această dată, Skyrider 2.0 propune o susținere mai bună și o greutate mai redusă a locurilor, ceea ce ar reduce și costurile de întreținere.
Vom zbura în picioare, dar vom zbura ieftin
Ideea a atras deja interesul companiilor low-cost, mai ales pentru zboruri scurte, de sub două ore. Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair, s-a declarat încă din 2012 un susținător al acestui concept. La acea vreme, managerul sugera că biletele ar putea costa între 1 și 5 lire.
Deocamdată, nicio companie nu a confirmat oficial că va implementa Skyrider 2.0, însă discuțiile continuă, mai ales după ce modelul a primit undă verde de siguranță la nivel de prototip.
Totuși, pasagerii sunt împărțiți. Unii se bucură de posibilitatea unor costuri reduse, însă alții consideră ideea lipsită de respect față de pasagerii care vor zbura într-o poziție inconfortabilă.
În ultimii ani, la târgurile internaționale de aviație au fost prezentate mai multe concepte neobișnuite, care ar putea maximiza spațiul din avioane. Până acum, însă, niciunul nu a fost adoptat pe scară largă. Piedicile majore au fost legate de siguranță, de reglementările stricte din aviație și de reticența pasagerilor.
Totuși, presiunea constantă pentru zboruri mai ieftine menține viu interesul companiilor aeriene pentru soluții radicale, cum ar fi zborul în poziție verticală.