Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii! Ozaltin intră pe o secțiune de 23,4 km cu două tuneluri și două ecoducte

Publicat: 29 mai 2025, 17:13, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii! Ozaltin intră pe o secțiune de 23,4 km cu două tuneluri și două ecoducte
Foto: Facebook Cristian Pistol

Încă un lot importat din Autostrada Unirii (A8) a intrat pe mâna constructorului. Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, și reprezentanții Asocierii româno-turce Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Infravis SRL au semnat, joi, contractul pentru proiectarea și execuția lotului Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte a Autostrăzii Unirii (A8).

Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii! Ozaltin, compania din Turcia care alături de craiovenii de la Strade Bauunternehmung a finalizat tronsonul 1 al DEx12 Craiova – Pitești, va demara proiectarea și execuția primului lot din cele șase care compun tronsonul montan Miercurea Nirajului – Leghin al A8. Contractul a fost semnat joi, după ce a trecut perioada de 10 zile pentru eventuale contestații.

Am semnat astăzi ultimul dintre contractele gestionate de CNAIR pentru construcția unei secțiuni a Autostrăzii Unirii (A8). Secțiunea Miercurea Nirajului – Sărățeni va fi construită în următoarele 30 de luni (6 luni proiectare și 24 de luni execuție) de Asocierea româno-turcă Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Infravis SRL. Practic, în acest moment, CNAIR implementează 4 contracte necesare construcției a 97 km din cei 216 km ai tronsonului montan de autostradă Târgu Mureș – Târgu Neamț (216 km)“, a anunțat pe Facebook șeful CNAIR, Cristian Pistol.

Contractul, în valoare de 2,98 miliarde de lei (fără TVA), este finanțat prin Programul Transport (PT). Lungimea acestui nou tronson de autostradă este de 23,4 km, din care aproximativ 1,07 km de tunel.

Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii

Pe traseu lotului Miercurea Nirajului – Sărățeni vor fi construite inclusiv:

  • un tunel bidirecțional cu lungimea de 740 m situat în apropierea localității Măgherani;
  • un tunel bidirecțional cu lungimea de 330 m situat în apropierea localității Chibed;
  • un ecoduct peste DN13A și calea ferată;
  • un ecoduct peste DN13, zona Acățari.

De altfel, contractul va include construcția a 36 de structuri.

Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii. Ozaltin are referințe bune, susțin oficialii de la Transporturi

Compania turcă Ozaltin are referințe bune, susțin oficialii de la Transporturi.

Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii

„Vorbim de un contract între CNAIR și o companie care a avut experiențe bune și am avut experiențe bune cu ei în România în această perioadă. Țin să subliniez una dintre ele și anume DEx12 Craiova-Pitești, reziliere și preluare de contract și finalizarea de către Ozaltin înainte de termen, ceea ce e un lucru bun. Mai au și alte contracte în derulare, așa cum bine știți, și pe Autostrada Transilvaniei. Acolo e o asociere mai largă și acele viaducte, tot pe Autostrada Transilvaniei, care au fost parte din alt contract, dar care au fost preluate de dânșii. Din acest punct de vedere, și-au dovedit seriozitatea și nu avem de ce să avem semne de întrebare că nu își vor duce la bun sfârșit această investiție“, a spus ministrul interimar al Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Încet, încet semnăm contracte pe fiecare dintre loturile din A8, într-un final, sperând să intre toate în fază de execuție“, a mai afirmat Grindeanu.

Într-adevăr, Autostrada Unirii începe să adune tot mai mulți constructori. Vorbim de o autostradă de aproximativ 304 km, cu secțiuni montane dificile, cu tuneluri, viaducte și ecoducte, care are în total 13 loturi și trece Prutul pe la Ungheni. Opt dintre tronsoane se află pe secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț, iar cinci sunt pe secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Toate cele 13 loturi au fost scoase la licitație, iar unele au și constructori.

Încă un constructor și-a preluat lotul din Autostrada Unirii. CNAIR gestionează doar două loturi montane ale A8: Miercurea Nirajului – Sărățeni și Pipirig – Leghin

Potrivit directorului CNAIR, compania de drumuri gestionează și construcția podului peste Prut de la Ungheni, pentru care în luna aprilie a început etapa de execuție. Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va interconecta infrastructurile rutiere între România și Republica Moldova: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

În plus, CNAIR gestionează și construcția A7 (Ploiești – Pașcani) care prevede inclusiv interconectarea cu A8 printr-un nod rutier de tip turbion construit în zona localității Pașcani.

Se cunosc termenele limită de depunere a ofertelor și pentru tronsoanele Lețcani – Ungheni ale A8, aflate la CNIR

Recent, au fost stabilite termenele-limită de depunere a ofertelor pentru tronsoanele Lețcani – Ungheni ale Autostrăzii Unirii, aflate în administrarea CNIR.

Mai exact:

  • pentru Tronsonul 3, cuprins între Lețcani (DN 28)-DN 24 (Iași), termenul limită pentru depunerea ofertelor este 25 August 2025.
  • pentru Tronsonul 4, cuprins între DN 24 (Iași)-Golăiești, termenul limită este 1 septembrie 2025.
  • pentru Tronsonul 5, cuprins între Golăiești-Vamă (Pod peste Prut la Ungheni), termenul limită este 28 iulie 2025.

Aceste contracte, lansate în licitație de CNIR, sunt finanțate prin Programul Transport 2021-2027.

Tronsonul 3 are o lungime de 17,7 kilometri, o valoare estimată a contractului de proiectare și execuție de 5,2 miliarde lei și o durată de realizare de 46 luni (10 proiectare și 36 execuție). Include 6 tuneluri, 18 poduri și pasaje (cel mai lung de 1105 metri), 2 noduri (nod DJ 282 Nord Iași la km 70 respectiv Nod DN 24 la km 76) și un Centru Monitorizare Tunel în zona nodului rutier de la km 76.

Tronsonul 4 (cu o lungime de 12,7 km, și un cost estimat de 4,1 miliarde lei) include 12 poduri/pasaje, două tuneluri și un nod rutier de perspectivă-Drum de Legătură cu Spitalul Regional și Aeroport Iași. Tunelul din zona localității Cilibiu/Pădurii Icușeni are o lungime de 1730 m. Durata de realizare a tronsonului este de 46 luni.

Tronsonul 5, în lungime de 2,77 kilometri, va asigura legătura cu Podul peste Prut de la Ungheni (în execuție), la frontiera cu Republica Moldova. Acest tronson are o valoare estimată de 267 milioane lei, include două poduri și un nod rutier la Golăiești (intersecție cu Dj 249), iar termenul de realizare este de 18 luni.