În urma unei acțiuni de control desfășurate în mijlocul lunii septembrie de către comisarii ANPC, s-au identificat următoarele:
Această modalitate de facturare a fost aplicată în cadrul facturilor emise pentru consumul de energie electrică începând cu data de 01.01.2023 și este în vigoare și în prezent. Acest aspect afectează, conform opiniei oficiale a Enel Energie SA, un total de 303.196 locuri de consum pentru lunile ianuarie-august 2023, cu o medie cuprinsă între 19.000 și 44.000 de locuri de consum pe lună, generând un prejudiciu oficial asumat de operatorul economic, evaluat la aproximativ 3.536.929 lei pe lună pentru perioada menționată.
Conform ANPC, acest lucru demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt direct afectați de calculul incorect al facturilor realizat de operatorul economic începând cu începutul anului și până în prezent.
Având în vedere circumstanțele agravante identificate în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a întreprins nicio acțiune în favoarea consumatorilor, se impune sancționarea companiei Enel Energie SA conform prevederilor art. 16, alin (1) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1.04.2022-31.03.2023. Amendă contravențională este de 1% din cifra de afaceri anuală a operatorului economic, raportată la anul financiar anterior sancționării, respectiv 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro), conform ANPC.
ANPC subliniază de asemenea că OUG nr.27/2022 nu prevăd sancțiuni contravenționale complementare, astfel încât odată cu amenda aplicată nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic.
Toți consumatorii cărora li s-a majorat tariful sunt îndemnați să se adreseze DIRECT operatorului economic pentru restituirea diferențelor.
ANPC precizează că au fost primite reclamații cu privire la perceperea și încasarea la un tarif diferit de prevederile legale în vigoare, respectiv OUG 27 și, ca urmare, acțiunea de control a fost extinsă la nivelul tuturor clienților operatorului economic.
Protecția Consumatorilor subliniază că în prezent se evaluează dacă există și alte situații similare la alte companii existente pe piața liberalizată, iar dacă se impune, vor fi aplicate măsuri similare.