Experiment educațional ratat în Delta Dunării: școala din Caraorman, desființată de Legea Bolojan, va fi reînființată după un eșec al „învățământului hibrid”
Ministerul Educației se vede nevoit să reînființeze Școala Gimnazială din satul Caraorman, județul Tulcea, după ce experimentul educațional impus de Legea Bolojan s-a dovedit un eșec total.
Inspectoratul Tulcea a recunoscut eșecul sistemului hibrid
Timp de două luni, singurul elev rămas la nivel gimnazial a fost obligat să urmeze cursurile în sistem hibrid, o soluție considerată „eficientă” de ministrul Daniel David într-o declarație televizată din urmă cu două luni. În practică însă, elevul nu a putut participa la orele online, din cauza lipsei semnalului la internet în zonă. În plus, deplasarea către școala din satul vecin Crișan – unde trebuia să meargă trei zile pe săptămână – era posibilă doar cu barca, lucru aproape imposibil în condițiile meteo din sezonul rece, arată Edupedu.ro.
Potrivit răspunsului oficial al Ministerului Educației, transmis deputatei PSD Mirela Furtună în urma unei interpelări parlamentare, Inspectoratul Școlar Județean Tulcea este obligat acum să reînființeze ciclul gimnazial al școlii din Caraorman, începând cu anul școlar 2025-2026.
Decizia vine după ce ISJ Tulcea a monitorizat situația elevului și a constatat că „semnalul este slab sau inexistent în anumite intervale orare, posibil și din cauza bruiajelor provocate de proximitatea graniței cu Ucraina”. Lipsa conexiunii stabile la internet a făcut imposibilă desfășurarea cursurilor online, iar calitatea actului educațional a scăzut drastic.
În plus, transportul elevului către Crișan depindea exclusiv de condițiile meteorologice și de accesul pe Canalul Caraorman, unde singura trecere terestră se face pe un pod mobil manevrat manual de două persoane adulte. Ministerul a recunoscut în documentul oficial că această soluție „implica riscuri suplimentare și limita accesibilitatea”.
Soluția Ministerului: revenirea la învățământul clasic
Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, a dus la desființarea mai multor structuri școlare cu efective reduse, inclusiv a claselor gimnaziale din Caraorman, unde era înscris un singur elev în clasa a VI-a. În încercarea de a respecta prevederile legii, Inspectoratul a implementat o formulă „de compromis”: două zile de cursuri online și trei zile de prezență fizică la Crișan.
După mai multe sesizări din partea părinților și a autorităților locale, precum și după ce un al doilea elev s-a înscris la nivel gimnazial, ministerul a decis că „în perioada imediat următoare vor fi create condițiile organizatorice necesare pentru școlarizarea în sistem tradițional a celor doi elevi”.
„Modelul de cabinet” din birourile ministerului, deconectat de realitate
Deși ministrul Daniel David lăuda public sistemul hibrid ca o „soluție modernă și eficientă” pentru școlile cu puțini elevi, exemplul din Delta Dunării arată cât de departe sunt deciziile ministeriale de nevoile reale ale comunităților izolate.
În Caraorman, lipsa infrastructurii digitale, a transportului sigur și a resurselor umane a făcut ca experimentul educațional să devină un eșec previzibil.
După luni de improvizații, Ministerul Educației se întoarce acum la învățământul tradițional — singura opțiune realistă pentru copiii din inima Deltei Dunării.