EXCLUSIV. Producătorii români, la târgurile internaționale. În loc de stand național, fiecare se descurcă cum poate

Publicat: 08 oct. 2021, 17:27, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
EXCLUSIV. Producătorii români, la târgurile internaționale. În loc de stand național, fiecare se descurcă cum poate

Pentru prima dată după foarte mulți ani, România nu are pavilion național la Anuga, cel mai important târg din lume pentru industria alimentară și a băuturilor, care are loc la Koln, Germania, în perioada 9-13 octombrie 2021.

La eveniment vor participa 21 de companii românești, fiecare, însă, pe cont propriu, după ce Ministerul Economiei a sistat fondurile pentru participarea la târgurile internaționale de promovare a exporturilor.

De fapt, ultima acțiune la care producătorii români au fost prezenți cu un stand național a fost în februarie 2020, la Dubai, pentru că după aceea au fost tăiate fondurile.

La Anuga, de exemplu, ar fi trebuit să participe circa 100 de companii, însă, în noul context nu și-au permis să fie prezente decât  21 de firme, printre care se află nume cunoscute cum ar fi Boromir, Croco, European Foods și European Drinks.

 Ministrul Agriculturii, în vizită la Koln

Prezența firmelor românești la tradiționalul târg de la Koln a fost mai puțin mediatizată, în acest an, poate și pentru că România nu mai are stand național și nici fonduri de promovare. O delegație de la Ministerul Agriculturii, care îl va include pe ministrul Agriculturii Adrian Oros și pe secretarul de stat Aurel Simion, va vizita, luni, standurile companiilor noastre, după cum a declarat pentru Puterea.ro ministrul Adrian Oros.

Marele paradox este că tocmai acum, când este prima dată după vreo 14 ani, când un ministru al Agriculturii vine la acest târg, România nu are stand national.

Ministerul Agriculturii se oprește întotdeauna la fermieri, Ia partea de procesare, pe măsuri (PNDR). Pe urmă, ei intră pe alte mecanisme. După, noi nu mai avem alte pârghii, nici să-i ajutăm, nici să-i încurcăm, intră cei de la Ministerul Economiei pe scheme de promovare  Luni, mă duc în Germania, sunt vreo 21 de companii la târg, mă duc pentru ei, o să stau o zi. Sunt agenți economici mai mari care s-au dus pe spețele lor”, a precizat ministrul Agriculturii Adrian Oros.

87 de producători la ediția din 2019

La ediția din 2019 (ultima ediție organizată), au fots prezenți 87 de producători din care 74 au participat în standurile naționale organizate de Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR) și Ministerului Mediului de Afaceri și Comerț și Antreprenoriat (MMACA). 13 firme au participat cu stand propriu, finanțându-și în totalitate costurile.

România are nevoie de un brand național, dacă vrem să ne depășim condiția de exportatori de materii prime. Ori nu se poate face acest lucru dacă fiecare merge pe cont propriu și nu avem un pavilion național”, ne-a declarat Ștefan Pădure, președinte APAR, cel care s-a ocupat ani de-a rândul de participarea firmelor autohtone la târgurile internaționale.

Programe multinaționale

Până când guvernanții vor rezolva problema promovării exporturilor românești, va mai trece ceva vreme. Până una, alta, fiecare se descurcă cum poate, după câte se pare. De exemplu, există, asociații de producători români care sunt incluse în programe multinaționale, cum este cazul OIPA Legume- Fructe sau Legrom, care participă la târguri alături de organizații similare din alte țări.

Acum de, exemplu, reprezentanții producătorilor sunt prezenți la Gastro Food de la Praga (doar cu pliante, ce-i drept, din cauza pandemiei), iar recent au fost și la o manifestare de gen la Sofia. Se întorc acasă cu vești bune, pentru că au primit solicitări pentru produse cum ar fi soia, năut sau cartofi. O bună oportunitate de afaceri, mai ales în vremurile actuale.