Două contracte ratate pentru Piranha 5: România speră ca a treia oară să fie cu noroc
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/6a068f3902707b51.jpg)
La opt ani după semnarea contractului cu General Dynamics European Land Systems (GDELS), România speră să transforme transportorul blindat Piranha 5 într-un produs de export al industriei sale de apărare. Deși vehiculul este considerat „vârful de lance” al capacităților tehnologice românești din domeniul militar, încercările de până acum de a-l vinde altor state nu au avut succes.
De la licență străină la producție locală
Contractul semnat în 2017 între Ministerul Apărării Naționale și compania GDELS a prevăzut achiziția a 227 de transportoare blindate Piranha 5, cu condiția ca asamblarea și ulterior producția integrală să fie realizate în România, la Uzina Mecanică București (UMB).
În prezent, Piranha 5 reprezintă singura platformă militară modernă produsă efectiv în țară, un proiect care a devenit simbolul eforturilor României de a-și relansa industria de apărare. Potrivit publicației Defense Romania, acesta este „singurul produs de tehnologie avansată” pe care Bucureștiul îl poate oferi altor state interesate de echipamente blindate moderne.
Dificultăți legislative în calea exportului
Deși interesul extern a existat – în special din partea Bulgariei și Slovaciei, care au analizat posibilitatea achiziționării unor transportoare Piranha 5 produse în România – niciuna dintre aceste oportunități nu s-a concretizat, conform Defense Express.
Principala piedică nu a fost de natură tehnică sau financiară, ci legislativă. În forma actuală, legea românească permite doar includerea echipamentelor de apărare în acorduri interguvernamentale (de tip government-to-government – G2G), dar nu și transferul efectiv al produselor în cadrul acestor acorduri. Această lacună juridică a împiedicat finalizarea contractelor de export, chiar și atunci când condițiile comerciale erau favorabile.
SAFE va salva exportul
Situația ar putea totuși să se schimbe în perioada următoare, odată cu implementarea mecanismului SAFE (Security Action for Europe) – o inițiativă a Uniunii Europene care sprijină achizițiile de armament produse în Europa și Ucraina. Proiectele comune trebuie prezentate până la sfârșitul lunii noiembrie, iar România speră să includă și Piranha 5 pe această listă.
Timpul rămas este limitat, iar lipsa unor clarificări legislative rapide ar putea face ca România să rateze și această oportunitate, susține Defense Express.
O miză strategică pentru industria națională
Pentru autorități, exportul transportorului Piranha 5 ar reprezenta o validare a capacității României de a produce echipamente militare competitive la nivel european. Într-un context în care multe țări își modernizează armatele, succesul unui astfel de contract ar consolida poziția României în rețeaua industrială de apărare a UE și ar oferi o șansă reală relansării Uzinei Mecanice București.