Inteligența artificială intră în sălile de clasă: Ce vor face elevii cu „Noua enciclopedie”?

Publicat: 27 aug. 2025, 21:24, de Ionut Jifcu, în Educație , ? cititori
Inteligența artificială intră în sălile de clasă: Ce vor face elevii cu „Noua enciclopedie”?

Inteligența artificială începe să fie integrată tot mai mult în școli, oferind profesorilor posibilitatea de a crea lecții interactive și personalizate. Studiile arată că, în Statele Unite, șase din zece profesori au folosit deja instrumente AI în anul școlar 2024-2025, iar inițiative precum Presidential AI Challenge îi încurajează pe elevi să folosească aceste tehnologii pentru a rezolva probleme din comunitate. În același timp, specialiștii atrag atenția asupra riscurilor, cum ar fi facilitarea copierii, creșterea inegalităților educaționale și efectele necunoscute asupra sănătății mintale a copiilor.

Inteligenţa artificială, la clasă: profesorii se adaptează treptat

Ludrick Cooper, profesor de clasa a VIII-a în Carolina de Sud, a recunoscut că nu a fost întotdeauna încântat de AI, dar și-a schimbat părerea, arată publicaţia Puterea Financiară.

„Aceasta este noua enciclopedie”, a spus el, explicând că instrumentele AI permit elevilor să acceseze rapid informații și să înțeleagă mai bine conceptele studiate.

Cooper este doar unul dintre numeroșii profesori care încorporează AI în planurile de lecție, în încercarea de a combina tehnologia cu procesul educațional tradițional.

Giganții tech investesc în educație

Marți, Prima Doamnă Melania Trump a anunțat Presidential AI Challenge, un program care încurajează elevii să folosească AI pentru a aborda provocările comunității. Totodată, OpenAI a lansat un „mod de studiu” pentru ChatGPT și a colaborat cu Instructure, platforma educațională folosită de milioane de elevi. Companii precum Microsoft și Anthropic s-au asociat cu sindicate și organizații de învățământ pentru a instrui aproximativ 400.000 de profesori în folosirea AI.

Instrumentele AI permit crearea de lecții personalizate și interactive. LLM-Enabled Assignment, dezvoltat de Instructure și OpenAI, transformă profesorii în creatori de conținut educațional adaptat la nevoile elevilor, monitorizând progresul acestora. Profesorii pot chiar să „încarce” personalități istorice în lecții, pentru a explica contextul unei perioade sau evenimente istorice, făcând învățarea mai captivantă.

Riscuri și provocări

Sarah Howorth, profesor asociat de educație specială, compară AI cu focul.

„Unii spuneau: «Uite ce poate face!» și alții: «Ne poate ucide»”, spune acesta.

Există riscuri legate de copiat, accesul inegal la tehnologie, efecte asupra sănătății mintale și dificultăți pentru elevii cu nevoi speciale, cum ar fi cei cu bâlbâială sau cu dizabilități de vedere. Robin Lake de la Arizona State University atrage atenția că elevii din școlile defavorizate ar putea rămâne în urmă, deoarece nu toate instituțiile au acces la instrumente AI de calitate.

Matthew Rascoff de la Stanford susține că AI trebuie să promoveze învățarea socială și colaborativă, nu doar învățarea individuală. Profesorii precum Lauren Monaco subliniază că tehnologia nu poate înlocui procesul educațional bazat pe interacțiune și analiză personală. „Este un atac la adresa profesionalismului nostru. Vreau să continui să întreb: Cine beneficiază de pe urma asta?”