EXCLUSIV Revoltă la Școala din Otopeni din cauza supraaglomerării și a orarului impus elevilor

Publicat: 11 nov. 2022, 17:31, de Cezar Amariei, în Educație , ? cititori
EXCLUSIV Revoltă la Școala din Otopeni din cauza supraaglomerării și a orarului impus elevilor

Un conflict mocnit stă să izbucnească la liceul din Otopeni: aproximativ o mie de părinți au semnat deja o petiție prin care cer administrației publice locale să reglementeze haosul generat de permiterea dublării numărului de elevi. S-a ajuns din acest motiv la folosirea unor zone improprii drept spații educaționale, la învățarea în trei schimburi și la scurtarea, fără temei legal, a orelor de clasă. Cum dinspre primărie vine deocamdată doar multă liniște, semnatarii amenință cu proteste.

Față de anii anteriori, când la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni (unde învață de la clasa 0 până la a XII-a) erau aproximativ 1.500 de elevi, anul acesta numărul lor s-a dublat aproape. Explicația: au fost înscriși, pe lângă cei care aveau dreptul pentru că locuiesc în oraș, și copii din zonele limitrofe, respectiv Corbeanca, Balotești, Voluntari ori Tunari.

Cum spațiul dedicat educației nu s-a dublat peste an, s-a recurs la improvizații, astfel încât elevii au ajuns să învețe în sala de sport ori căminul cultural. Mai mult, orele au fost diminuate, deși Ministerul Educației nu recomandă acest lucru.

Revolta părinților

În acest context a fost lansată o petiție publică, semnată deja de aproape o mie de părinți. Redăm în continuare, integral, textul ei:

„Solicitam Pimăriei Otopeni să identifice și să amenajeze, în regim de urgență, spații suplimentare pentru ca elevii Liceului Ioan Petruș clasele 0-XII să-și continue studiile în condiții normale.

Situația actuală:

Lipsa spațiilor suficiente pentru desfășurarea cursurilor de învățare în clădirea actuală a Liceului Teoretic „Ioan Petruș” au dus la modificarea anormală a programului de învățământ, începând cu anul școlar 2022-2023, astfel:

– Durata orelor de predare și studiu la clasă a fost redusă pentru clasele I, a IIa, a IIIa și a IVa, de la 45 de minute (durata normală) la 40 de minute (în unele situații chiar 35 minute);

– Durata orelor la clasă a fost redusă pentru clasele pregătitoare, de la 45 de minute (durata normală) la 35 de minute;

– Trecerea încă de anul trecut la învățarea în 3 (trei) schimburi, prin începerea orelor de la ora 7:00, anul acesta de la ora 7:45 pentru clasele I și a II-a, iar în plus de anul acesta prin introducerea intervalului orar 14:00 – 19:50, cu toate că în prevederile legii la Art 30 alin.1  „Învăţământul gimnazial se organizează şi funcţionează, de regulă, cu program de dimineaţă.”

– Durata pauzelor pentru învățământul primar de la 15 – 20 minute (durata normală) la 5 minute, ceea ce contravine prevederilor din Ordinul pentru aprobarea Regulamentului – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar nr. 4183/04.07.2022;

– Perioadele dintre cele 3 schimburi sunt foarte mici, fapt care face imposibilă ventilarea sălilor de clasă, lucru care poate duce la transmiterea virușilor (răceală, COVID-19, etc) foarte ușor astfel că se pune în pericol sănătatea copiilor și a cadrelor didactice;

– Trebuie ținut cont de Ordinul MS 1456/2020 care recomandă ca programul claselor terminale să fie preponderant dimineața, motivat și de faptul că au nevoie de pregătire suplimentară în vederea susținerii examenelor finale.

Poziția Ministerului Educației

Dacă dinspre administrația locală nu există nicio reacție, există una dinspre forul suprem:

„Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor. În fundamentarea acestor decizii, școlile invocă art.11, alin. (8) din ROFUIP: „În situații speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar.”

Considerăm că, în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată.

Date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice MINUT de școală contează. De aceea, am trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care am solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal, manifestându-ne dezaprobarea față de obiceiul trecerii la „programul de iarnă”.

Rugăm, pe această cale, directorii, profesorii, elevii și părinții să susțină apelul pe care l-am lansat și să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici și acțiuni ce pot conduce la pierderi de învățare”, transmite noul ministru al Educației, Ligia Deca.

Mesajul ei pare să nu fi ajuns, deocamdată, și la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni.