În era AI, sistemul educațional trebuie schimbat din temelii
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/copii-robotica.jpg)
Sistemul educational actual, bazat pe memorare, ierarhii rigide și testare standardizată, nu mai corespunde realităților unei lumi dominate de inteligența artificială și schimbări tehnologice rapide. În ziua de astăzi, elevii pot rezuma un capitol cu ajutorul AI-ului în mai puțin de un minut. Totuși, școala continuă să îi evalueze prin subiecte care deja sunt depășite și nu își mai au rostul în societatea actuală.
Sistemul educational nu mai face față schimbărilor din piața muncii
Potrivit unui articol publicat de earth.com, aproape 83 de milioane de locuri de muncă vor dispărea în următorii cinci ani. În schimb, alte 69 de milioane vor fi create, multe dintre ele cu cerințe complet noi. Acest dezechilibru arată cât de ineficiente au devenit clasificările academice clasice, într-o lume în care abilitățile concrete contează mai mult decât diplomele.
În același timp, tot mai mulți adolescenți suferă de anxietate, depresie sau alte tulburări emoționale. Psihologii consideră asta ca pe un semn că presiunea competitivității nu mai este sustenabilă.
Cercetătorii Yong Zhao și RuoJun Zhong susțin că meritocrația transformă educația într-o cursă. Ei propun ca în locul unui sistem care promovează ideea unui unic învingător, să avem un sistem care cultivă cooperarea, empatia și capacitatea de a lucra în echipă.
„Excelența, în epoca interdependenței, înseamnă nu să fii mai bun decât ceilalți, ci să devii mai bun alături de ceilalți”, spun cei doi oameni de știință.
Această schimbare de paradigmă este deja vizibilă în societate și pe piața muncii. Peste 64 de milioane de americani lucrează ca freelanceri, de multe ori în domenii total diferite decât cele studiate în școală. Aceștia apreciați pentru competențele practice, nu pentru o diplomă standardizată.
Cum poate fi transformată educația pentru a rămâne relevantă
Inteligența artificială poate prelua sarcinile repetitive, cum ar fi testele de tip grilă sau rezumarea unor texte. Profesorii ar trebui să devină mentori care coordonează proiecte reale, axate pe creativitate, gândire critică, empatie și rezolvarea de probleme.
Zhao și Zhong propun ateliere mixte, cu elevi de vârste diferite, evaluări centrate pe contribuția socială a elevului, și proiecte desfășurate în comunitate. Portofoliile ar trebui să înlocuiască dosarul educațional, înlocuind catalogul bazat pe medii generale.
Studiile arată că echipele diverse, din care fac parte persoane cu abilități, stiluri de gândire și perspective diferite performează mai bine în sarcinile creative și analitice. În acest context, diferențele devin resurse, nu obstacole. Profesorii ar trebui să se axeze pe dezvoltarea colaborării în astfel de echipe.
Diplomele încep să valoreze din ce în ce mai puțin, iar competențele tot mai mult. Peste jumătate dintre anunțurile de angajare din SUA, în 2024, nu mai cereau diplomă de studii superioare. Unele state americane au eliminat complet această cerință din majoritatea posturilor publice.
Această orientare spre competențe practice poate fi sprijinită în școală prin reducerea testărilor standardizate. Instituțiile de învățământ trebuie să ofere elevilor un spațiu real pentru gândire independentă, lucru în echipă și implicare activă.
Sistemul educational trebuie să se transforme astfel încât elevii să nu mai fie rivali la obținerea de note, ci parteneri în proiecte comune. Într-o lume condusă de algoritmi, doar empatia și colaborarea pot oferi oamenilor un avantaj unic.