De ce noi, mereu și mereu și încă o dată?! Taxe pentru fraieri, în logica eternei cârpeli

Publicat: 09 iun. 2025, 16:44, de Radu Caranfil, în ANALIZĂ , ? cititori
De ce noi, mereu și mereu și încă o dată?! Taxe pentru fraieri, în logica eternei cârpeli

Câtă răbdare mai avem? Cât mai putem suporta taxe noi, în timp ce „reducerile” de cheltuieli bugetare se fac doar pe hârtie și doar cu ochii închiși, ca să nu-i deranjeze pe băieții deștepți ai sistemului? De fiecare dată când ni se cere un sacrificiu colectiv, el devine o pedeapsă individuală.

Statul taie, dar nu acolo unde e carnea grasă. Ci tot în osul cetățeanului. Și în timp ce poporul înghite încă o dată pastila amară a „responsabilității fiscale”, rețelele de sinecuri rămân aproape neatinse, învăluite în termeni tehnocrați și protejate de tăceri complice.

Capitolul I: Austeritatea cu mănuși – cum vor digera românii planul de guvernare

1. Un deficit exploziv, o soluție amară

România se află în fața unei crize bugetare fără precedent. Cu un deficit care se apropie vertiginos de 10% din PIB – cel mai mare din Uniunea Europeană – avertismentele externe nu mai sunt doar formale. Comisia Europeană amenință cu blocarea fondurilor, iar agențiile de rating își pregătesc verdictul. În acest climat, noul guvern – un amestec politic între PSD, PNL, UDMR și USR – nu mai are luxul amânării. Austeritatea nu e o alegere, ci o obligație contabilă. Însă modul în care este aplicată spune totul: începe cu cetățeanul și se oprește, politicos, înainte de gardul clientelei de partid.

2. Măsurile anunțate: prudență pentru unii, duritate pentru alții

Guvernul anunță reducerea cheltuielilor de personal și restructurarea aparatului administrativ. Se vehiculează cifre: 10% reduceri la centru, 20% în teritoriu. Se blochează angajările, se accelerează pensionările, iar organigramele sunt redesenate cu rigoare matematică. Se taie voucherele de vacanță, primele de sărbători, sporurile și al 13-lea salariu – tot ceea ce aducea o minimă stabilitate pentru bugetarii cu venituri modeste. Măsura este prezentată drept „raționalizare”, dar în realitate e o reglare cu bisturiul asupra celor lipsiți de protecție politică.

3. Presiune fiscală în creștere

Guvernul nu se oprește aici. Se discută majorarea TVA la 21%, creșterea impozitului pe profit și pe dividende, precum și introducerea unei taxe de solidaritate pentru veniturile peste 10.000 de lei. Dincolo de lozinca „contribuie cine are”, inflația rezultată din aceste măsuri va lovi în toată populația, mai ales în cei care trăiesc la limită. În paralel, se reduc subvențiile – pentru energie, agricultură, industrie. În lipsa acestor ajutoare, multe sectoare riscă colapsul, iar efectul se va simți până în frigiderul fiecărei familii.

4. Ce se ocolește cu grijă

Cea mai mare ironie e însă alta: austeritatea evită exact acele zone care întrețin risipa sistemică. Rețelele de sinecuri, instituțiile parazitare, consiliile de administrație cu ședințe fictive și indemnizații generoase rămân intacte. Reforma statului se oprește la ușa consilierilor personali, a agențiilor „strategice” și a funcțiilor cu protecție de partid. Austeritatea nu atinge verticala puterii – doar orizontala suferinței.

5. Perspectiva socială – între teamă și neîncredere

Pentru cetățeanul obișnuit, austeritatea nu e o măsură economică, ci o realitate cotidiană. Angajații din administrația locală trăiesc cu frica restructurărilor, părinții își restrâng cheltuielile pentru educația copiilor, pensionarii își văd economiile topite de facturi. În mediul rural, tăierea subvențiilor înseamnă închidere de ferme, iar în orașe creșterea TVA goleşte coșul zilnic. Clasa de mijloc, deja fragilă, devine și mai sceptică în fața promisiunilor politice. Austeritatea nu mai e o formulă tehnocrată, ci o stare de spirit. Iar dacă sacrificiile sunt, din nou, distribuite inegal, reacția socială nu va întârzia. Nu neapărat violentă, dar suficient de amară pentru a șubrezi încrederea în orice autoritate care cere efort, dar oferă doar dublu standard.

Capitolul II: Impactul social – nemulțumiți cu paharul pe jumătate plin

1. Sindicatele își fac încălzirea

Reacția societății civile nu întârzie. Dacă măsurile fiscal-bugetare trec ușor prin Parlament, cu voturi tehnocrate și calcule pe hârtie, ele nu pătrund în inimile oamenilor fără urme. În spitale, în școli, în birourile de la județ, se simte deja tremurul anticipației. Sindicatele se regrupează. În sănătate, se vorbește de disponibilizări care ar trimite acasă medici și asistente încă apți de muncă – adică exact aceia care țin în viață un sistem oricum fragil. În educație, profesorii se gândesc deja la proteste coordonate. În MAI și în structurile civile din armată, se simte neliniștea: oricât de „optimizat” ar fi sistemul, concedierea a mii de oameni ridică probleme de securitate instituțională.

2. Pensionarii „de lux” și clasa medie vulnerabilă

Nici pensionarii cu venituri mari nu tac. Ideea introducerii unor contribuții suplimentare la sănătate a inflamat deja grupurile celor care primesc lunar peste 7.000–8.000 de lei. Se consideră discriminați, deși au fost privilegiați ani întregi. În același timp, clasa medie – formată din funcționari, angajați în sectorul educațional, sanitar, în poliție sau în administrațiile locale – se simte prinsă într-un clește. Pe de o parte, nu sunt „piloși” și nici protejați politic. Pe de altă parte, nu au resurse să reziste unui an întreg de înghețări salariale, scumpiri și impozite noi.

3. Ce spun cifrele?

Un sondaj realizat în primăvara lui 2025 trasează câteva linii clare:

  • 77% dintre români sunt de acord să se reducă cheltuielile de funcționare ale statului – mașini, deplasări, scheme birocratice –, dar nu salariile.
  • 67% susțin reorganizarea aparatului bugetar, cu disponibilizări controlate, dar cer transparență.
  • Doar 48% acceptă ideea reducerii salariilor în sectorul public, restul fiind fie reticenți, fie complet opuși.
  • Creșterea taxelor pentru firme e susținută de mai puțin de 25% dintre respondenți, peste 70% opunându-se ideii categoric.

4. Austeritate „pentru ceilalți”

Populația nu e oarbă. Vrea austeritate, dar una cu echilibru. Reproșurile deja circulă în spațiul public: „Puțină mâncare fără TVA pentru bizonii care se plimbă cu bolizi, dar lăsați-ne salariul nostru degeaba?!”, „Mai bine amânăm o autostradă decât să rămânem fără medici!”. Aceste expresii nu sunt doar vorbe de piață – sunt ecouri ale unei nemulțumiri larg răspândite: oamenii percep că tot ce vine de sus e gândit pentru alții, dar aplicat pe spatele lor.

5. Protestul se coagulează

Sindicatele pregătesc greve de avertisment, dar nu sunt singurele. SANITAS deja a blocat angajarea pensionarilor în sistemul sanitar, ca răspuns la bâlbele guvernamentale. În paralel, patronatele joacă defensiv: evită să susțină deschis taxe noi, dar își exprimă îngrijorarea că orice dezechilibru fiscal ar putea reduce consumul și investițiile. Pe rețelele sociale apar deja campanii ironice și furibunde: #taietecui.mp4, #taxaCEX, #teascultSpitalele – semne că digitalizarea nemulțumirii merge mână în mână cu vechile forme de protest.

6. Presiunea de jos în sus

Fermierii, transportatorii, profesioniștii din IT – fiecare grup cu interese distincte – își pregătesc propriul plan de apărare. Se organizează, fac lobby, lansează petiții. Dacă austeritatea le atinge câștigurile, vor trece de la nemulțumire la acțiune directă. Efectul psihologic e previzibil: crește neîncrederea în stat, se adâncește suspiciunea față de orice discurs politic și se instalează convingerea că, indiferent ce se promite, costul final tot contribuabilul îl plătește.

Perspectiva socială:

România trăiește o stare de epuizare tăcută. Cei care au mai trecut prin tăieri știu că urmează luni grele. Cei tineri nu înțeleg de ce trebuie să plătească pentru eșecurile altora. Iar cei de mijloc nu mai cred în promisiuni. În această atmosferă, austeritatea riscă să devină nu doar o măsură fiscală, ci și o bombă cu ceas socială. Dacă nu va exista o distribuție echitabilă a sacrificiilor, ruptura dintre cetățean și stat se va adânci. Nu prin revolte, ci prin tăcere, pasivitate și retragerea în neîncredere – cea mai toxică formă de opoziție.

Capitolul III: Impact economic și fiscal – fragilități sub presiune

1. Loviturile în lanț ale austerității

Dincolo de indignarea socială, apar tot mai multe avertismente din partea economiștilor: măsurile fiscale propuse pot produce efecte în lanț. Creșterea TVA-ului sau a impozitului pe profit va reduce consumul populației și va frâna investițiile firmelor, mai ales în mediul privat românesc – oricum slăbit de ani de incertitudine legislativă. Concedierile din sectorul public nu sunt doar o corecție bugetară, ci și o frânare economică: bugetarii consumă mai mult decât media angajaților din mediul privat, fiind motor semnificativ pentru circulația banilor în economie.

2. Dezechilibrele structurale se adâncesc

Datele sunt alarmante: peste 80% din veniturile fiscale ale statului se duc deja pe salarii și pensii. În aceste condiții, orice tăiere afectează zone sensibile. Reducerea subvențiilor, în special în agricultură și energie, duce la instabilitate în sectoare deja vulnerabile. Aparatele de stat rămân fără întreținere, iar fermele mici – adesea necompetitive fără sprijin public – se închid sau își restrâng activitatea. Asta înseamnă mai puține produse românești, mai multă importare și un dezechilibru accentuat al balanței comerciale.

3. Scenariul pesimist: PIB în frână, rating în pericol

Pe termen mediu, economiștii prognozează o încetinire a creșterii PIB. Dacă măsurile vor fi implementate brusc și fără amortizoare sociale, efectele pot fi dramatice: pierderea încrederii investitorilor, scăderea ratingului de țară și, implicit, creșterea dobânzilor la împrumuturile României. Într-un astfel de context, guvernul nu va mai discuta reforme ci impuneri externe, de tipul celor venite de la „troica” FMI–Comisia Europeană–Banca Mondială. Austeritatea controlată astăzi ar putea fi înlocuită, mâine, de austeritate dictată.

4. Un dans periculos: bani puțini, nervi mulți

România riscă să intre într-o horă dezechilibrată: venituri insuficiente la buget, cheltuieli rigide, investitori neliniștiți și contribuabili tot mai nemulțumiți. Într-o astfel de atmosferă, împrumuturile devin mai scumpe, iar piețele financiare tratează România cu tot mai multă reticență. Revirimentul economic – oricum fragil – ar putea fi amânat sau compromis total.

Perspectiva socială:

Pentru omul de rând, toate aceste analize se traduc într-o realitate simplă: salarii mai mici, prețuri mai mari, locuri de muncă în pericol. În mediul rural, falimentul unor ferme înseamnă revenirea la subzistență. În orașe, tinerii antreprenori vor închide afaceri, iar clasele sociale vulnerabile vor migra către forme alternative de supraviețuire – de la economia gri până la emigrare. Neîncrederea în stat se transformă în neparticipare economică: oamenii nu mai investesc, nu mai consumă, nu mai speră. Și într-o economie bazată, în mare parte, pe consum intern, această spirală poate fi fatală. Austeritatea, dacă nu e gândită cu inteligență și echilibru, se transformă în frână economică, dar și în frică generalizată.

Capitolul IV: Impact politic – clientela vs. responsabilitate

1. Austeritatea negociată între vechii jucători

În spatele ușilor închise, partidele negociază austeritatea cu penseta. PSD acceptă, în premieră, tăieri considerate anterior tabu – pensii speciale, salarii bugetare – dar cu condiții. Spre exemplu, promite taxe mai mici la medicamente doar dacă se introduc impozite mai mari pentru „cei bogați”. PNL, altădată cavalerul deficitului bugetar în campanie, vânează acum Ministerul Finanțelor pentru a controla direct cotațiile și compromisurile. USR, deși intrat cu imaginea „guvernului reformist”, se ferește să atace direct zonele unde și-a plantat proprii oameni. Iar UDMR, cu tradiționalul său pragmatism, își apără liniștit subvențiile culturale și fondurile agricole din județele cheie.

2. Reforma statului, dar nu și a rețelelor de partid

Discursurile publice sunt ferme: „reorganizăm statul, tăiem risipa, reducem posturi”. Dar în realitate, fiecare partid își protejează bazinul de influență. Agențiile „strategice”, consiliile de administrație pline de oameni de partid și contractele dedicate rămân în picioare. Se schimbă numele instituției, poate și sigla, dar oamenii rămân. Austeritatea e regizată cu grijă, ca un spectacol în care publicul trebuie să creadă că scena s-a schimbat, deși actorii sunt aceiași.

3. Opoziția mimează vigilența

Partidele din opoziție nu scapă nici ele de ipocrizie. Critică înghețarea salariilor, invocă puterea de cumpărare a profesorilor, avertizează asupra riscului de revolte sociale, dar nu oferă alternative reale. Când vine vorba de listarea companiilor de stat sau vânzarea unor active publice, dezbaterea alunecă în registrul ideologic: pentru unii e reformă, pentru alții trădare. Nimeni nu vrea să piardă capital electoral asumând măsuri dureroase.

4. Retorica de avarie

Strategia partidelor aflate la guvernare este simplă: estomparea impactului prin narativ. Se vorbește de „ajustare”, nu „austeritate”, se evită cuvântul „criză”, se prezintă tăierile ca forme de eficientizare. În fond, se mizează pe oboseala publicului după un an electoral agitat. Se speră că oamenii vor accepta, resemnați, că „nu e nicio catastrofă” – replică rostită, cu ani în urmă, de un alt premier care promitea tăieri „responsabile”.

5. Politică în fața oglinzii sociale

Societatea românească a demonstrat, în momente-cheie, că poate suporta măsuri grele – dar numai dacă sunt percepute ca fiind corecte și proporționale. De data aceasta, guvernul are o provocare uriașă: să convingă că nu doar cei fără pile vor plăti. Dacă austeritatea e aplicată doar de jos în sus, reacțiile pot fi tăioase. Fie prin proteste directe, fie prin sarcasm public și cinism electoral, oamenii vor taxa diferențele dintre vorbe și fapte.

Perspectiva socială:

Românii sunt sătui de promisiuni și demagogie. Văd cum liderii politici „îngheață” salarii și pensii, dar nu ating indemnizațiile propriilor camarazi. Văd cum se „reorganizează” instituții, dar doar pentru a schimba ștampila, nu oamenii. În acest peisaj, încrederea în clasa politică e la cote minime. Orice nou efort cerut populației va fi însoțit de o întrebare mută, dar omniprezentă: „Și voi ce ați tăiat din voi înșivă?”. Dacă nu se răspunde onest la această întrebare, austeritatea va deveni doar o nouă farsă națională, iar legitimitatea guvernului se va topi în ridicol și furie mocnită.

Capitolul V: Etica austerității – cartoful fierbinte, împins mereu în brațele cetățeanului

Povara recurentă a cetățeanului onest

Când statul greșește, cetățeanul plătește. Nu e o figură de stil, ci o constantă tragică a istoriei recente. De fiecare dată când bugetul scapă de sub control, când guvernele jonglează cu cifrele, când se face risipă pe bandă rulantă, decontul final vine tot în buzunarul celui care n-a avut nicio putere de decizie. E o redistribuire a vinovăției prin impunere: austeritatea nu se aplică celor care au provocat haosul, ci celor care suportă consecințele. Iar asta spune multe despre ceva adânc stricat în etica guvernării în România.

Politicienii și binele comun – o relație rece și protocolară

De ce nu se schimbă nimic? Pentru că apetitul clasei politice pentru „binele comun” e, în cel mai bun caz, simbolic. Se mimează interesul general, dar în spate se negociază avantaje de grup. Se vorbește despre responsabilitate, dar doar atunci când pierderile pot fi transferate altora.

Nu există o viziune națională, ci doar agende electorale, gestionate de consultanți și comunicate prin fraze goale. Etica deciziei este sugrumată de logica voturilor. Austeritatea ar putea fi un exercițiu de solidaritate – dar în mâinile politicienilor devine o armă de control și o acoperire a propriei incompetențe.

Unde este proiectul de țară?

România nu are, în acest moment, un proiect de țară autentic. Nu există o direcție strategică pe termen lung, ci doar reacții de criză și cârpeli conjuncturale. Educația e tratată ca o cheltuială, sănătatea ca o problemă, infrastructura ca o promisiune electorală. Dezbaterea publică e sterilă, dominată de scandaluri mărunte, iar marile decizii se iau fără participare reală. Populația trăiește într-un etern provizorat, fără să știe încotro se îndreaptă. În lipsa unei busole colective, românii împing în continuare, sisific, bolovanul imposturii, îmbrăcată în haine de competență.

Etica în epoca cifrelor fără suflet

Se vorbește despre deficit, despre PIB, despre procentul din cheltuielile cu salariile – dar prea rar despre oameni. Despre efectele psihologice ale incertitudinii, despre degradarea încrederii, despre demnitatea celor care muncesc cinstit. Etica nu e doar o disciplină academică – e ce lipsește atunci când bugetul e făcut fără responsabilitate, când tăierile sunt aplicate fără echitate, când reformele sunt doar pentru poză. A ignora dimensiunea morală a guvernării înseamnă a consimți, tăcut, la abuz.

Spre ce ne îndreptăm, ca societate?

România se află, din nou, în fața unei alegeri etice colective. Poate accepta, resemnată, ca austeritatea să fie pretext pentru perpetuarea privilegiilor. Sau poate cere, cu luciditate și fermitate, o reformă morală a statului. Nu doar reduceri de posturi, ci și asumări. Nu doar tăieri la bază, ci și epurări la vârf. Fără această reechilibrare, vom continua să cărăm aceeași piatră grea a imposturii în vârful dealului. Și ea va cădea, iar și iar, peste speranțele celor care mai cred că un stat poate, totuși, fi al tuturor.

Perspectiva socială:

Oamenii nu mai sunt doar obosiți. Sunt demoralizați. Văd că nu există pedepse pentru risipa de ieri și nu primesc garanții că va exista vreo schimbare mâine. În această atmosferă, austeritatea nu mai e o soluție fiscală, ci un verdict moral: un test al maturității unei societăți care trebuie să decidă dacă mai tolerează minciuna, hoția și indiferența. Dacă nu se schimbă nimic fundamental, nu va mai rămâne nimic de tăiat – în afară de speranță.