Deși această evoluție tehnologică aduce cu sine beneficii, apare întrebarea crucială despre încrederea pe care telespectatorii o vor acorda știrilor prezentate de IA în detrimentul prezentatorilor umani. Încrederea în prezentatorii umani de știri a atins un minim istoric, ne avertizează un sondaj Ipsos. Doar 42% dintre persoanele din Marea Britanie au încredere în aceștia. Se conturează, deci, o schimbare semnificativă în modul în care publicul percepe informațiile.
Relațiile parasociale, construite inițial în anii 1950 în jurul convingerii că prezentatorii de știri vorbesc direct, prin cameră, cu fiecare telespectator, au fost esențiale în stabilirea unei conexiuni personale între public și jurnaliști. Între timp,influencer-ii de pe social media au preluat acest format, într-un fel, și se pune sub semnul întrebării dacă inteligența artificială poate reproduce aceeași conexiune personală. Adam Mosam recunoaște că nu se poate atinge aceeași conexiune cu o IA. Un om este, totuși, capabil de empatie. Dar argumentează că oamenii nu mai caută imparțialitatea, ci o experiență îmbunătățită a știrilor, așa cum ne informează BBC.
Cu toate acestea, există incertitudini legate de acceptarea unei relații parasociale cu un prezentator AI. Nic Newman, cercetător asociat la Reuters Institute for the Study of Journalism, subliniază importanța atributului uman în furnizarea de programe de știri, menționând că, pentru acest aspect, umanitatea va rămâne crucială.
În ciuda acestei evoluții tehnologice, Channel 1 recunoaște necesitatea implicării umane în procesul de verificare a scenariilor și selectare a poveștilor pentru a evita problemele asociate cu IA, cum ar fi halucinațiile. Termenul „halucinații” nu se referă la manipulare involuntară. Aici, „halucinații” indică potențialul ca instrumentele de inteligență artificială să creeze conținut sau informații care nu reflectă realitatea sau să introducă elemente fictive în cadrul știrilor. Aceasta subliniază mai degrabă riscul ca AI să genereze informații incorecte sau neadevărate, ceea ce ar putea afecta credibilitatea și exactitatea știrilor.
Integrarea IA în prezentarea știrilor reprezintă o schimbare majoră în domeniul jurnalismului. Trecem peste considerațiunile etice. Depășim întrebările legate de încrederea publicului și de viitorul relațiilor parasociale. Și ne gândim, un pic triști, la câte amante de potentați financiar își vor pierde job-ulețele. Nici nu îndrăznim să ne gândim la ce prezentatoare cu bust generos și picioare lungi va crea IA, ca să le înlocuiască. Adio țuțupine de marțipan la meteo! Adio tocilare nătângi la sport!
Oare IA are în vedere și administrația publică?