Educația rurală are nevoie de salvare. Daniel David: Analfabetismul funcţional atinge cote alarmante
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/daniel-david.jpg)
Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a tras un semnal de alarmă în cadrul D-Tech Forum, subliniind că reforma învățământului rural trebuie demarată de urgență. Potrivit acestuia, situația actuală din școlile de la sate a ajuns într-un punct critic, iar lipsa acțiunii riscă să afecteze grav viitorul copiilor din aceste zone.
Daniel David, despre analfabetismul funcțional
Daniel David a precizat că România se confruntă cu niveluri alarmante de analfabetism funcțional – un fenomen care afectează nu doar rezultatele școlare, ci și capacitatea viitoarelor generații de a funcționa într-o societate modernă.
El a subliniat că aproximativ 18% dintre copiii cu vârste între 3 și 18 ani părăsesc sistemul educațional. Dacă se adaugă la acest procent și cei care rămân în școală, dar nu dobândesc competențele esențiale, proporția celor afectați de analfabetism funcțional crește dramatic.
Tehnologia – un pod între rural și urban
Pentru a reduce aceste decalaje, ministrul propune integrarea tehnologiei în procesul educațional, mai ales în mediul rural. În opinia sa, o soluție viabilă ar fi parteneriatele între școlile slab dezvoltate și cele de elită din marile orașe.
„Analfabetismul funcţional atinge cote alarmante de siguranţă naţională în România . (…) Eu când vorbesc despre aceste cifre de analfabetism funcţional mă refer la cei pe care îi avem în sistemul educaţional, dar adaug că între 3 şi 18 ani noi pierdem din sistemul educaţional 18% dintre copii.
Ar trebuie să îi avem în şcoală, dar nu îi avem în şcoală. Dacă adăugăm şi lipsa de competenţe pe care ţintim în procesul educaţional în cadrul acelui grup, procentul este mult mai mare în zona analfabetismului funcţional.
De aceea, cred că tehnologia poate să fie o platformă bună prin care să facem o educaţie mai bună. (…) Tehnologia poate să fie un suport prin care ducem acele conţinuturi relevante bine predate. (…) Noul ministru, eu dacă voi rămâne sau ministrul care va veni după mine, trebuie să facă rapid o reformă a învăţământului rural unde se află jumătate din copiii ţării”, a declarat ministrul într-o intervenţie online la prima ediţie a D-Tech Forum.
Un model ar putea fi acela în care o școală rurală este „adoptată” de o unitate de învățământ performantă din oraș. Cursurile ar putea fi susținute simultan, online, de profesori de top, astfel încât elevii din sate – inclusiv cei din zone greu accesibile, cum ar fi Munții Apuseni – să beneficieze de aceeași calitate a predării.
„O variantă ar fi asta: o şcoală din mediul rural care ştim că merge prost prin testările pe care le facem prin zona de analfabetism funcţional să aibă o şcoală mentor care merge foarte bine din Bucureşti, Cluj, alt oraş mare, iar unele abilităţi pot fi făcute online simultan de profesori din Bucureşti, cu copii de la clasa lui, iar ceilalţi din vârful Munţilor Apuseni să fie conectaţi la ora respectivă cu ajutorul tehnologiei”, a explicat ministrul.
Ministrul a mai punctat că implementarea tehnologiei în educație trebuie făcută gradual, în paralel cu metodele clasice, și mai ales în domenii care se pretează la digitalizare, cum ar fi IT-ul sau științele exacte.
El consideră că, indiferent cine va conduce Ministerul Educației în viitorul apropiat, reforma învățământului rural trebuie să rămână o prioritate absolută. Doar așa, România poate spera la un viitor în care fiecare copil, indiferent de locul în care trăiește, să aibă acces la o educație de calitate.
„Trebuie să implementăm treptat tehnologia în sistemul educaţional împreună cu metodele clasice şi acolo unde este cazul să înceapă să domine procesul educaţional. Mă refer în zonele IT, în zonele care prin esenţa lor ţin de componenta tehnologică”, a afirmat Daniel David.