India, pepinieră de șoferi profesioniști pentru România. Cât câștigă șoferii de camion indieni
Cererea pentru șoferi profesioniști din India a crescut de trei până la patru ori în ultimul an, pe fondul lipsei acute de personal din domeniul transporturilor. Potrivit unei companii specializată în recrutare, formare și management de personal din Asia, un șofer profesionist indian poate câștiga în România până la 3.000 de euro lunar, în funcție de experiență și tipul de activitate.
Companiile de transport din România se confruntă cu un deficit major de șoferi pentru transportul de marfă intern și internațional, dar și pentru activități de logistică și manipulare. Cei mai căutați sunt șoferii cu permis C/CE/D/DE și stivuitoriștii, necesari pentru operațiuni de manipulare în depozite și centre logistice.
Cum sunt plătiți șoferii profesioniști
Conform legislației în vigoare, pachetul salarial al șoferilor profesioniști include salariul minim pe economie, la care se adaugă diurna zilnică, stabilită în funcție de tipul de transport și politica fiecărei companii.
Pentru deplasările interne, diurna este cuprinsă între 23 și 57,5 lei/zi, potrivit HG nr. 1860/2006, iar pentru deplasările în Uniunea Europeană, diurna începe de la 35 de euro/zi, în funcție de țară și destinație (HG nr. 518/1995).
În general, cele mai mari venituri sunt obținute de șoferii de camion care efectuează curse internaționale în spațiul UE. Aceștia pot câștiga între 1.200 și 3.000 de euro lunar, în funcție de rută, durată și specificul activității.
România, printre țările cu cel mai mare deficit de șoferi din UE
România are nevoie de aproximativ 70.000 de șoferi profesioniști de camion, potrivit UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România), iar deficitul total din domeniu este estimat la 150.000 de conducători auto, incluzând și șoferii de autobuze, autocare și taxiuri.
La nivel european, deficitul se ridică la aproape 500.000 de șoferi, iar potrivit Uniunii Internaționale a Transportului Rutier (IRU), numărul acestora ar putea ajunge la 745.000 până în 2028, dacă nu sunt luate măsuri urgente. În următorii cinci ani, peste 3,4 milioane de șoferi profesioniști ar putea părăsi piața muncii.
„Nevoia de șoferi profesioniști este în continuă creștere – atât pentru transportul de marfă, cât și pentru transportul de persoane. Cea mai mare cerere vine din zona transportului internațional, unde companiile din România apelează tot mai mult la recrutarea de șoferi din Asia”, a declarat Cosmin Șerban, Managing Director & Co-Founder al TAKT Recruitment.
„India a devenit una dintre cele mai importante surse de forță de muncă. Șoferii indieni au o pregătire profesională solidă, sunt disciplinați și vorbesc limba engleză, ceea ce le facilitează integrarea în echipele locale”, a adăugat acesta, citat de Endless.
India, pepinieră de șoferi profesioniști
India, în special nordul țării, este recunoscută la nivel internațional pentru tradiția sa în formarea șoferilor profesioniști. Mulți dintre candidații selectați provin din regiunea Punjab, unde meseria de șofer este considerată o profesie de prestigiu.
„Recrutăm preponderent șoferi din Punjab, o zonă cu o adevărată cultură a camioanelor. Mulți dintre ei au experiență și în țările din Golf – Dubai, Qatar, Oman – unde standardele sunt ridicate. Sunt oameni serioși, disciplinați și se adaptează rapid la regulile companiilor din România”, explică Cosmin Șerban.
Potrivit reprezentanților TAKT Recruitment, șoferii indieni sunt apreciați și pentru disponibilitatea de a lucra în perioadele de vârf – august și decembrie, când companiile de transport au cele mai multe comenzi și tarifele sunt mai ridicate.
Cum sunt selectați șoferii indieni care ajung să lucreze în România
Candidații sunt selectați în baza experienței, a cunoștințelor de limba engleză și a stabilității familiale – criterii care asigură motivația și seriozitatea pe termen lung. În general, șoferii au între 25 și 45 de ani și trimit peste 90% din salariu familiilor din India.
Fiecare candidat este verificat atent, inclusiv prin analiza documentelor (cazier, acte de identitate), interviuri și probe practice. Înainte de sosirea în România, șoferii participă la teste riguroase în centre de pregătire pentru transport de marfă și persoane, unde susțin cursuri teoretice și probe de condus în poligoane dotate cu monitorizare video live, dezvoltate de TAKT Recruitment.
Scopul acestor centre este de a evalua competențele reale ale candidaților și de a garanta respectarea standardelor europene de siguranță și legislație rutieră.
Angajatorii români pot participa la procesul de selecție fizic, în India, sau de la distanță, prin multiple feed-uri video – inclusiv camere amplasate în interiorul camionului.
După testare, șoferii urmează cursuri dedicate legislației române și europene, înainte de a primi avizul de muncă, viza și permisul de ședere. Procesul de integrare în România este asistat complet de echipa TAKT Recruitment, pentru ca angajații să poată urca la volan în siguranță și legalitate.
De ce șoferii străini nu pot părăsi locul de muncă din România
Șoferii indieni care lucrează în România sunt angajați în baza unor proceduri legale stricte, fiind juridic dependenți de angajator pentru dreptul de ședere.
„Se spune informal că ‘nu pot fugi’ – în realitate, nu pot schimba legal angajatorul fără un nou aviz de muncă. Dacă o fac, intră în ședere ilegală și riscă deportarea. Lucrătorii non-UE vin în România pe o viză condiționată, legată de angajator, și nu o pot schimba decât cu un nou permis de ședere”, explică Cosmin Șerban.
În primul an de activitate, lucrătorii străini pot schimba angajatorul doar cu acordul expres al companiei inițiale. În caz contrar, riscă interdicții de intrare în România sau în Uniunea Europeană de până la cinci ani, iar firmele care îi angajează fără acte pot fi sancționate cu amenzi semnificative.