Exclusiv: Bugetul Primăriei Otopeni, muls prin metoda „fragmentării”. Zeci de milioane ghidate direct către o firmă de apartament

„Împarți și câștigi” este rețeta după care a decis în ultimii ani Primăria Otopeni să rezolve mai multe probleme ale orașului. În loc să organizeze licitații, a ales metoda „fragmentării”: a divizat lucrări edilitare importante, cum ar fi pietruirea drumurilor sau extinderea rețelei de apă, în mai multe segmente mici și le-a atribuit direct aceleiași firme. S-a evitat astfel competiția pe o mare parte din bugetul destinat investițiilor iar banii au ajuns, cu totul întâmplător, la același destinatar.

Costalex Construct, cu sediul în două camere dintr-o locuință din Otopeni, a testat pe conturile ei secretul succesului în afaceri: zero concurență. Prin atribuire directă, a obținut de la primăria din localitate, doar în ultimii cinci ani, 79 de contracte în valoare totală de peste 21 de milioane de lei. Conform datelor de la Registrul Comerțului, acționarul unic al Costalex este Constantin Diaconu, care ocupă șiș funcția de Administrator.

Patrioți locali adevărați, cei de la Costalex nu au participat la licitații sau nu a depus oferte la nicio altă unitate administrativ teritorială. Loialitatea lor le-a fost răsplătită, fiind ani în care aproape toată cifra de afaceri a companiei a fost din banii Otopeniului.

Radiografia unui buget fragmentat

Datele din Serviciul Electronic de Achiziții Publice arată exact din ce este compusă rețeta succesului: divizarea unor lucrări ample până la nivelul evitării competiției publice. În ultimii cinci ani, Costalex Construct a obținut exclusiv de la Primăria Otopeni (sau grădinițele și școala din subordine):

2018: 27 de lucrări atribuite direct în valoare totală de 6,1 milioane lei dintre care

  • 8 de pietruire la un preț total de 1,1 milioane lei (contracte variind între 22.000 și 250.000 lei);
  • 5 de modernizare străzi la un preț total de 1,4 milioane lei (contracte variind între 118.000 și 441.000 lei);
  • 4 de alimentare cu apă la un preț total de 693.000 de lei (contracte variind între 76.000 și 357.000 lei);
  • 4 de canalizare la un preț total de 1,3 milioane lei (contracte variind între 67.000 și 437.000 lei).

A fost un an bun pentru companie, care a realizat o cifră de afaceri netă de 8 milioane lei și un profit de 1,3 milioane.

2019: 28 lucrări atribuite direct în valoare totală de 8 milioane lei dintre care

  • 9 de alimentare apă (valoare totală de 3,34 milioane lei);
  • 8 de pietruire (valoare totală de 1,9 milioane lei); drumurile sunt niște poteci late de aproximativ patru metri, printre bălării (vezi foto)
  • 2 de modernizare străzi (valoare totală de 830.000 lei);
  • 3 de reparații generale și renovare la școli și grădinițe (valoare totală de 730.000 de lei);

Deși cifra de afaceri netă a fost la nivelul anului precedent, de 8,3 milioane lei, profitul a scăzut simțitor, la numai 23.000 de lei, dar constructorul se poate consola cu gândul că a asigurat 48 de locuri de muncă.

2020: 15 lucrări atribuite direct în valoare totală de 5,3 milioane lei dintre care:

  • 5 de canalizare (total 1,9 milioane lei);
  • 3 de reparații școli și grădinițe (total 650.000 lei);
  • 2 de modernizare (total 900.000 lei).

Cifră de afaceri a crescut la 11,6 milioane lei iar profitul, la 251.000 lei.

2021: 4 lucrări atribuite direct în valoare totală de peste 700.000 lei;

  • 3 de reparații generale și renovare 630.000 lei

Cifra de afaceri a scăzut la 4,3 milioane lei din care aproape 1 milion – pierderi.

2022: deja 5 contracte atribuite direct:

  • 3 de reparații și renovare de 540.000 lei;
  • 2 de alimentare cu apă de 630.000 lei.

Caz de manual penal

Ce se întâmplă la Primăria Otopeni este caz de manual penal pentru procurorii anticorupție, care descriu situații asemănătoare în raportul „Abuzul în serviciu în domeniul achizițiilor publice”. Este vorba de analiza cazuisticii D.N.A. soluționate de instanța de judecată prin hotărâri de condamnare rămase definitive în perioada 2016-2017, exact înainte de perioada la care facem noi referire.

Cum definesc în acest raport procurorii DNA „fragmentarea” achiziției: „Se fac demersuri pentru achiziția succesivă și la un interval scurt de timp a unor loturi de produse similare. Pentru fiecare contract în parte, se aplică procedura selecției de ofertă, deși valoarea totală anuală a achizițiilor pentru acel tip de produs impunea, conform legii, organizarea unei licitații. Cu alte cuvinte, achiziția se fragmentează în părți mai mici în scopul aplicării unei proceduri mai puțin transparente și mai puțin competitive”.

Am întrebat reprezentanții Primăriei Otopeni care este motivul pentru care administrația locală a preferat metoda contractelor divizate, atribuite direct, în loc să reunească mai multe contracte de același tip și să organizeze licitații. Până la ora publicării acestui material nu am primit niciun răspuns.

Am întrebat și reprezentanții Costalex Construct cum explică faptul că au avut contracte de atribuire directă doar cu Primăria Otopeni sau instituții de învățământ finanțate de aceasta. Nici în acest caz nu am primit deocamdată vreun răspuns.

Primele consecințe

Ingineriile financiare ale conducerii Primăriei Otopeni au intrat deja în atenția procurorilor DNA, care a decis săptămâna trecută reținerea primarului liberal Silviu Constantin Gheorghe (foto) și a directorului executiv Constantin Vlad; Tribunalul București a hotărât cercetarea lor în stare de arest la domiciliu.

Contractul vizat este legat de licitaţia internaţională organizată în 2011 pentru finanţarea, proiectarea şi executarea infrastructurii de bază în Oraşul Otopeni.

Acesta prevedea executarea a 54 km de infrastructură rutieră şi edilitară completă – apă, canalizare menajeră şi pluvială, reţea de hidranţi, a patru staţii de epurare, patru staţii de pompare şi tratare a apei, iluminat public cu leduri, infrastructură pentru telecomunicaţii.

Contractul a fost câștigat de Asocierea S.C. Romstrade S.R.L. – S.C. Arcadia Engineering S.R.L. cu lider S.C. Romstrade S.R.L, firmă controlată de Nelu Iordache.

Surse din apropierea anchetei susțin că este cercetat modul în care a fost utilizat un avans de 36 de milioane de lei, pe care antreprenorul l-ar fi motivat inițial prin necesitatea achiziției de materiale. Ulterior, ar fi fost explicat prin „organizare de șantier”.

Cert este că, la zece ani de când au fost plătiți bani pentru canalizare, stații de epurare sau pompare, lucrările nu sunt și executate. Imagini de la fața locului, obținute în exclusivitate de Puterea.ro, arată că în continuare sunt abandonate aici zeci de țevi, resturi de fier beton sau scânduri putrezite. Pe locul unde ar fi trebuit să fie o stație de epurare nu este decât o mică baltă (video).

Conform surselor Puterea.ro, ancheta procurorilor DNA vizează pe lângă funcționari din administrația locală și foști angajați ai Romstrade, în prezent salariați la stat sau în instituții din subordinea Primăriei Generale a Municipiului București.

Mai multe articole...

Cele mai citite articole