Întârzieri majore în porturile europene. Nu s-a mai întrâmplat din pandemie
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/port-containere.jpg)
Porturile europene se confruntă cu cele mai grave blocaje logistice din pandemie până astăzi, potrivit unei analize citate de Puterea Financiară. Navele așteaptă zile întregi pentru a descărca marfa. Cauzele principale ar fi politicile tarifare imprevizibile ale administrației Trump, nivelurile scăzute ale apelor și modificările alianțelor comerciale.
Congestionare extremă în porturile europene
Cele mai afectate porturi sunt cele din Olanda și Belgia. În Anvers, barjele așteaptă între 60 și 70 de ore pentru a fi încărcate. În Rotterdam, timpul de așteptare ajunge până la 77 de ore. Directorii companiilor logistice declară că unele nave înregistrează întârzieri de până la cinci zile la descărcare. Efectul este resimțit de clienți, care primesc produsele cu întârziere, ceea ce poate afecta ritmul de producție al companiilor care importă materii prime.
Un factor agravant este nivelul scăzut al apelor pe Rin, cauzat de seceta din ultimele luni. Acest lucru limitează capacitatea de încărcare a barjelor, sporind presiunea asupra porturilor deja congestionate. În paralel, schimbările de alianțe între companiile maritime mari, precum Maersk și MSC, determină modificarea rutelor și a terminalelor, amplificând dezechilibrul logistic.
Infrastructură sub presiune
Importurile din Asia au crescut cu peste 7% față de anul trecut. Datorită tarifelor impuse de Trump, americanii se orientează acum către Europa. Terminalele portuare private, cum sunt cele din Rotterdam și Hamburg, încercă să facă față valului de containere angajând personal nou și achiziționând echipamente mai performante.
Reprezentanții portului Anvers-Bruges confirmă că se confruntă cu „congestii prelungite și accentuate”, dar spun că infrastructura rămâne operațională. Însă companiile de logistică se arată îngrijorate de această situație. Navele mici care deservesc piața locală din Europa au ajuns să petreacă chiar și o săptămână pentru a colecta containere din diferite terminale.
Specialiștii estimează că problema nu va fi rezolvată în curând, iar sistemul logistic european va avea nevoie de luni bune pentru a reveni la un ritm fluent.