Google, lovitură de aproape 3 miliarde de euro de la Bruxelles. Comisia Europeană acuză abuzul pe piața reclamelor”

Publicat: 06 sept. 2025, 08:55, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Google, lovitură de aproape 3 miliarde de euro de la Bruxelles. Comisia Europeană acuză abuzul pe piața reclamelor”

Comisia Europeană a decis să sancționeze Google cu o amendă uriașă de 2,95 miliarde de euro, acuzând gigantul american de manipularea pieței reclamelor online și de folosirea poziției sale dominante pentru a-și favoriza propriile servicii. Măsura a fost adoptată vineri, după luni de investigații și în pofida presiunilor și amenințărilor comerciale venite din partea președintelui american Donald Trump, scrie Politico.

De ce a fost sancționat Google

Executivul european a transmis că Google a distorsionat concurența pe piața publicității digitale prin controlul mai multor segmente esențiale ale ecosistemului – de la software-ul folosit de agenții de publicitate pentru achiziția de reclame, până la platformele pe care editorii online își vând spațiile publicitare.

Această concentrare excesivă ar fi creat, potrivit Comisiei, „conflicte de interese inerente” care au afectat atât concurenții, cât și partenerii comerciali ai companiei.

Vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Teresa Ribera, a explicat că se așteaptă soluții reale din partea Google, subliniind că Uniunea Europeană nu va ezita să impună măsuri mai dure în lipsa acestora.

„Google trebuie acum să vină cu un remediu serios pentru a rezolva aceste conflicte de interese, iar dacă nu o va face, nu vom ezita să impunem măsuri ferme”, a declarat Ribera.

Contextul politic și presiunile externe

Decizia era pregătită pentru a fi anunțată luni, însă a fost amânată după ce comisarul european pentru comerț, Maroš Šefčovič, a intervenit în contextul amenințărilor venite de la Washington. Președintele Donald Trump a avertizat că ar putea introduce noi taxe vamale masive dacă Bruxelles-ul va continua să sancționeze companiile americane de tehnologie.

Casa Albă a folosit în ultima perioadă politica tarifelor și a represaliilor comerciale ca instrument de negociere, încercând să limiteze acțiunile Uniunii Europene împotriva marilor corporații americane.

Cu toate acestea, Comisia Europeană a decis să meargă mai departe cu amenda, considerând că impactul practicilor Google asupra pieței europene este prea grav pentru a fi ignorat.

Ce urmează pentru Google

Gigantul american are acum la dispoziție 60 de zile, până la începutul lunii noiembrie, pentru a propune soluții concrete de remediere a problemelor semnalate de Comisie. Printre variantele luate în calcul se află inclusiv o posibilă divizare structurală a unor active din domeniul publicității digitale, însă executivul european a transmis că dorește mai întâi să analizeze propunerile companiei.

Aceasta nu este prima sancțiune majoră primită de Google în Europa. În 2018, compania a fost amendată cu 4,34 miliarde de euro pentru abuz de poziție dominantă legat de dispozitivele mobile Android, iar în 2017 a plătit 2,42 miliarde pentru favorizarea propriului serviciu de comparare a prețurilor.

Procesul din Statele Unite

Situația Google este complicată și de procesele din Statele Unite. În aprilie, un judecător federal a concluzionat că firma a menținut ilegal un monopol în publicitatea de tip „display search”. Procesul va începe pe 22 septembrie, iar guvernul american solicită, de asemenea, o divizare a activelor companiei pentru a restabili concurența.

Reacția companiei

Google a anunțat deja că va contesta decizia Comisiei Europene. Directorul global pentru afaceri de reglementare al companiei, Lee-Anne Mulholland, a declarat că sancțiunea este nejustificată și că schimbările cerute ar putea afecta grav mii de afaceri europene care depind de platformele Google pentru a-și vinde produsele și serviciile.

„Aceasta impune o amendă nejustificată și solicită schimbări care vor afecta mii de afaceri europene, făcându-le mai greu să obțină venituri”, a transmis Mulholland.