Guvernul dă drumul la 1,68 miliarde lei pentru proiecte de tehnologie și apărare

Publicat: 28 nov. 2025, 17:22, de Cristian Matache, în ANALIZĂ , ? cititori
Guvernul dă drumul la 1,68 miliarde lei pentru proiecte de tehnologie și apărare
Sursa foto: Antena 3

Guvernul României a adoptat astăzi un memorandum crucial privind Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021–2027 (PoCIDIF), gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Documentul, înaintat de ministrul MIPE, Dragoș-Nicolae Pîslaru, și avizat de ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, solicită autorizarea încheierii unor contracte și decizii de finanțare pentru proiecte care depășesc alocările existente, prin mecanismul de supracontractare.

Context strategic

Memorandumul subliniază că „având în vedere instabilitatea geopolitică fără precedent și necesitatea ca Uniunea Europeană să își asigure propria apărare și pregătirea civilă”, fondurile de coeziune trebuie mobilizate rapid pentru investiții în capabilități de apărare și infrastructură cu dublă utilizare. Programul PoCIDIF are în vedere „finanțarea capacităților industriale din sectorul apărării și realizarea de investiții într-o infrastructură rezilientă de apărare sau cu dublă utilizare, inclusiv cu scopul de a promova mobilitatea militară și a îmbunătăți gradul de pregătire civilă, inclusiv în materie de securitate cibernetică și securitate civilă”.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene spune că „în vederea asigurării finanțării de noi proiecte în cadrul obiectivului specific ‘consolidarea capacităților industriale de promovare a capabilităților de apărare, acordând prioritate capabilităților cu dublă utilizare’, MIPE, prin Direcția generală dezvoltare regională, inovare și digitalizare (DGDRID), a inițiat prezentul memorandum”.

Proiecte vizate și supracontractarea

Documentul identifică proiectele care necesită semnarea contractelor de finanțare:

  • Prioritatea 1 – Susținerea și promovarea unui ecosistem de CDI atractiv și competitiv în România: 47 de proiecte, din care 32 pentru „Sprijin pentru întreprinderile nou înființate inovatoare” și 15 pentru „Sprijin pentru proiecte de CDI pentru consorții tematice între parteneri publici-privați”.
  • Prioritatea 2 – Digitalizare în administrația publică centrală și mediul de afaceri: 9 proiecte, inclusiv e-guvernarea, interoperabilitatea sistemelor informatice și digitalizarea în cultură.
  • Prioritatea 4 – Dezvoltarea de tehnologii strategice pentru Europa – STEP: 3 proiecte predefinite, transferate de la Prioritatea 1, finanțate din rezerva de flexibilitate a PoCIDIF.

Memorandumul explică necesitatea supracontractării prin faptul că „pentru implementarea contractelor de finanțare deja semnate a căror valoare depășește disponibilul rămas după mutarea rezervei de flexibilitate la Prioritatea 4, se aplică prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021”.

Sume și alocări

Potrivit memorandumului, „valoarea nerambursabilă totală a contractelor de finanțare care urmează a fi încheiate până la finalul anului 2025 este 1.680.808.658,38 lei, la care se adaugă 228.572.697,58 lei valoarea contribuției proprii asigurată de la bugetul de stat de către beneficiarii instituții publice finanțate integral de la bugetul de stat”.

Gradul de contractare raportat la fondurile europene depășește 100%: „până la finalul anului 2025, pentru semnarea contractelor de finanțare sunt necesare 1.480.799.955,01 lei FEDR, ceea ce, raportat la alocarea FEDR a PoCIDIF, rezultă un grad de contractare de 107,85% aferent fondurilor europene”.

Riscuri și aspecte negative

Memorandumul avertizează asupra consecințelor neaprobării: „Nefinanțarea proiectelor de mai sus prin aplicarea prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025 și ale art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 va genera, pe de o parte, un impact negativ major la nivel economic și asupra mediului de afaceri, cu întârzieri în ceea ce privește implementarea tranziției verzi și digitale, iar pe de altă parte, imposibilitatea lansării de noi apeluri de proiecte și finanțării unor proiecte ce vizează consolidarea capacităților industriale de promovare a capabilităților de apărare”.

Autoritățile subliniază că „pentru accelerarea procesului de implementare și evitarea riscului de neutilizare a fondurilor alocate este imperativă semnarea urgentă a contractelor și utilizarea mecanismului de supracontractare”. Memorandumul ridică semne de întrebare privind gestionarea alocărilor și modul în care mutarea rezervei de flexibilitate afectează prioritățile existente.

Concluzii și propuneri

Memorandumul propune Guvernului: „Autorizarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025 cu completările ulterioare, să încheie contracte/decizii de finanțare în cadrul Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021–2027, cu respectarea limitelor prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021, în scopul eficientizării şi accelerării implementării proiectelor”.

MEMO-17