De ce este Mamaia cea mai populară stațiune de pe litoral

Publicat: 19 dec. 2023, 13:30, de Puterea.ro, în ECONOMIE , ? cititori
De ce este Mamaia cea mai populară stațiune de pe litoral

Popularitatea stațiunii Mamaia crește de la an la an, fapt susținut inclusiv de datele raportului INS, care prezintă un număr mai mare de turiști în stațiune în primele 9 luni ale anului 2023.  Față de aceeași perioadă a anului trecut, a fost înregistrat un volum de turiști cu 4% mai mare, iar în 2024 se anunță a fi un an de excelență, datorat deschiderii celui mai mare hotel de 5 stele.

Mamaia reușește să se mențină pe o linie ascendentă în preferințele turiștilor printr-un un cumul de factori, de la prestigiul stațiunii la calitatea și tipologia serviciilor oferite de operatorii turistici din zonă și până la colaborarea benefică dintre componenta privată și cea de stat.

Turismul pe litoral, după o perioadă de provocări

Turismul pe litoral a avut în anul 2023 o revenire spectaculoasă după perioada pandemică, depășind cifrele statisticilor din anul 2019, considerat cel mai bun an al turismului românesc.

Conform ultimelor date furnizate de Institutul Național de Statistică pe județe, Constanța a înregistrat în primele 10 luni ale anului 2023 cele mai mari valori privind numărul de sosiri ale turiştilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare (inclusiv apartamente și camere de închiriat), mai exact 1,528 milioane de persoane, urmat fiind de Municipiul București (1,527 milioane de persoane) și Brașov (1,271 milioane persoane). Comparativ cu perioada pre-pandemică, valorile din 2023 privind județul Constanța au depășit în primele 10 luni raportările întregului an 2019, respectiv 1,380 milioane persoane.  

Premiul „Destinația Anului” acordat Stațiunii Mamaia în 2023 în cadrul competiției desfășurate la Iași, unde au fost evaluate stațiunile din întreaga țară constituie o nouă validare că Mamaia a fost dintotdeauna recunoscută drept cea mai populară stațiune de pe litoralul românesc.

În anul 2023, în stațiunea Mamaia gradul de ocupare a fost de mai multe ori foarte aproape de valoarea 100%. Organizația de Management al Destinației Mamaia-Constanța a comunicat, în baza datelor INS un număr de 448.990 turiști români și străini, înregistrat în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie în stațiunea Mamaia, cu 4% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Nordul stațiunii este în plină expansiune, iar facilitățile și stilul de viață oferit reprezintă un motiv pentru care Mamaia este în topul preferințelor. Organizația de Management al Destinației Stațiunea Mamaia Nord, proaspăt înființată în vara acestui an, atrage fonduri de investiții de ordinul milioanelor de Euro pentru dezvoltarea infrastructurii și promovarea stațiunii, acțiuni menite să crească și mai mult interesul turiștilor pentru stațiunea Mamaia Nord pentru a deveni o destinație cunoscută la nivel internațional.  

Motivele care stau în spatele popularității stațiunii Mamaia

Stațiunea Mamaia are o istorie de mai bine de 100 de ani și este cunoscută drept cea mai de lux stațiune de pe malul românesc al Mării Negre, oferind cele mai întinse și mai frumoase plaje, dar și o zonă cu restaurante și cluburi exclusiviste, destinate distracțiilor de noapte. Poziționarea între mare și lac conferă stațiunii un peisaj deosebit, cu vederi spectaculoase, atât la răsărit cât și la apus și o calitate îmbunătățită a aerului.

Studiile confirmă faptul că turiștii români aleg Mamaia în detrimentul celorlalte stațiuni maritime autohtone. Cel mai recent studiu, realizat de Reveal Marketing Research, a dezvăluit motivele pentru care românii iubesc stațiunea Mamaia.

78% dintre respondenți s-au declarat mulțumiți de experiența generală în concediile din stațiunea Mamaia, iar cei mai mulți dintre aceștia, în procent de 45%, au declarat că preferă Stațiunea Mamaia pentru o vacanță viitoare, principalele motive fiind experiența anterioară pozitivă (42%), opțiunile pentru petrecerea timpului liber (39%) și plajele amenajate (35%).

Conform rezultatelor studiului, Mamaia este o stațiune căutată de turiștii care preferă activitățile de leisure, prin prisma opțiunilor diverse de petrecere a timpului liber (39%), acest motiv fiind menționat în cea mai mare măsură de către persoanele cu vârste între 25-44 ani (45%), cele cu venituri medii, între 2500-4000 lei (56%), și cele cu venituri mari, de peste 4000 lei (55%). Cei mai mulți dintre cei care preferă stațiunea Mamaia și care au menționat că  o aleg ca destinație pentru turismul de leisure au fost bărbați, într-un procent de 43%, versus 35% femei.

În urma studiului, a fost posibilă conturarea profilului turistului din Mamaia. De-a lungul timpului, stațiunea a fost frecventată în proporție de 79% de către persoane cu venituri peste medie (peste 4.000 lei net), 76% persoane mature (peste 55 ani) și 70% persoane cu copii (comparativ cu 61% persoane fără copii). În ceea ce privește opțiunea pentru o viitoare vacanță pe litoral, Mamaia se află în topul românilor cu un procent de 45%, fiind preferată în principal de către tinerii cu vârste cuprinse între 18-34 ani (49%) și în proporție de 52% de către persoanele cu venituri mari (peste 4.000 lei net lunar).

Gradul de satisfacție al turiștilor privind stațiunile de pe litoralul românesc este cel mai ridicat în cazul stațiunii Mamaia (78%), locul 2 fiind ocupat de Eforie Nord cu un procent de 73%.

Noutăți pe segmentul hotelier: Nordis Mamaia dublează capacitatea cazărilor de 5 stele de pe litoral

Potențialul stațiunii Mamaia și în principal al zonei Mamaia Nord este redat și de noile construcții imobiliare aflate în dezvoltare. Dintre proiectele noi din stațiune, Nordis Mamaia este cel mai amplu, constituindu-se dintr-un hotel de 5 stele cu 712 unități și peste 1.500 de apartamente rezidențiale. La finalizarea întregului ansamblu, valoarea totală se va ridica la peste 400.000.000 de Euro.

Ansamblul hotelier și rezidențial dispune și de o serie de facilități precum un SPA generos de 3.200 mp, cinema VIP, zonă cu magazine premium, clinică de recuperare medicală, multiple restaurante și cafenele, sală polivalentă, ballroom și săli de conferințe, beauty salon, loc de joacă, sală de gaming și casino.

Facilitățile vor permite funcționarea ansamblului Nordis Mamaia pe tot parcursul anului, Nordis Group contribuind astfel la atingerea obiectivului asumat de către OMD Stațiunea Mamaia Nord, acela de a reduce sezonalitatea. Unul dintre punctele forte ale Nordis Mamaia constă în faptul că nu va fi deschis doar în sezonul de vară, ci tot anul și, încă dinanintea deschiderii hotelului, promovează activ turismul pe litoral timp de 12 luni pe an.

Dezvoltarea turismului pe litoral este susținută și prin alte acțiuni, cum ar fi investiția în extinderea Aeroportului Mihail Kogălniceanu, în valoare de 40 milioane de Euro. Infrastructura aeriană îmbunătățită va contribui la sporirea accesibilității în zonă și la consolidarea unor relații de lungă durată cu turiștii din alte state.

La final de 2023, există perspectivele de viitor promițătoare pentru Mamaia, cea mai activă stațiune de pe litoralul românesc, considerând atât evoluția cifrelor statistice de până în prezent dar și noile investiții publice și private care au fost anunțate sau care se află deja în desfășurare.

Planuri mari de dezvoltare

OMD Mamaia-Constanța și OMD Stațiunea Mamaia Nord sunt determinate să crească popularitatea arealului Mamaia – Mamaia Nord, atât la nivel național, dar mai ales la nivel internațional. Evenimente precum festivalurile de muzică au început deja să fie cunoscute în plan extern, atrăgând tot mai mulți turiști din Europa și nu numai. Doar în 2023 au fost organizate 4 astfel de festivaluri menite să sporească atractivitatea Constanței.

Într-o comunicare oficială, OMD Stațiunea Mamaia Nord își asumă obiectivele de creștere a gradului de valorificare a potențialului turistic din destinație, prelungirea duratei sejururilor și creșterea numărului de vizitatori, identificarea măsurilor pentru a reduce sezonalitatea, sporirea notorietății brandului turistic și promovarea durabilității întreprinderilor de profil. OMD Stațiunea Mamaia Nord este un parteneriat public-privat constituit în 2023 între Consiliul Local Năvodari, Organizația Patronală Mamaia Nord și Holiday Beach SRL.