De ce s-au blocat exporturile ucrainene de mărfuri pe calea ferată. Peste 24.000 de vagoane, la granița cu Polonia

Publicat: 07 apr. 2022, 16:56, de Viorela Pitulice, în Internațional , ? cititori
De ce s-au blocat exporturile ucrainene de mărfuri pe calea ferată. Peste 24.000 de vagoane, la granița cu Polonia

În condițiile în care porturile din Ucraina sunt blocate, în urma invaziei rusești, transportul pe calea ferată către țările vecine este singura soluție pentru continuarea livrărilor de mărfuri ucrainene la export. Numai că nu este chiar atât de simplu, cum se aștepta toată lumea, iar problemele sunt numeroase, de la lipsa vagoanelor și până la diferențele de ecartament.

Marți, peste 24.200 de vagoane de tren încărcate cu diferite mărfuri destinate exportului, precum cereale, uleiuri vegetale, minereu de fier, metale, produse chimice şi cărbune aşteptau să treacă graniţa de vest a Ucrainei, potrivit datelor companiei feroviare de stat Ukrzaliznytsia.

Dintre acestea, aproximativ 1.100 de vagoane de tren erau încărcate cu cereale în Vestul țării, în apropiere de principalul punct de tranzit feroviar de la graniţa cu Polonia, incapabile să îşi transporte încărcătura peste hotare, transmite Reuters.

Un număr de 10.320 de vagoane de marfă, adică aproape jumătate din total, aşteaptă la un nod de cale ferată din apropiere de satul Izov, principalul punct de tranzit feroviar de la graniţa Ucrainei cu Polonia. Amplasat la aproape 130 de kilometri nord de Lvov, acest nod de cale ferată este principala poartă pentru a ajunge la portul Gdansk din Polonia, a declarat Valerii Tkachov, adjunctul directorului comercial de la Ukrzaliznytsia.

De unde apar problemele

Volumul mare de mărfuri pentru care trebuie găsită o rută alternativă de transport, ceea ce generează lipsuri de vagoane de marfă şi personal, constituie într-adevăr o mare problemă, potrivit unor surse din industria de transport şi din interiorul Guvernului.

Înainte de război, Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de cereale, îşi livra 98% din cereale via Marea Neagră. În mod normal, doar o mică parte din exporturile Ucrainei plecau pe calea ferată, unde costurile sunt mai mari decât în cazul shipping-ului.

Nu sunt, însă, singurele greutăți. Un impediment constituie și diferenţa de ecartament între căile ferate din Ucraina şi cele din ţările vecine, cum este Polonia, o moştenire din perioada fostei URSS. În același timp, chiar dacă vestul Ucrainei nu a fost afectat de război în aceeaşi măsură ca şi estul ţării, și aici au avut loc atacuri cu rachetă în apropiere de Lvov, inclusiv asupra unor facilităţi petroliere, securitatea în zona de graniţă fiind înăsprită.

După toate probabilitățile, reducerea numărului de vagoane de marfă blocate la graniţă va dura ceva timp. Pentru că ecartamentul căilor ferate din Ucraina est de aproximativ 1,5 metri, cu 10 centimetri mai mare decât în Europa, personalul căilor ferate trebuie să ridice vagoanele şi să înlocuiască şasiurile cu unele potrivite pentru căile ferate din Polonia, a spus Valerii Tkachov.

O altă soluţie ar mai fi golirea cerealelor din vagoanele ucrainene şi punerea în vagoanele poloneze, o procedură care poate dura până la 30 de minute pentru fiecare vagon.

500 de vagoane pe zi

În prezent, până la 500 de vagoane trec zilnic graniţa în apropiere de Izov, ceea ce înseamnă că va dura trei săptămâni pentru ca toate vagoanele să treacă graniţa, a precizat Tkachov.

Compania ucraineană de căi ferată susține că lucrează la creşterea capacităţilor, astfel încât în decurs de trei luni să treacă zilnic frontiera în Polonia, România, Ungaria şi Slovacia până la 1.100 de vagoane cu cereale, adică o majorare de zece ori faţă de nivelul din luna martie, a mai spus Valerii Tkachov.

Ukrzaliznytsia angajează personal suplimentar, cumpără echipamente pentru schimbarea şasiurilor, redirecţionează personal de la trenurile de pasageri la trenurile de marfă şi de asemenea lucrează la reducerea altor obstacole, precum procedurile vamale, susține oficialul ucrainean.

„Lucrăm la urgentarea procedurilor…reducând numărul şi durata inspecţiilor vagoanelor şi procedurile birocratice”, a spus Valerii Tkachov.

Recul semnificativ în martie

În martie, Ucraina a exportat 1,4 milioane de tone de porumb şi grâu, ceea ce înseamnă un sfert din cantitatea exportată în februarie şi mai puţin de jumătate faţă de cele aproximativ trei milioane de tone exportate în luna martie 2021, ptrivit datelor oficiale.

Însă cele mai recente date includ şi cerealele care sunt încărcate pe vasele care sunt blocate în porturile ucrainene, a precizat adjunctul ministrului ucrainean al Agriculturii, Taras Vysotskiy.

El susține că doar 300.000 de tone de produse agricole au plecat din Ucraina luna trecută pe calea ferată. Așteptările sunt, însă, ca Ucraina să exporte, lunar, 1,5 milioane de tone de produse agricole pe calea ferată, adică undeva la o treime din volumele gestionate în mod normal de porturi, dar care vor genera venituri de care are nevoie sectorul agricol.