Impozitul auto explodează în 2026. Chiar și electricele plătesc taxe
De la 1 ianuarie 2026, șoferii din România vor plăti mai mult pentru impozitul anual auto, indiferent dacă mașina este termică, hibridă sau electrică. Noua lege introduce norma de poluare ca factor decisiv în calculul taxei, anul fabricației nemaifiind relevant. În majoritatea cazurilor, impozitul va depăși 100 de lei, iar pentru autoturismele cu motoare mari poate trece de 1.000 de lei pe an.
Impozitul auto se schimbă radical
Legea prin care se majorează impozitele pe autoturisme a trecut recent de Curtea Constituțională și va intra în vigoare de la începutul anului viitor. Începând cu 2026, calculul impozitului nu se va mai baza doar pe capacitatea cilindrică a mașinii, ci și pe norma de poluare. Astfel, principiul „poluatorul plătește” devine oficial în legislația românească.
Pentru modelele cele mai populare, la care impozitul anual era anterior între 40 și 70 de lei, taxele vor urca între 80 și 150 de lei. În cazul mașinilor cu motoare mai mari, impozitul poate sări de la 170-180 lei la peste 250 lei anual.
O mașină cu motor între 1,6 și 2,0 litri și normă de poluare Non Euro – Euro 3 va fi taxată între 237 și 297 lei, iar aceeași motorizare, dar cu normă Euro 4, va avea un impozit între 228 și 285 lei.
Hibride și electrice: nu mai există scutiri
Unul dintre cele mai importante schimbări este includerea mașinilor electrice în baza de impozitare. Astfel, acestea vor plăti 40 lei pe an, în timp ce autoturismele hibride vor avea un impozit variabil, între 16 lei (motor sub 1,6 litri) și 76 lei (motor între 2.001 și 2.600 cmc).
Pentru mașinile pe benzină cu normă Euro 6, creșterea este mai mică, dar tot vizibilă: un motor de 1 litru va avea impozitul majorat de la 50 la 80 lei, iar un motor de 1,5 litri, de la 80 la 132 lei. Motoarele de 2 litri vor fi taxate cu 251 lei anual.
Pentru vehiculele cu motoare de peste 2.500 cmc, impozitul poate depăși 1.000 lei pe an. Mai mult, pentru autoturismele cu valoare de peste 375.000 lei, se aplică un supliment de 0,9% din suma care depășește acest prag.
Criticile nu au întârziat să apară. APIA a atras atenția că diferențele între Euro 6 și Non-Euro sau Euro 4 sunt prea mici și nu reflectă realitatea performanței auto. De asemenea, o mașină Euro 6 de un an va plăti aceeași taxă ca una de zece ani, ceea ce ridică întrebări despre echitatea fiscală.