Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, demonstrează că nu are control asupra instituției pe care o conduce și că nu înțelege cum funcționează procesele esențiale din subordinea sa.
Deși România se află într-un moment crucial în ceea ce privește modernizarea infrastructurii feroviare, Grindeanu și subalternii săi au demonstrat o incompetență crasă care riscă să anuleze progresul făcut până acum și să afecteze negativ proiectele de mare importanță.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), instituție aflată sub coordonarea Ministerului Transporturilor, și Alstom, companie franceză, au semnat un act adițional care a modificat termenii livrării trenurilor Coradia Stream statului român și prin care societatea a fost scutită de plata unor penalități de zeci de milioane de euro. Grindeanu, cu o indiferență remarcabilă față de acest subiect crucial, a declarat că nu știa nimic despre acest act adițional, subliniind încă o dată că subalternii săi sunt cei care decid, iar el, în mod evident, nu controlează direcțiile majore ale ministerului pe care îl conduce.
„Evident că nu ştiam despre actul adiţional. Cei de la ARF mi-au spus că acest document nu intră în contradicţie cu penalităţile pentru întârzierile deja existente. Însă, nu pot accepta o asemenea abordare. Probabil că vom ajunge în instanţă, unde vom câştiga, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul metroului”, a spus Grindeanu, cu o încredere care frizează realitatea.
Problema, însă, este mult mai complexă decât atât. În loc să apere interesul public și să asigure livrarea trenurilor moderne, care ar fi fost esențiale pentru îmbunătățirea transportului feroviar din România, autoritățile române început să amenința cu penalități compania franceză, lăsând în acest timp România fără trenuri moderne.
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a explicat pierderile financiare pe care le-a suferit compania din cauza întârzierilor. Aproape 30 de milioane de lei au fost pierdute din neîncasarea trenurilor care trebuiau să ajungă în România în termenul stabilit. „Noi am făcut licitaţii pentru ramele respective, am semnat un contract în decembrie 2023 și trebuia să primim 12 rame până în februarie 2024. Nicio ramă nu a ajuns, iar pierderile sunt imense. Cum se face că un act adiţional semnat de ARF a anulat toate penalităţile pentru întârzierile din 2023-2024?”, a declarat Preoteasa într-o conferință de presă.
Directorul CFR Călători a subliniat că, deși Alstom a promis că va livra trenurile într-un termen mult mai lung decât cel stabilit inițial, autoritățile române au acceptat această întârziere, fără a aplica nicio sancțiune. Mai mult, deși una dintre rame a ajuns în România în februarie 2025, termenul pentru livrarea unui tren în decembrie 2024 a fost deja depășit.
37 de trenuri electrice noi pentru România: contract semnat
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/09/20240919_113137-scaled.jpg)
Pe 16 septembrie 2024, a fost finalizată semnarea contractului de finanţare pentru realizarea proiectului „Achiziție material rulant nou – 37 unități electrice multiple interregionale (RE -IR) – PROIECT FAZAT – ETAPA II”, între MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de Autoritate de Management, și AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de Beneficiar.
Obiectivul de investiții vizează achiziţia a 37 unități multiple electrice feroviare de lung parcurs. Proiectul este fazat, fiind implementat în două perioade de programare financiară: în Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 -2020 și în Programul Transport (PT) 2021 -2027.
Astfel, în cadrul POIM, a fost plătit avansul de 15% din valoarea totală a contractului de furnizare și a fost livrată o ramă electrică EMU, iar contractul de finanțare nerambursabilă a fost în cuantum de 2.058.873.685,65 lei, din care: 302.890.578,99 lei cheltuieli eligibile (257.456.992,17 lei finanțare nerambursabilă din Fondul de Coeziune și 45.433.586,82 lei cofinanțare a Beneficiarului), respectiv 1.755.983.106,66 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
În acest mod, prin etapizarea proiectului, în cadrul PT 2021 -2027, vor fi livrate 36 rame electrice.
Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Valoarea totală a contractului de finanțare în cadrul PT 2021 – 2027 este de 1.708.996.863,41 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:
– 1.213.523.359,27 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor( FEDR);
– 214.151.181,05 lei – bugetul propriu al beneficiarului;
– 281.322.323,09 lei – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
Rezultatele așteptate și beneficiile socio-economice pe care proiectul le aduce la nivel național sunt:
– eficientizarea și îmbunătățirea calității serviciilor publice prestate pentru transportul public feroviar de călători pe rute inter-regionale;
– atribuirea contractelor de servicii publice destinate serviciului public de transport feroviar de călători pentru toți operatorii de transport feroviar de călători, în condițiile prevăzute de lege și în conformitate cu prevederile comunitare.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria, București Nord-Craiova-Timișoara-Arad, Cluj-Timișoara, Cluj-Suceava-Iași.