Elevi cenzuraţi după o cronică făcută filmului „Cravata Galbenă”

Publicat: 20 nov. 2025, 15:05, de Anamaria Ionel, în SOCIAL , ? cititori
Elevi cenzuraţi după o cronică făcută filmului
Elevi cenzuraţi după o cronică făcută filmului "Cravata Galbenă"

Unul dintre cele mai scumpe filme românești din istorie, „Cravata galbenă”, a ajuns în centrul unui scandal neașteptat: nu pentru jocul actorilor sau pentru stilul regizoral, ci pentru o cronică scrisă de o elevă de liceu. Revista Alecart, publicație condusă de liceeni din Iași, a fost presată să modifice sau să elimine textul, iar site-ul publicației a cedat sub valul de accesări. 

Cronică de liceu, presiuni de cinema mare

Totul a început după ce elevii revistei Alecart au vizionat „Cravata galbenă”, pelicula hollywoodiană despre viața și cariera dirijorului Sergiu Celibidache, regizată de fiul său, Serge Ioan Celibidachi. Printre cei care au scris despre film s-a aflat și Maria Oglinzanu, redactor-șef adjunct al revistei.

Eleva a publicat o cronică favorabilă în ansamblu, dar care conținea un element sensibil: dezvăluia o parte a deznodământului. În scurt timp, au început presiunile. Potrivit Alecart, atât prin profesori, cât și prin mesaje repetate de la echipa de producție, s-a cerut eliminarea finalului considerat spoiler.

Site-ul revistei a devenit apoi nefuncțional.

Maria Oglinzanu a decis să reformuleze finalul cronicii „nu pentru că ar fi greșit, ci pentru că presiunea devenise prea mare”.

Colegii o susțin: „Dacă o poveste are doar un secret, e o poveste goală”

Solidari cu autoarea, ceilalți elevi din redacția Alecart au reacționat imediat. Luiza Sfică, elevă în clasa a X-a, a publicat un text în apărarea colegii sale, pledând pentru libertate critică și maturitate culturală.

„În Alecart am învățat că valoarea unui roman, a unui film sau a unei piese de teatru este dincolo de povestea în sine. Dacă unei povești îi lipsește surplusul cultural, atunci o consider o poveste goală”, scrie eleva.

Luiza afirmă că adevărata artă nu se teme de spoilere, pentru că un film valoros nu își bazează mesajul doar pe surpriză.

„Dacă echipa filmului ar fi avut încredere în forța mesajului, nu ar mai fi existat reacții exacerbate.”

Ea subliniază și importanța dialogului între artiști și critici:

„Ne aflăm într-o relație de interdependență. Fără articole precum cel al Mariei, arta devine o clipire efemeră.”

Profesorii coordonatori: „Ni s-au cerut eliminări, s-a vorbit despre avocați”

Coordonatorii revistei, profesorii Nicoleta și Emil Munteanu, au publicat un editorial detaliat – acum inaccesibil din cauza blocării site-ului – în care descriu exact presiunile la care a fost supusă redacția.

Potrivit lor, primul mesaj primit a fost un „ordin” transmis printr-o profesoară: cronica trebuie ștearsă pentru că „e o catastrofă”. Ulterior, producătorii au cerut, prin repetate mesaje și apeluri telefonice, eliminarea finalului, pe motiv că ar dezvălui deznodământul. Au existat insinuări privind consultarea avocaților.

Eleva nu a fost contactată direct, toate solicitările au venit prin intermediul redacției. Profesorii atrag atenția că astfel de cereri încalcă exact spiritul pe care Alecart îl cultivă: „curiozitatea, responsabilitatea și dreptul de a avea o voce proprie”.

Ei cer explicit o scuză publică din partea regizorului:

„O scuză nu diminuează valoarea filmului, ci ar arăta respect pentru demnitatea unor tineri care își asumă scrisul.”

Reacția echipei filmului: „E o neînțelegere. Nu am cerut schimbarea opiniilor”

Contactată de publicația „Cultura la dubă”, producătoarea Adela Vrânceanu Celibidachi a respins acuzațiile.

„A fost doar o rugăminte de a evita descrierea deznodământului. Nu am cerut schimbarea opiniilor critice și nu am urmărit limitarea libertății editoriale”, afirmă aceasta.

Producătorii afirmă că au primit și cronici negative în presa profesionistă și nu au făcut presiuni.

Lecția Alecart: libertatea editorială nu se negociază

Revista Alecart, fondată acum 17 ani de profesorii Munteanu, este considerată una dintre cele mai influente publicații școlare din țară. Elevii organizează frecvent întâlniri cu scriitori din România și din străinătate și sunt cunoscuți pentru textele lor mature și curajoase.

Elevii văd presiunea ca pe o lecție inversată: nu ei au primit un model de responsabilitate, ci l-au oferit.

Filmul „Cravata galbenă”, cel mai scump proiect cinematografic românesc (20 de milioane de euro), îi are în distribuție pe John Malkovich, Sean Bean, Miranda Richardson și Kate Phillips. Pelicula spune povestea tumultoasă a dirijorului Sergiu Celibidache, într-o manieră hollywoodiană.

Regizorul, Serge Ioan Celibidachi, declarase anterior că filmul își propune să atragă publicul tânăr către muzica clasică.