Începe construcția celui mai dificil tronson din Autostrada Unirii: Asocierea este în faţa unei provocări tehnice,

Publicat: 16 iun. 2025, 18:07, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
Începe construcția celui mai dificil tronson din Autostrada Unirii: Asocierea este în faţa unei provocări tehnice,

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a emis ordinul de începere pentru lucrările la Lotul 2A Ditrău–Grinţieş din Autostrada Unirii (A8), una dintre cele mai așteptate și ambițioase conexiuni rutiere din România. Proiectul va debuta oficial la 30 iunie și promite să devină o provocare tehnică fără precedent, cu 21 de kilometri de tuneluri și viaducte – adică peste jumătate din lungimea totală a lotului. Autoritățile vorbesc despre un test major de inginerie, iar constructorii se pregătesc să intervină într-un teren dificil, cu relief montan, unde vor ridica 19 tuneluri și 63 de poduri și viaducte.

Autostrada Unirii prin munți: „O provocare tehnică”

Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a declarat că este vorba despre unul dintre cele mai grele loturi de autostradă din țară, cu un grad de complexitate tehnică foarte ridicat. Proiectul presupune lucrări majore de artă – poduri, viaducte, pasaje și tuneluri – într-o zonă montană dificilă, între județele Harghita și Neamț.

Conform contractului, în maximum 14 luni de la începerea proiectării, constructorul trebuie să identifice exact traseul în teren, să propună soluțiile tehnice aplicabile și eventualele modificări față de planul inițial. În funcție de aceste modificări, CNIR va putea propune Guvernului eventuale exproprieri suplimentare.

”Am emis, astăzi, ordinul pentru începerea proiectării celui mai lung lot al Autostrăzii Unirii-A8. Asocierea este în faţa unei provocări tehnice, lotul 2A Ditrău-Grinţieş fiind unul dintre cele mai dificile loturi de autostradă din România.

Conform contractului, punerea la dispoziţie a amplasamentului se va face în termen de maximum 14 luni de la data începerii activităţii de proiectare (fie integral, fie separat pentru fiecare sector de lucrări în parte).

După ce constructorul efectuează identificarea în teren şi prezintă soluţiile tehnice pe care doreşte să le pună în operă, inclusiv posibile modificări faţă de cele din Studiul de Fezabilitate vom fi în măsură să analizăm eventuale devieri de la coridorul de expropriere identificat şi vom înainta Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru exproprieri suplimentare”, a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.

Viaducte suspendate și tuneluri adânci – 57% din traseu, sub sau peste sol

Cifrele confirmă complexitatea proiectului: din întreaga lungime a lotului 2A, 57% va fi formată din tuneluri și viaducte. Concret, vor fi construite:

  • 19 tuneluri
  • 63 de poduri și viaducte
  • 21 kilometri de structuri majore dintr-un total de 37 km

Aceste cifre transformă acest lot într-o lucrare de referință pentru infrastructura rutieră românească. Nodul rutier de la Ditrău va permite conectarea cu DN12 în județul Harghita, iar în județul Neamț, la Grințieș, este prevăzută o descărcare provizorie, menită să asigure funcționarea independentă a lotului până la finalizarea conexiunii complete cu restul autostrăzii.

Proiectul este susținut din bani europeni nerambursabili, prin Programul Transport 2021–2027, dar și din alocări de la bugetul de stat. Acest mix de finanțare asigură stabilitate pentru derularea proiectului pe termen lung.