Hashtagul „SkinnyTok” eliminat definitiv de pe TikTok. Aplică Comisia Europeană normele tehnologice în online?

Publicat: 04 iun. 2025, 13:33, de Rona David, în Internațional , ? cititori
Hashtagul „SkinnyTok” eliminat definitiv de pe TikTok. Aplică Comisia Europeană normele tehnologice în online?

TikTok a interzis, la nivel mondial, hashtagul „SkinnyTok”, care promovează slăbitul extrem și pierderea nesănătoasă în greutate. Cazul ridică semne de întrebare cu privire la credibilitatea Comisiei Europene de a aplica regulile tehnologice, potrivit presei franceze.

Fenomenul „SkinnyTok” era conceput din muzica atractivă, filtre seducătoare și povești despre transformările fizice miraculoase. Toate acestea au devenit virale și au declanșat interes major în rândul adolescenților, în special. În prezent, căutarea hashtag-ului duce către un link cu suport pentru sănătatea mentală.

Decizia vine după o analiză aprofundată a utilizării hashtagului „SkinnyTok”, adesea asociat cu videoclipuri care încurajează pierderea în greutate până la extrem și încurajează practicile nesănătoase de slăbire. Un rol decisiv l-au avut presiunile exercitate de guvernul francez.

„Aceasta este o primă victorie colectivă. Lupta pentru protejarea copiilor noștri, în online, nu se oprește aici. Și nu voi renunța”, a afirmat ministrul francez pentru afaceri digitale, Clara Chappaz, pe platforma X. Chappaz a mai spus că s-a înregistrat o „victorie colectivă” după aproape două luni de lobby.

TikTok adăugase un mesaj de avertizare pentru utilizatorii care caută „SkinnyTok”, în care se transmitea că „Ești mai mult decât greutatea ta”. Platforma punea la dispoziția celor interesați un așa numit Centru de Siguranță, în care explica ce sunt tulburările alimentare, dar și cum și de unde se poate primi sprijin în astfel de situații.

Potrivit unui purtător de cuvânt Tik Tok , această decizie face parte din revizuirea regulată a măsurilor de securitate ale platformei.

În România, procentul copiilor și adolescenților cu probleme de greutate este îngrijorător

În țara noastră, prevalența estimată a supraponderabilității este de 31,1%, iar a obezității de 21,3% conform datelor din studiul Obesity, citat de Synevo, care a inclus un eșantion reprezentativ din populația adultă. Prevalența obezității în țara noastră este de:

  • 9,9% la grupa de vârstă 18 – 39 ani;
  • 30,1% la 40-59 ani;
  • 41,6% la 60-79 ani;
  • 24,1% la vârsta ≥80 ani.

Medicii avertizează că aceste sfaturi de pe internet pot face mai mult rău decât să ajute la pierderea kilogramelor.

Cazul ridică semne de întrebare cu privire la credibilitatea Comisiei Europene de a aplica regulile tehnologice

Din această cauză, guvernul francez a ales să pună presiune direct asupra TikTok, mai degrabă decât să implice executivul UE.

La rândul său, Comisarul UE pentru Protecția Consumatorilor, Michael McGrath, a discutat recent cu Shou Chew, CEO-ul TikTok, despre responsabilitățile platformei în protejarea împotriva efectelor dăunătoare ale SkinnyTok.

Comisia a declarat că executivul UE „rămâne în contact” cu autoritățile franceze în ceea ce privește implementarea DSA. Deși această decizie marchează un succes major pentru moderarea conținutului și protecția minorilor – două priorități aduse în discuție adesea de comisarul european pentru tehnologie, Henna Virkkunen – aceasta a păstrat până acum tăcerea cu privire la abuzurile asociate cu cuvântul cheie „SkinnyTok”.

Cu toate acestea, executivul european intenționează să protejeze copiii online, Comisia, de exemplu, deschizând o anchetă asupra TikTok în cadrul DSA, axată pe protecția minorilor, încă din februarie 2024.