Gara de Nord intră în șantier: cel mai mare plan de modernizare din ultimele decenii
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/08/gara-de-nord.jpeg)
Cea mai importantă gară a Capitalei, Gara de Nord, va trece printr-o transformare radicală, în cadrul unui proiect care vizează regenerarea urbană a zonei, dezvoltarea unui nod intermodal și amenajarea de noi spații verzi. Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a discutat împreună cu primarul general Stelian Bujduveanu și primarul Sectorului 1, George Tuță, despre pașii concreți care vor schimba fața Gării de Nord.
Concurs internațional pentru noul concept al Gării de Nord
Potrivit ministrului Transporturilor, soluția finală de reconfigurare va fi aleasă printr-un concurs internațional de soluții, organizat pentru a identifica cea mai potrivită variantă de modernizare. Propunerea preliminară prezentată de Primăria Municipiului București include transformarea întregii zone într-un spațiu urban modern, cu zone pietonale, spații verzi și conexiuni eficiente între trenuri, transportul public și viitorul Tren Metropolitan, arată Profit.ro.
Ministrul a subliniat că proiectul nu se rezumă doar la reabilitarea clădirii gării, ci urmărește crearea unui adevărat hub intermodal european, capabil să răspundă nevoilor actuale și viitoare de mobilitate ale Bucureștiului.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/gara-de-nord_1.jpg)
Gara de Nord, Bucuresti, regenerare urbană. Foto: economica.net
Legătura cu marile proiecte ale Capitalei
Planul de modernizare a Gării de Nord va fi integrat în protocolul interinstituțional pe care autoritățile îl pregătesc pentru coordonarea investițiilor majore din București. Acesta va include și proiectul Drumurilor Radiale, precum și dezvoltarea Trenului Metropolitan, menite să reducă presiunea asupra traficului rutier și să conecteze zonele periferice cu centrul Capitalei.
„Această colaborare interinstituțională reprezintă un pas important pentru transformarea Gării de Nord într-un nod intermodal modern, adaptat standardelor europene”, a explicat Ciprian Șerban, într-o postare pe rețelele sociale.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/gara-de-nord_2.webp)
Gara de Nord, Bucuresti, regenerare urbană. Foto: economica.net
Gara de Nord, de la infrastructură învechită la centru urban modern
Gara de Nord este în prezent cel mai important nod feroviar al țării, dar și una dintre cele mai aglomerate gări din Europa de Est. Infrastructura învechită, spațiile insuficiente și lipsa unor conexiuni eficiente cu alte mijloace de transport au transformat-o într-un punct critic pentru mobilitatea Capitalei.
Noua viziune propune nu doar modernizarea clădirilor și a peroanelor, ci și integrarea transportului feroviar cu metroul, autobuzele și liniile de tramvai, într-un spațiu reconfigurat urbanistic. În plus, zona ar urma să fie redesenată prin crearea unor parcuri și spații publice prietenoase pentru pietoni.
Bucureștiul, în cursa pentru o nouă identitate urbană
Prin acest proiect, autoritățile își propun să aducă Bucureștiul mai aproape de modelul marilor capitale europene, unde gările centrale sunt repere arhitecturale și centre de mobilitate modernă. Reconfigurarea Gării de Nord ar putea deveni unul dintre cele mai ambițioase proiecte urbane din ultimii 30 de ani, cu impact direct asupra modului în care locuitorii și vizitatorii interacționează cu orașul.