Începutul sfârșitului pentru companiile aeriene low-cost? Semnalele de alarmă care zdruncină industria
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/avion-pexels-pixabay-69121.jpg)
Modelul care a cucerit lumea aviației civile – bilete ieftine, servicii minimale și taxe suplimentare ascunse – pare să fi ajuns într-un punct critic. În timp ce giganții precum Ryanair și easyJet continuă să raporteze stabilitate, o serie de companii aeriene low-cost și ultra-low-cost se confruntă cu dificultăți financiare, retrageri de pe piețe cheie și presiuni uriașe din partea transportatorilor tradiționali. Anul 2025 ar putea marca o schimbare profundă în modul în care sunt operate zborurile ieftine.
Semne de slăbiciune pe piețele globale
Wizz Air și-a închis operațiunile din Abu Dhabi, după aproape cinci ani în care nu a reușit să transforme baza din Emiratele Arabe Unite într-o afacere profitabilă. Compania islandeză Play Airlines a renunțat la rutele transatlantice pentru a se concentra pe destinații europene, iar Norse Atlantic Airways își închiriază aeronavele altor operatori, încercând să reducă pierderile.
În SUA, Southwest Airlines a renunțat la politica istorică de alocare gratuită a locurilor, iar Spirit Airlines, unul dintre cei mai cunoscuți transportatori ultra-low-cost, a tras un semnal de alarmă privind solvabilitatea sa, recunoscând riscuri serioase de lichiditate.
Critici dure la adresa modelului low-cost
Scott Kirby, CEO al United Airlines, a descris recent modelul low-cost drept „mort”, acuzând companiile că și-au construit succesul pe practici înșelătoare: „Să păcălești clientul, să-l convingi să cumpere și apoi să-i percepi taxe suplimentare ascunse”.
Declarațiile sale au fost susținute indirect și de Ed Bastian, CEO al Delta Air Lines, care a avertizat că firmele aflate „la baza lanțului trofic al industriei” nu pot supraviețui pe termen lung dacă nu ating pragul de rentabilitate, scrie Il Corriere Della Sera.
.
Războiul prețurilor cu transportatorii tradiționali
Unul dintre factorii care subminează companiile low-cost este strategia agresivă a giganților tradiționali. Delta, United și American au început să ofere tarife similare celor low-cost pe rutele concurente, eliminând facilități incluse anterior, precum bagajul de mână.
Astfel, avantajul competitiv al transportatorilor low-cost se estompează. Dacă prețurile nu mai sunt semnificativ mai mici, clienții preferă companii cu reputație și servicii mai bune.
Datele pieței: creștere, dar cu probleme
În 2024, un loc din trei la nivel mondial era oferit de companiile low-cost, iar patru dintre cele mai mari zece companii aeriene din lume – Southwest, Ryanair, IndiGo și easyJet – aparțin acestei categorii. Totuși, multe dintre ele înregistrează pierderi considerabile.
Play Airlines a raportat în prima jumătate a lui 2025 pierderi de peste 42 de milioane de dolari, în timp ce Spirit a înregistrat în trimestrul doi o pierdere de 184 de milioane de euro, în ciuda încercărilor de a introduce locuri premium și servicii suplimentare.
Presiunea investitorilor și schimbarea modelului
Southwest Airlines a fost nevoită să revizuiască modelul de business, introducând taxe pentru servicii anterior gratuite, în urma presiunilor investitorilor. Spirit ia în calcul vânzarea unor aeronave pentru a strânge lichidități și a concediat sute de piloți.
Wizz Air, în schimb, și-a redus drastic planurile de achiziție de aeronave Airbus A321XLR, concentrându-se din nou pe piețele est-europene unde cererea rămâne ridicată.
Impact asupra consumatorilor: bilete mai scumpe
Analizele de piață arată că dispariția companiilor ultra-low-cost ar putea duce la creșterea prețurilor biletelor. În cazul Spirit Airlines, după ce operatorul a renunțat la cinci rute interne din SUA, tarifele medii de bază pe acele destinații au crescut cu 5,7% într-un singur an.
Pe termen scurt, clienții ar putea observa o reducere a ofertelor spectaculoase la zboruri și o aliniere mai mare a tarifelor între companiile tradiționale și cele low-cost.