Guvernul și-a asumat răspunderea pentru pachetul 2 de măsuri. Ilie Bolojan, în fața Parlamentului

Publicat: 01 sept. 2025, 19:00, de Pavaloiu Andreea, în POLITICĂ , ? cititori
Guvernul și-a asumat răspunderea pentru pachetul 2 de măsuri. Ilie Bolojan, în fața Parlamentului
sursa: Inquam Photos/ Octav Ganea

Ședință tensionată în Parlament luni seară. Premierul Ilie Bolojan și-a asumat răspunderea pentru cel de-al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare. Este vorba despre cinci proiecte ce au fost adoptate la finalul săptămânii trecute de către Executiv. Singurul proiect care nu a fost inclus este cel legat de reforma administrativă. AUR a anunțat că va depune amendamente. 

Ilie Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament

19:50 Cel de-al cincilea pachet: măsuri pentru redresarea finanțelor publice

Unul dintre obiectivele pe care le-am anunțat la preluarea mandatului a fost acela de a pune ordine în finanțele țării noastre. Deficitul bugetar mare pe care îl avem este și rezultatul dezordenii din finanțe și a legislației neclare sau ineficiente. Acestea au lăsat porți deschise pentru neplata de taxe și impozite.

Angajăm azi răspunderea Guvernului în fața Parlamentului pentru un proiect de reformă fiscală care corectează multe neajunsuri. Măsurile pe care le avem în vedere vor scoate la lumină firmele fantoma. Vrem să avem un mediu în care antreprenorii corecți sunt respectați. Este scandalos să existe zeci de firme cu sediul social în același apartament care sunt folosite de paravan pentru artificii financiare. 

Avem peste 460.000 de firme inactive, iar o treime dintre ele au datorii la stat de peste 3,5 miliard de lei. Prin reformarea ANAF și a colectării fiscale, introducem noi criterii de risc fiscal, eșalonări cu garanții reale și termene clare în sprijinul cerului care plătesc, nu care trag de timp.

Introducem măsuri de discipline financiară și prevenirea abuzurilor. Firmele care nu au cont bancar sau care nu-și depun în cinjul în situațiile financiare vor fi declarate inactive.

Firmele nou înființate vor fi obligate să-și deschidă cont de plăți în maxim 60 de zile. Toți comercianții vor fi obligați să accepte și plata cu cardul.

Am actualizat impozitul pe proprietate în acord cu un angajament al României din PNRR. Actuala formă este un mecanism de tranziție spre impozitarea la valoarea de piață. Impozitul pe proprietate va crește, iar autoritățile locale vor avea mai mulți bani pentru investiții fără a apela la bugetul central.

Trebuie să fim corecți cu României. Există un pachet important de proiecte din Anghel Saligny, din PNRR, care în multe localități din România au schimbat fața comunelor și orașelor pentru a continua aceste investiții, pentru că nu mai există resurse de la bugetul central să fie continuate în același ritm.

Este nevoie de aceste încăsări suplimentare în bugetele autorităților locale pentru a le asigura în continuare cofinanțarea. 

Introducem noi reguli de integritate pentru inspectorii ANAF și ai vămii. Ei vor susține teste de integritate și în controle vor purta bodycamuri.

Pentru prima dată, bunurile confiscate de ANAF vor fi vândute transparent pe o platformă electronică.

Introducem reguli noi pentru cesiunea părților sociale, reguli care vor opri transferul firmelor cu datorim. Pentru cheltuiele prin care companiile multinaționale își puteau transfera profiturile, taxele de administrare și consultanță stabilim un plafon de 1% din total peste care aceste cheltuieli devin nedeductibile.

Scopul este monitorizarea cheltuielor sensibile și oprirea transferului de profit neimpozitat. Cele câteva miliarde care vor fi încasate în plus la buget vor putea merge spre servicii publice mai bune sau spre proiecte de interes pentru comunități.

19:43 Cel de-al patrulea pachet: restructurarea unor autorități administrative autonome

Guvernul României își angajează răspunderea în fața Parlamentului pentru reforma a trei dintre cele mai importante autorități de reglementare din țara. Autoritatea de supraveghere financiară, Autoritatea Națională de reglementare în domeniul energiei și Autoritatea Națională pentru administrare și reglementare în comunicație. 

Toate trei au fost create pentru a păstra un echilibru în trei dintre cele mai importante piețe, cea energiei, cea financiară și cea de telecomunicație.

Din păcate, aceste autorități de reglementare și control au ajuns, de-a lungul anilor, să aibă scheme de personal umflat artificial și, mai grav, să ajungă la niveluri de salarizare care nu mai au nicio legătură cu realitățile economice din această țară. 

(…)

În primul rând, o propunere de reducere de personal. Se va reduce cu 10% numărul posturilor de specialitate și cu 30% celor posturilor de suport.  Este anormal să avem un aparat administrativ supra-dimensionat în comparație cu cel de specialitate.

În al doilea rând, se propune o restructurare a organigramelor. Noile structuri trebuie să respecte reguli clare. Compartimente care nu pot depăși 20% din totalul posturilor nu mai pot fi create funcții fără corespondent în clasificarea ocupațiilor din România și se vor elimina suprapunerile de atribuții.

În al treilea rând, nivelul remunerațiilor. Reducem cu 30% salariile pentru tot personalul și indemnizația conducerii. Dacă le cerem cetățenilor să accepte reguli de disciplină bugetară,  nu putem să menținem în paralel conducerii care câștigă venituri de câteva ori mai mari decât demnitare statului.

De asemenea, limităm bonusurile pe care și le pot acorda conducerile. Maxim de două ori indemnizația brută lunară pentru funcția de ministru. Pentru următorii ani, aceste bonusuri vor rămâne suspendate.

Era nevoie de aceste măsuri pentru a nu mai repeta situația în care conducerea își dădea singură prime, fără limite, chiar și în perioadea în care companiile din piețe pe care le supravegheau, dădeau faliment cu urmări majore asupra consumatorilor.

Introducem transparența. Legea prevede obligația ca organigramele și nivelurile de salarizare să fie publicate pe site-urile instituțiilor. Este un gest de respect față de români și un exercițiu de responsabilitate.

Aceste măsuri împăresc autoritățile de reglamentare și control. Ele nu trebuie să fie percepute doar ca locuri unde se recompensează clientela sau unde se perpetează privilegii.

19:35 Cel de-al treilea pachet: reforma companiilor de stat

Vrem ca oamenii care vor conduce aceste companii să facă performanță în beneficiul cetățenilor. Și agenția guvernamentală care supraveghează aceste companii să aibă o putere mai mare de a garanta că oamenii potriviți ajung în funcții de conducere potrivite. 

În acest sens, modificările pe care le propunem sunt pe mai multe paliere.

Nu va mai fi posibil ca managementul acestor companii să încaseze sume semnificative dacă nu au nicio legătură cu performanța companiilor și mai ales cu calitatea produselor sau serviciilor pe care le oferă oamenilor.

Membrii neexecutive ai Consiliului de Administrație vor primi o indemnizație lunară egală cu maxim două salarii medii din acea clasă de activitate. Membrii executivi vor primi maximum trei astfel de salarii ca venit fix. Dacă sunt performanți și îndeplinesc toate criteriile de performanță, vor putea primi maxim încă două indemnizații ca bonus. Astfel de bonusuri vor putea fi acordate doar o dată pe an și doar în funcție de situațiile financiare. Înainte puteau primi până la nouă indemnizații.

A doua măsură, indicatorial de performanță și plafonarea beneficiilor. De acum înainte, cel puțin jumătate din indicatorii de performanță vor fi financiari și vor fi cuantificabil profit, grade în datorare, investiții realizate. Nu vom mai plăti pentru numărul de ședințe ținute, ci pentru ceea ce se întâmplă după acele ședințe. Am plafonat diurnele, sporurile, mașinile de serviciu și alte beneficii care în unele cazuri erau folosite abuziv și discreționar ca supliment de venit.

A treia măsură, consiliile de administrație vor fi mai mici cu aproximativ o treime decât în prezent.  Până acum, numărul maxim posibil de membri într-un consiliu de administrație era șapte, la regiile autonome vor rămâne trei, la societățile cu sistem dualist consiliile de supraveghere vor fi între trei și cinci membri, iar în companiile mari, companiile de administrație, tot de trei-cinci membri.

Mai puțin membri, dar mai buni. Pentru companiile cu peste cincizeci de angajați și o cifră de afaceri de peste 7,3 milioane euro, selecția se va face prin firme de recrutare cu experiență crescută care au capacitatea de a atrage profesioniști. De asemenea, un funcționar public va putea fi parte dintr-un singur consiliu de administrație.

A patra măsură, putere mai mare pentru agenția guvernamentală care supraveghează numirile în companiile publice și performanțele lor. Agenția pentru monitorizarea și evaluarea performanțelor întreprinderilor publice va deveni pivotul acestui sistem. Va valida sau anula procedurile de selecție, va veghea ca indicatorii de performanță să fie stabiliți corect și să fie respectați.

19:27 Cel de-al doilea proiect: reforma în sistemul sanitar

Deși bugetele pentru sănătate au crescut an de an, deși au fost crește salariale mari în anii trecuți și s-au făcut investiții în sistem, acest lucru nu s-a reflectat îndeajuns în îmbunătățirea calității serviciilor medicale, iar în acest timp problemele s-au acumulat.

(…) Subliniez trei direcții importante la aceste reforme. În primul rând, reforma pe care o propunem azi pornește de la principiul reorientării pacienților din zona de spitalizare către medicina de familie și medicina de specialitate.

Din eliminarea internărilor care nu sunt necesare și tratarea pacienților la medicul de familie sau de specialitate, se pot economisi peste 3 miliarde de lei care să fie redirecționați tot pentru servicii medicale.

Modalitatea de plată pentru medicii de familie se va schimba. Acum vom pune accentul pe serviciile oferite pacienților care vor constitui peste două treimi din plată. Doar o treime din banii plătiți vor fi pe baza numărului de pacienți descris pe lista.

A doua direcție importantă este să oferim servicii mai accesibile. Pacienții din comunitățile izolate vor avea acces la consultații primare.

Seniorii, bolnavii, cronicii și persoanele cu dizabilități primesc îngrijire la domiciliu fără costuri suplimentare.

Se schimbă și mecanismul prin care asigurăm accesul la medicamente inovative în așa fel încât să fie predictibil și fără presiune pe bugetul public, încurajând prescrierea de medicamente generice.

A treia direcție privește responsabilitatea, performanța și disciplina financiară în sistem, mai ales la nivelul spitalelor.

Pentru a asigura un management profesionist în spitale, contractele vor fi pe bază de indicatori de performanță, evaluarea se va face transparent și se elimină numirile fără concurs. 

Crește responsabilitatea managerilor și a șefilor de secție. Se introduc sancțiuni clare și mecanisme pentru recuperarea sumelor pentru servicii fictive, practică prin care s-au sifonat, uneori, bani de la buget. Crește ponderea plăților pe servicii medicale și scade ponderea influenților salariale ca mecanism de plata.

Vom consolida rețeaua publică prin introducerea categoriei spitale de importanță strategică. Aceasta va ajuta la prioritizarea investițiilor și dotărilor pentru unități vitale în gestionarea crizelor medicale. În același timp, responsabilizăm și spitalele private. Acestea vor fi obligate să suporte costurile dacă pacientul este externat, nejustificat și reinternat într-un spital public în 48 de ore pentru aceeași patologie.

19:21 Primul proiect: reforma pensiilor magistraților

Trebuie să restabilim dreptatea, păstrăm respectul pentru magistrați, înțelegem contribuția lor majoră în societate, dar în același timp trebuie să asigurăm o doză de echitate. Magistrații români ies astăzi la pensie la 48-49 de ani.

O pensie medie în magistratură trece de valoarea de 24.000 lei. Dar numeroase pensii ajung inclusiv la 35.000-40.000 de lei în mod special pentru magistrații care au avut și funcții de conducere.

Prin reforma pe care o propunem va exista o perioadă tranzitorie de 10 ani, la sfârșitul căreia pensionarea magistraților se va face la 65 de ani vârsta standard de pensionare în România. Vechimea în muncă necesară pensionării va crește de la 25 de ani la 35 de ani, așa cum este cazul pentru ceilalți cetățeni. Până acum cuantumul pensiei era de 100% din ultima remunerație netă,  am plafonat acest procent la 70% din venitul net pe ultima luna.

Chiar și cu această scădere, pensiile magistraților rămân considerabile. E greu să afirme cineva că o pensie medie de 14.000-15.000 de lei nu asigură independența și respectul de care un magistrat are nevoie conform normelor internaționale sau Constituției. Am văzut protestele magistraților și vreau să fie limpede că nu este o lege împotriva magistraților, ci o lege pentru echitate și pentru încrederea în justiție. Magistratura rămâne un pilon fundamental al statului de drept, iar respectul nostru pentru ea nu este în discuție.

19:16 Discursul lui Ilie Bolojan

În urmă cu o lună și jumătate am trecut, cu ajutorul Parlamentului, primul pachet de măsuri destinat reduce deficitului bugetar și restabilirii încrederii internaționale în economia României. Acesta inclus măsuri nepopulare, dar necesare, pe care le-a avut de suportat întreaga țară. Le mulțumesc românilor pentru răbdare și încredere, pentru că au înțeles situația în care ne aflăm și nevoia unor măsuri radicale rapide.

Așa cum am mai spus, în situații excepționale e necesar să venim cu măsuri excepționale. Plătim astăzi prețul multor ani în care noi, la sa politică, ne-am făcut că nu vedem realitățile bugetare, nu ne-am încasat veniturile, am chertuit prea mult și am început investiții până să avem fonduri să le terminăm. N-am spus adevărul de frică să nu speriem oamenii sau, în context electoral, să nu pierdem voturi, să nu supărăm aleșii locali, să mulțumim activul departid.

Dar tot această clasă politică este chemată azi să dovedească faptul că a învățat lecția primită la ciclurile recente de votare. Prea mult au fost confundate bunele noastre intenții cu performanța. Unii au crezut că este suficient să înceapă proiecte și au făcut cheltuieli azi fără să se gândească la ziua de mâine.

Nu mă feresc să spun aceste lucruri, dar nu e vreme nici de lamentări, nici de vânătoare de vrăjitoare. Trebuie să trecem la acțiune pentru a corecta nedreptățile și a face curățenie.

Avem în multe locuri privilegii, special, excepții, risipă și sinecuri. Fiecare se descurcă cum poate. În multe locuri, unii își angajează rudele, (0:19) alții își măresc indemnizațiile, alții fac raportări false ca să încaseze mai mult. Și atunci, eu vă întreb pe dumneavoastră, aceasta este România pe care ne-o dorim?

Aceasta este România pe care vrem să o lăsăm copiilor și nepoților noștri?Eu zic că nu. De aceea vă rog să susțineți întregul pachet de reforme și toate proiectele pentru care astăzi ne angajăm răspunderea Guvernului în fața Parlamentului. Atunci când am pornit întregul demers, am spus că avem trei direcții de principii: ordine în finanțele țării noastre, buna guvernare și respectul pentru cetățeni. Aceasta rămân reperele noastre.

Vreau să le mulțumesc colegiilor mei de cabinet care au lucrat la acest set de măsuri pentru că a fost un efort de echipă al tuturor miniștrilor, indiferent de culoarea politică. Știu că nu este un pachet legislativ perfect, dar este începutul reașezării statului român pe bază de corectitudine și respect pentru români. Acest set de măsuri aduce echitate, elimină risipă și privilegii, taie sinecuri și aduce respect pentru oameni și dreptate.

Ilie Bolojan își asumă răspunderea pentru pachetul 2 de măsuri fiscal-bugetare

Guvernul s-a reunit luni în ședință, înainte ca premierul Ilie Bolojan să meargă în fața Parlamentului. Prim-ministrul României își va asuma răspunderea pentru cel de-al doilea pachet de măsuri de austeritate. Un pachet care, de altfel, a creat numeroase tensiuni în coaliție.

Înainte ca prim-ministrul să ajungă în fața Legislativului și să-și asume răspunderea, PSD a anunțat că va depune amendamente. Este vorba despre nemulțumirile legate de eliminarea CASS pentru mai multe categorii de persoane, printre care mamele care primesc indemizație pentru creștere copil.

O măsură susținută de social-democrați care se va regăsi în cele cinci pachete este menținerea impozitului minim pe cifra de afaceri. Sorin Grindeanu a declarat luni că acest punct a fost unul extrem de important.

Care sunt cele cinci proiecte majore adoptate de Guvern

În ședința de plen din Parlament, Guvernul își va asuma răspunderea pentru cinci proiecte majore de austeritate. Este vorba despre:

  • schimbarea regimului pensiilor speciale,
  • reforme în sistemul sanitar,
  • reforma companiilor de stat,
  • restructurarea unor autorități administrative autonome,
  • măsuri pentru redresarea finanțelor publice.

Singurul pachet care lipsește este cel al reformei administrației locale, care ar fi implicat reducerea cu 40.000 de posturi, precum și mai puține posturi în primării și prefecturi. Aceste măsuri au fost discutate în cadrul coaliției, iar partidele au decis să amâne discuțiile pentru următoarele săptămâni, deoarece nu s-au pus de acord.

Ilie Bolojan ar fi amenințat că-și dă demisia

Pachetul al doilea de măsuri fiscale a venit  și cu noi tensiuni în coaliție. Pe de-o parte, neînțelegerile interne, pe de altă parte, nemulțimirile formațiunilor politice în ceea ce privește măsurile pentru care Ilie Bolojan merge în Parlament cu mandatul pe masă. Prim-ministrul ar fi amenințat, conform unor surse, că dacă proiectele vor fi blocate, este gata să plece din fruntea Executivului.

Ulterior, atât PSD, prin vocea lui Sorin Grindeanu, cât și UDMR, prin vocea lui Kelemen Hunor, au negat că s-a pus problema unei demisii din partea lui Bolojan.

De asemenea, au fost risipite și afirmațiile recente ale lui Paul Stănescu (PSD) care a afirmat că social-democrații ar putea să iasă de la guvernare. Sorin Grindeanu a explicat că acest punct de vedere îi aparține doar acestuia și că nu reprezintă poziția întregii formațiuni politice.

Reforma administrativă urmează să fie rediscutată în următoarele săptămâni

Un punct fierbinte în coaliție rămâne însă, chiar și după asumarea în Parlament pentru cele cinci proiecte, reducerea de posturi din administrația locală. Kelemen Hunor, liderul UDMR, a transmis că această reformă este una necesară. El a mai explicat că este nevoie de timp pentru ca toate măsurile să fie stabilite. Mai mult, a subliniat că discuțiile urmează să fie pe cifre, deoarece tăierile nu pot să fie aplicate uniform, ci va fi nevoie de o analiză mai amănunțită.

Presiuni pentru amânarea acestui proiect au existat însă din partea PSD. Mai exact, este vorba despre primari, care și-au exprimat nemulțumirile.

Vezi și:Premierul Ilie Bolojan ar fi ameninţat cu demisia dacă nu se taie 45% din posturi (surse)