INTERVIU EXCLUSIV. „Tăticul” metroului din New York, Mihai Horodniceanu: „E nevoie de curaj politic ca Bucureștiul să aibă un metrou modern”

Publicat: 21 iul. 2022, 13:05, de Ion Teleanu, în News , ? cititori
INTERVIU EXCLUSIV. „Tăticul” metroului din New York, Mihai Horodniceanu: „E nevoie de curaj politic ca Bucureștiul să aibă un metrou modern”
Mihai Horodniceanu

De ani de zile, creierul din spatele celor mai importante proiecte de infrastructură din New York este românul Mihai, Michael pentru americani, Horodniceanu, președintele la MTA Capital Construction. El și-a oferit expertiza primarului Nicușor Dan, dar nu a fost contactat niciodată, după cum spune într-un interviu pentru Puterea.ro.

-Ce ar trebui făcut ca Bucureștiul să ai aibă un transport public modern și performant?

-Din punct de vedere al mărimii, Bucureștiul este al șaselea din Europa. Este un oraș mare și ar trebui să se gândească la dezvoltarea unui oraș sustenabil. Asta implică trei lucruri și anume: ecologia, economia și social ecoute. Aceste trei lucruri trebuie să existe și implică foarte multe aspecte. Unul dintre ele este să ai un transport public prin care să micșorezi poluare și să îmbunătățești calitatea mediului înconjurător. Practic, din punct de vedere ecologic, trebuie să micșorezi numărul de mașini care circulă și, totodată, și emisiile poluante. Asta implică anumite schimbări majore în felul cum te uiți la un oraș. Și un oraș ca să fie sustenabil are nevoie să se creeze o dezvoltare care să fie susținută de populație. În ce sens mă refer la asta? Ca să ai un transport performant ai nevoie să pui mulți bani înăuntru și acești bani sunt plătiți prin taxe. Întrebarea este dacă locuitorii sunt dispuși să susțină un sistem politic care să îmbunătățească asta? Un sistem politic care nu e corupt, e mai greu de a fi reales de multe ori, pentru că în momentul când începi să adaugi taxe și faci anumite lucruri se crează și anumite probleme.

”Trebuie să faci ceva care este bine astăzi, dar care va rămâne bine și pentru generațiile viitoare”

-Mai concret, despre ce este vorba?

-Practic e nevoie de a implica populația ca să suporte acest lucru, și, totodată, e nevoie să ai și un minitransport, de exemplu cu biciclete sau trotinete, ceea ce este un lucru bun. Dar sunt multe alte lucruri care nu s-au făcut care să îmbunătățească transporturile. Sfera transporturilor creează o situație foarte bună de îmbunătățire a dezvoltării ecologice și asta e foarte important pentru un transport sustenabil. Trebuie să faci ceva care este bine astăzi, dar care va rămâne bine și pentru generațiile viitoare. Însă, este ceva care, de obicei, cine sunt aleși ca lideri ai comunități, în special primarii, ei pregătesc mâine. Va fi reales sau nu? Dacă nu va fi reales, totul se schimbă și asta este foarte important.

”Ne lipsește curajul politic pentru a avea o rețea modernă de metrou”

-Ce ne lipsește nouă bucureștenilor să avem o rețea de metrou modernă, funcțională și performantă?

-Ne lipsește curajul politic. Pentru că a avea curaj politic implică a aduce populația și a aduce oameni care să vină acolo. Dacă nu e curaj politic, atunci e o problemă, și, cum să spun, guvernele, în general, și totul ce se întâmplă în lume, ține de credibilitate.  Credibilitatea se creează în ani și ani, dar se distruge, de obicei, în doua secunde. De ce? Pentru că oameni politici câteodată nu spun exact care e adevărul și atunci se pierde totul. Asta este peste tot. E ceva generic pentru ca politicieni care sunt aleși trebuie să cânte melodia pe care vor să o audă cei care votează. Și asta nu e necesar a spune adevărul. Eu având o poziție de top la lucrările de la metroul din Nwe York am avut și o teorie foarte simplă.  Am luat locuitorii din Manhattan, două echipe de locatari, o dată pe lună, timp de ani de zile, într-o sâmbătă, și îi duceam să vadă cum se construiește metroul ca să înțeleagă ce este acolo. Îi aduceam acolo la stația respectivă, le țineam o mică conferință, după care îi luam în subteran ca să vadă exact unde suntem și ce facem. În felul acesta poți să creezi credibilitate pentru că ei știau exact ce le spuneam și totodată vedea la fața locului care era realitatea. Eu cel puțin două zile pe săptămână eram pe teren, uitându-mă ce se întâmplă. Nu poți să faci o construcție stând în spatele unui birou. Ceea ce mi se spunea la birou era una și ceea ce vedeam în teren era uneori alta. De aceea eram tot timpul afară, pe teren, să văd ce se întâmplă.

Construcția unei stații de metrou la New York costă între 650-750.000.000 USD

Care sunt costurile pentru construirea unei stații de metrou la New York și cam cât timp durează lucrările?

– Eu am făcut diferite lucrări și proiecte la New York și pot spune că numai în ultimii nouă ani am manageriat investiții totale de 24 de miliarde de dolari. Costul mare nu este cât de lung e traseul. Construcția unei stații de metrou în New York costă între 650 și 750.000.000 USD. Un kilometru de tunel nu este așa de scump pentru că se pune o mașină care sapă tunelul, dar este altceva când vine vorba de fiecare stație care are particularitățile sale.

”Nicușor Dan a avut posibilitatea să discute cu mine, să mă întrebe, dar n-a facut-o”

-În campania electorală din 2020, Nicușor Dan, a anunțat că „personalitate mondială a transportului public”, inginerul Mihai Horodniceanu, va fi consilierul său pentru tot ce înseamna traficul din București. Au trecut aproape doi ani și Mihai Horodniceanu este tot la New York. Ce s-a întâmplat în relația dumneavostră cu primarul Nicușor Dan?

-Nu am avut nicio legătură cu el, nici măcar telefonică. Eu îți spun următorul lucru: I-am oferit servicii pro bono, adică consultație totalmente gratis, pentru că ăsta a fost felul meu prin care pot să replătesc, adică să dau ceva din experiența acumulată pentru București. Dar, în același timp, eu am o teorie și anume că atunci când dai ceva pe gratis, întotdeauna spun că posibil ca valoarea să fie exact atât cât ai dat tu pe ea. Dacă nu ai plătit nimic, valoarea poate să nu fie nimic. Eu acum sunt într-o poziție în care nu am nevoie să câștig ceva, pentru că din punct de vedere financiar, sunt bine. În plus, sunt și profesor și, în același timp, sunt consultant, dar fac parte și din bordurile multor companii. Eu acum lucrez pentru nepoții mei. Practic, ceea ce vreau este faptul că el (nr. Nicușor Dan) a avut posibilitatea să discute cu mine, să mă întrebe, dar n-a făcut-o. Singurul lucru pe care l-am cerut, dacă trebuie să vin aici la București să implic în vreun proiect, a fost să îmi plătească zborul și cazare la hotel. Asta era tot. Afară de astea, nimic pentru mine. Putea să plătească direct la hotel sau la compania aeriană. Nu am cerut să fiu remunerat pentru ceea ce fac pentru că eu sunt într-o poziție foarte bună. Și îți dau un exemplu în acest sens. Noul șef al transportului din New York se folosește de experiența și expertiza mea. Practic, ca să lămurim lucrurile, din punct de vedere al contribuției și implicării mele pentru București și România, nu a fost nimic, adică nu m-a solicitat nimeni. Trist, dar adevărat. Eu spun că dragoste cu sila nu se face.

-V-ați întoarce definitiv în România?

– Răspunsul e nu. Pentru că nepoții și copii mei sunt în SUA. Și nepoții cresc iar eu îmbătrânesc. Dacă este vorba de ceva concret și îmi spune vino să faci asta, vin, dar să îmi plătească spezele, adică transportul și cazare. N-am nevoie să mă plătească nimeni pentru expertiza mea pe care o pun la dispoziție.

Cine este Mihai Horodniceanu

Pe 4 august 1944, se năștea la București, într-o familie de evrei, Mihai Horodniceanu. Până la vârsta de 16 ani a crescut ca un adevărat român, a urmat școlile românești și cursurile liceului Ion Luca Caragiale. La 16 ani, împreună cu familia, a emigrat în Israel unde și-a continuat studiile în domeniul tehnic, marea sa pasiune și a absolvit facultatea de inginerie Civilă la Technion Israeli Institute of Technology.

La scurt timp după absolvirea facultății a emigrat, tot împreună cu familia, în Statele Unite ale Americii. Era începutul anilor ’70 când familia Horodniceanu se stabilea în America, iar Mihai se înscria la Columbia University. La finalul anilor de studiu, Mihai Horodniceanu obținea un Master degree în Management, iar ulterior un doctorat în Ingineria și Planificarea Transporturilor la NYU Polytechnic. Cu puțin timp înainte de finalizarea studiilor doctorale, Mihai Horodniceanu a fondat grupul Urbitran, al cărui CEO a fost din 1980 până în 1986. 

A renunțat la această poziție după ce a fost numit director al departamentului Trafic din cadrul Primăriei New York. Din 2008 s-a aflat în funcția de președinte al MTA Capital (divizia de construcții și infrastructură a metropolitan Transportation Autority). Ulterior, din această poziție a prezentat presei americane cel mai mare proiect de infrastructură pentru transportul în comun pe care l-a văzut vreodată orașul New York.

“Denumirea înseamnă pur şi simplu că realizăm conexiunea magistralei Long Island cu Estul Manhattanului. Este în prezent cel mai mare proiect de tranzit aflat în desfăşurare în Statele Unite!”, își începea el prezentarea proiectului care a debutat în anul 2007 și al cărui termen de finalizare este anul 2022. Era vorba de planul de extindere și redirecționare a magistralei de cale ferată care face legătura între Long Island și Manhattan, chiar sub Grand Central Terminal, cea mai tranzitată stație feroviară și de metrou din New York.

Trebuie precizat că New York are peste 19 milioane de locuitori, iar cel mai important mijloc de transport este metroul. Cu metroul din New York circulă anual, în medie, circa 1,5 miliarde de oameni, iar rețeaua include peste 1.000 de km de cale ferată și 468 de stații. De ani de zile, creierul din spatele celor mai importante proiecte de infrastructură din New York este românul Mihai, Michael pentru americani, Horodniceanu, președintele la MTA Capital Construction.