Contrabandă în porturile ucrainene de la Dunăre. Se preferă cash-ul

Publicat: 25 oct. 2023, 07:00, de Viorela Pitulice, în Dezvăluiri , ? cititori
Contrabandă în porturile ucrainene de la Dunăre. Se preferă cash-ul

Așa cum bănuia multă lume, în porturile ucrainene de la Dunăre contrabanda și evaziunea fiscală sunt în floare. Pentru a stopa fenomenul, autoritățile au declanșat controale ample în toate terminalele, ceea ce a dus, practic, la blocarea exporturilor de cereale în porturile Reni și Izmail.

Controalele sunt realizate de reprezentanți ai Biroului de Investigații de Stat, ai SBU și ai Poliției Naționale, care le interzic exportatorilor utilizarea numerarului în tranzacțiile cu furnizorii, urmarea fiind blocarea expedierii produselor. În aceeași situație se află, însă, și firmele care lucrează prin bancă și cărora nu li se eliberează declarații vamale de marfă (VMD). În total, este vorba de 40 de nave blocate la Izmail și 15 la Reni.

„Suntem obligați să furnizăm facturi fiscale. Producătorul agricol are la dispoziție 15-45 de zile ca să înregistreze factura fiscală și o face în ultima zi de cele mai multe ori. La acel moment, mărfurile sunt deja exportate, iar înregistrarea facturilor fiscale are loc ulterior. Aceasta este o practică normală. De exemplu, noi am plătit astăzi, iar fermierul va înregistra declarația de impozit abia la sfârșitul lunii noiembrie. Prin urmare, nu putem să-l primim fizic și să-l furnizăm autorităților de control”, spune sub protecția anonimatului un comerciant cu activități la Reni, cât și la Izmail, potrivit Latifundist.

În același timp, ucrainenii se plâng că toate aceste întârzieri le aduc pierderi importante, ca să nu mai vorbim de aglomerația de pa Canalul Sulina, unde, după cum spun ei, românii au prioritate și oricum se circulă greu.

Pierderi pe linie

De la începutul sezonului, profitabilitatea a scăzut semnificativ, iar multe companii cu activitate în sector au înregistrat pagube, afirmă Kyrylo Zlochevskyi, CEO al Bioenergy-Vinnytsia.

„Prețurile la porumb și grâu au scăzut brusc. Costul logisticii maritime a crescut. Cumpărătorul final plătește marfa numai după descărcarea navei în Constanța sau, în cazul livrării în Spania și Italia, după trecerea Bosforului. Acum durează mai mult de o lună pentru ca o navă să intre pe Dunăre, să încarce și să plece la mare. Iar coada de descărcare în Constanța poate dura câteva săptămâni în plus. Și acestea sunt fonduri înghețate”.

„Bioenergy-Vinnytsia” monitorizează ceea ce se întâmplă cu logistica maritimă în portul Odesa. Zlochevskyi spune că exploatarea portului nu doar că va contribui la creșterea exporturilor, ci va degaja și porturile dunărene.

Exporturi în scădere

Exporturile de cereale ale Ucrainei au scăzut cu 29,7% până la 8,3 milioane de tone în sezonul 2023-2024, început la 1 iulie, a anunțat Ministerul ucrainean al Agriculturii.

Spre comparație, anul trecut, în același interval, livrările la export se ridicau la 11,9 milioane de tone. Din cele 8 milioane de tone, 4,16 milioane de tone a fost grâu, 3,39 milioane de tone – porumb și 663.000 de tone de orz. Cauza acestui recul, după cum susțin comercianții, sunt exporturile limitate din porturile ucrainene de la Marea Neagră, precum și atacurile rusești asupra porturilor ucrainene de la Dunăre. Pentru acest an, Ucraina are prognozată o recoltă de 79 de milioane de tone de cereale și semințe de oleaginoase, din care aproximativ 50 de milioane de tone ar urma să meargă la export.