Guvernul se opune legii plafonării RCA dar este de acord cu plafonarea RCA

Publicat: 24 mart. 2023, 07:45, de Cezar Amariei, în News , ? cititori
Guvernul se opune legii plafonării RCA dar este de acord cu plafonarea RCA

În timp ce se opune adoptării unei legi de plafonare a prețurilor RCA, introdusă de un an și jumătate în Parlament, Guvernul propune, prin Ministerul Finanțelor, plafonarea prețurilor RCA pentru șase luni la nivelul celor din martie, anul trecut. Nu este prima dată când vrea să limiteze prețurile pe piața asigurărilor auto, o inițiativă similară fiind anunțată și în februarie 2022, fără a se materializa. Ultima oră: La cererea ASF, propunerea a fost retrasă

Coerența nu este punctul forte al guvernărilor din România: în vreme ce în ianuarie anul trecut susținea că „plafonarea doar ar intensifica problemele”, în februarie 2022 Ministerul Finanţelor lansa în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre care viza și atunci limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

Nu s-a aplicat, nici legea plafonării nu s-a respins ori adoptat, așa că în martie 2023 am revenit de unde am plecat: la o nouă propunere de plafonare temporară.

Noul proiect de Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto a fost publicat miercuri, pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor, https://mfinante.gov.ro/

Care sunt noile propuneri de plafonare

„Tarifele de primă maxime se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se arată în proiectul publicat de Ministerul Finanțelor.

În cazul în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele de la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA vor aplica cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Noile tarifele maxime se vor aplica în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a hotărârii de Guvern.

În expunerea de motive se arată că, în 2022, prima medie anuală RCA a înregistrat o creștere de aproximativ 34% pentru persoane fizice, respectiv de 45% pentru asigurați persoane juridice, comparativ cu prima medie înregistrată în anul 2021.

Conform termene.ro, cel mai mare nivel a fost la autovehicule transport marfă: 55,6% pentru persoane fizice, respectiv 68,5% pentru cele juridice.

Tot pentru șase luni, Guvernul propune limitarea comisioanelor de distribuție aferente contractelor RCA la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii de Guvern.

Asigurătorii care depășesc nivelul tarifelor de primă maxime stabilite Guvernul riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei la 50.000 lei.

Plafonare ratată

Nu este prima inițiativă de plafonare, după falimentul City Insurance. Pe 18 februarie 2022, Ministerul Finanţelor lansa în dezbatere publică tot un proiect de Hotărâre care viza și atunci limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

„Ca urmare a ieşirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piaţă, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraţilor, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA care a condus la încadrarea unui număr ridicat de asiguraţi RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat”, se arăta în Nota de fundamentare a proiectului.

Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unităţi anuale de expunere), la nivelul pieţei fără a include Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, înregistrase o creştere în anul 2021.

„O soluţie pentru remedierea stării de fapt o poate constitui limitarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA”, motiva Ministerul Finanțelor.

Erau propuse și niște tarifele de primă maxime (la transportul de marfă pentru persoane juridice erau cuprinse, de exemplu, între 2.169 lei şi 10.253 lei, în funcție de tonaj), au existat dezbateri și în Comisia de Dialog Social din 28 februarie 2022, fără a se ajunge și la vreun rezultat concret.

Opiniile pro plafonarea RCA

În Comisia de Dialog Social din 28 februarie 2022, cei mai mulți actori implicați au avut o opinie contrară plafonării.

Ministerul Finanțelor prezenta deja situația de pe piața asigurărilor RCA drept „o situație de criză” a cărei soluție era limitarea temporară, pentru șase luni, a tarifelor.

ASF a susținut poziția ministerului, catalogând și ea situația drept una de „criză, excepțională și imprevizibilă”, admițând că sunt necesare unele referințe pentru stabilirea unor niveluri „juste” pentru polițele RCA.

Opiniile contra plafonării RCA

Cam aici s-a terminat acordul: reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) au precizat că sunt de acord că legislația RCA trebuie actualizată și modernizată, dar cu respectarea legislației europene pe care HG nu ar respecta-o.

Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din românia (UNSICAR) a arătat că nu e de acord cu limitarea la 5% a comisioanelor din prima brută pentru că ea va afecta veniturile celor 40.000 de angajați din industria asigurărilor.

UGIR (Patronatul Brokerilor) a arătat că nu este de acord cu limitarea comisioanelor de distribuție pentru că nu există un studiu de impact iar jumătate din angajații din industria asigurărilor ar intra în șomaj dacă s-ar adopta noile măsuri.

Blocul Național Sindical (BNS) nu s-a arătat de acord cu implicarea CEC Bank în acest domeniu.

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și-a exprimat dezacordul arătând că este deja instituit un sistem de plafonare din 2017 iar măsurile propuse prin noul proiect „nu au sustenabilitate și nu protejează păgubitul român”.

Camera de Comerț Americană din România (AmCham), CONROM și UGIR au mers în aceeași direcție, a dezacordului.

Practic, cu excepția CONCORDIA, partenerii de dialog social au arătat că „este necesară promovarea unui proiect de act normativ pentru soluționarea aspectelor din domeniul RCA, dar într-o formă care să ia în considerare observațiile și propunerile formulate în ședință”.

Nu s-a întâmplat iar proiectul a fost abandonat.

„Plafonarea doar ar intensifica problemele”

Deși acum Guvernul pare de acord cu plafonarea, nu același lucru se întâmpla pe 17 ianuarie 2022, când primul-ministru Nicolae Ciucă transmitea Senatului că nu susține adoptarea unei inițiative legislative pe această temă.

Un grup de 15 senatori și deputați liberali și UDMR propunea modificarea Legii 132/ 2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto și plafonarea la nivelul tarifului de referință publicat de ASF.

„Falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudo justificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile și obligatorii iar în acest context eratic social și economic, legiuitorul trebuie să prezinte o modalitate de protecție acestor categorii de cetățeni”, se arată în expunerea de motive.

„În cazul pieței asigurărilor auto obligatorii, situația care a generat creșterea primelor de asigurare a fost declanșată de retragerea autorizației de funcționare a societății City Insurance și inițierea procedurilor privind falimentul acesteia.

Clienții uzuali ai societății au fost nevoiți să se reorienteze spre alte companii de asigurare din piață însă, pentru acestea, odată cu majorarea numărului de clienți, crește și nivelul de expunere asupra riscurilor inerente acoperirii daunelor rezultate din contractele încheiate.

O eventuală plafonare a primelor de asigurare nu ar rezolva problemele existente pe piață ci doar le-ar intensifica.

Considerăm că propunerea legislativă în sensul plafonării tarifelor polițelor RCA la nivelul tarifelor de referință publicate de ASF ar urma să genereze dezechilibre majore pe piața de asigurări”, transmitea premierul Nicolae Ciucă într-un punct de vedere al Guvernului.

Adoptată tacit de Senat, legea strânge praful de un an în Camera Deputaților, fără a intra la vreo comisie.

Retragere de ultima oră

Lansat miercuri în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, preconizat a fi discutat în ședința de Guvern, proiectul de plafonare a prețurilor RCA rămâne deocamdată în aer.

„În privința proiectului de plafonare a prețului RCA pregătit la propunerea Autorității de Supraveghere Financiară, acesta nu figurează pe ordinea de zi deoarece a fost retras de ASF”, ne-a transmis Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului.