Gigantul bourbonului trage frâna. Jim Beam întrerupe distilarea pentru 2026

Publicat: 21 dec. 2025, 16:35, de Anamaria Ionel, în ACTUALITATE , ? cititori
Gigantul bourbonului trage frâna. Jim Beam întrerupe distilarea pentru 2026
sursa foto: thirtyonewhiskey.com

Unul dintre cele mai cunoscute nume din bourbonul american își apasă frâna pentru un an. Jim Beam, brand deținut de grupul japonez Suntory Global Spirits, a anunțat că intenționează să întrerupă distilarea la distileria sa principală din campusul James B. Beam (Clermont, Kentucky) pe tot parcursul anului 2026, pe fondul unor ajustări de producție și al unui context tot mai complicat pentru piața băuturilor spirtoase din SUA.

Pauză la distileria principală, tururile rămân în picioare

Compania spune că își evaluează constant nivelurile de producție pentru a răspunde cât mai bine cererii și că a discutat recent volumele pentru 2026. Decizia de a opri distilarea la unitatea principală pentru un an este prezentată și ca o ocazie de a investi în îmbunătățiri ale amplasamentului.

În același timp, centrul pentru vizitatori rămâne deschis, iar compania își invită în continuare clienții să participe la experiențele turistice din campus, inclusiv la masă. Activitățile de îmbuteliere și depozitare vor continua la Clermont, potrivit anunțului.

Industria bourbonului din Kentucky: supraproducție și cerere în scădere

Măsura vine într-un moment în care industria bourbonului din Kentucky, evaluată la aproximativ 9 miliarde de dolari, se confruntă cu două probleme majore: stocuri mari și o scădere a cererii pe piața internă.

În acest context, producătorii au început să reducă ritmul. Industria a tăiat producția cu peste 55 de milioane de galoane (echivalentul a peste 200 de milioane de litri), adică peste 28% până în august, coborând la cel mai redus nivel raportat din 2018. În paralel, mai multe companii din regiune au anunțat pauze mai scurte în producție sau ajustări de personal.

Canada și efectul boicotului asupra exporturilor

Pe lângă dificultățile interne, producătorii americani resimt și probleme pe piețele externe. Canada a introdus, din martie, un boicot asupra băuturilor spirtoase americane, ca reacție în cadrul unui conflict comercial. În acest climat, vânzările de whisky american către Canada au scăzut abrupt, cu raportări de peste 60% până în octombrie.

Pentru o industrie care a mizat în ultimii ani pe creșterea exporturilor, retragerea unui astfel de partener comercial afectează direct volumul și planificarea producției, iar companiile sunt împinse să își recalibreze stocurile.

Un alt factor invocat în analizele despre piața alcoolului este schimbarea de comportament a consumatorilor, mai ales în rândul tinerilor adulți, unde se observă o tendință de reducere a consumului de alcool. Pentru producătorii de bourbon și whisky, acest trend înseamnă presiune suplimentară asupra cererii pe termen mediu.

Whisky sau whiskey: o literă care spune o poveste

Diferența dintre „whisky” și „whiskey” nu e doar una de grafie. În general, irlandezii și americanii folosesc varianta cu „e” („whiskey”), în timp ce scoțienii scriu „whisky”. Multe alte țări producătoare au adoptat convenția scoțiană.

Bourbonul este o categorie de whiskey american, dar cu reguli clare. Ca să fie numit bourbon, amestecul de cereale trebuie să conțină cel puțin 51% porumb, iar băutura trebuie maturată în butoaie noi de stejar, arse la interior. În plus, bourbonul nu poate fi „replicat” oriunde în lume sub aceeași denumire: standardele federale stabilesc că este un produs distinct al Statelor Unite și că termenul „bourbon” nu poate descrie un whisky care nu este produs în SUA.

În acest context, pauza anunțată de Jim Beam pentru 2026 este citită în industrie ca un semnal de ajustare: între stocurile acumulate, exporturile afectate și schimbarea preferințelor de consum, bourbonul intră într-o etapă de reechilibrare, cu decizii care se văd direct în marile distilerii din Kentucky.