Eroarea pilotului, tot mai probabilă: ce au descoperit anchetatorii în cazul prăbușirii Air India
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/alt-accident-aviatic-india1.jpg)
Primele concluzii din ancheta accidentului aviatic din India ridică numeroase semne de întrebare: comutatoarele de combustibil ale motoarelor s-au oprit aproape simultan, iar înregistrările din cockpit indică o conversație confuză între piloți.
Haos în cockpit: „N-am făcut-o eu!” – Ce au înregistrat cutiile negre
Ancheta preliminară a autorităților indiene în cazul accidentului aviatic în care a fost implicat un avion Air india, petrecut pe 12 iunie lângă aeroportul Ahmedabad scoate la iveală o succesiune de momente dramatice în cabina de pilotaj. Potrivit raportului Serviciului de Investigare a Accidentelor Aeriene din India, înregistrările audio din cockpit surprind un schimb de replici ciudat între cei doi piloți: unul dintre ei îl întreabă pe coleg de ce a comutat întrerupătorul de combustibil, iar răspunsul acestuia este că nu a făcut-o, relatează Reuters.
În acel moment, motoarele Boeingului 787 Dreamliner s-au oprit, după ce alimentarea cu combustibil a fost întreruptă aproape simultan. La doar câteva secunde după decolare, sistemul de rezervă – o turbină de urgență – a fost activat automat, semn al unei defecțiuni majore.
Declanșarea inexplicabilă a comutatoarelor: „Nu poate fi o greșeală umană banală”
Investigatorii nu exclud ipoteza unei erori de pilotaj, dar susțin că apăsarea întrerupătoarelor de alimentare nu putea fi un accident banal. Expertul american în aviație John Nance a explicat că, în mod normal, un pilot nu ar opri niciodată combustibilul în faza de ascensiune. Cele două comutatoare au fost acționate la un interval de o secundă – durata necesară pentru a comuta unul, apoi celălalt – ceea ce ar putea indica o acțiune conștientă.
Interesant este că ambele întrerupătoare au fost găsite în poziția „pornit” la locul accidentului, sugerând că motoarele ar fi putut fi repornite înainte de impact. Însă avionul nu a mai putut fi stabilizat.
Singurul supraviețuitor: „Am văzut oameni murind în fața mea”
În urma tragediei, 260 de persoane și-au pierdut viața. Singurul supraviețuitor este britanicul Vishwash Kumar Ramesh, de 40 de ani, care ocupa locul 11A, lângă ieșirea de urgență. Bărbatul a povestit că în ultimele momente ale zborului s-au simțit vibrații puternice, iar apoi cabina a fost cuprinsă de haos.
Ramesh a reușit să se salveze, dar a declarat că a văzut oameni murind în jurul lui. El a fost transportat de urgență la spital, fiind ulterior audiat de autorități ca martor-cheie în anchetă.
Ce urmează în ancheta tragediei din India
Air India a confirmat în mod oficial datele din raportul preliminar, dar a evitat să comenteze asupra potențialei erori de pilotaj. Raportul final este așteptat în următoarele luni și va include analize suplimentare ale cutiei negre, dar și datele de la controlul de trafic aerian.
Momentan, nu există indicii clare despre cine a emis semnalul de primejdie înainte de prăbușire și nici ce manevre s-au făcut în ultimele secunde ale zborului. Totuși, investigația pare să se concentreze pe o potențială eroare umană sau o defecțiune gravă a sistemelor electrice de alimentare.