Invenția uitată a fenicienilor: betonul ecologic cu amfore sparte în compoziție
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/Reconstituirea-presei-de-vin-de-la-Tell-el-Burak-e1753274659651.jpg)
O presă de vin din Libanul antic rescrie istoria tehnologiei și dovedește că sustenabilitatea nu e o obsesie modernă, ci o artă veche de aproape 3000 de ani.
Povestea care începe cu o presă de vin
La 9 kilometri sud de Sidon, în sudul Libanului de azi, o echipă internațională de arheologi a scos la lumină ceea ce pare, la prima vedere, doar o presă de vin străveche. Dar această presă, datată între anii 725–600 î.Hr., adăpostește o revoluție tehnologică ascunsă în straturile de tencuială care o acoperă.
Ce are special? O compoziție nemaivăzută până acum în Levant: un mortar de var amestecat cu fragmente de ceramică reciclată – probabil amfore sparte sau rebuturi de la centrele de producție ceramică. Adică… beton ecologic, cu 700 de ani înainte de cimentul roman.
Beton fără cenușă vulcanică: inteligența fără Etna
Romanii au intrat în istorie cu faimosul lor opus caementicium, un amestec de var, apă și cenușă vulcanică (pozzolană), capabil să se întărească sub apă. Dar fenicienii au avut propria rețetă – mai puțin spectaculoasă, dar la fel de eficientă: au amestecat var cu ceramică pisată, obținând o reacție similară care ducea la formarea unui mortar hidraulic.
Testele de laborator au confirmat reactivitatea amestecului: sub microscop, se observă cum varul a reacționat chimic cu ceramica, formând minerale stabile, rezistente la umezeală. Această tencuială a fost aplicată nu doar în presa de vin, ci și în podelele și bazinul de fermentare al unei instalații agricole complexe.
De la gunoi la strategie: reciclarea, dar cu cap
Nu vorbim despre ceramică spartă întâmplător, ci despre o selecție atentă de fragmente din două categorii:
- Ceramică slab arsă (sub 850°C) – poroasă, foarte reactivă.
- Ceramică suprarsă (peste 1050°C) – vitrificată, mai greu de procesat, dar tot inclusă în amestec.
Faptul că ambele tipuri au fost folosite dovedește că nu era vorba de „ce găseau pe jos”. Era o tehnologie sofisticată, gestionată probabil de meșteșugari specializați care știau exact ce materiale au nevoie. Iar aceste materiale erau transportate, cel mai probabil, din Sarepta – centrul ceramic fenician aflat la 4 kilometri distanță.
Vinul, economia și cunoașterea inginerească
Instalația de vinificare de la Tell el-Burak nu era doar o improvizație rurală, ci un nod al economiei feniciene. Presa de struguri avea o cuvă de 4.500 litri și era gândită pentru producție masivă – posibil pentru export pe mare. Totul era tencuit cu acest material hidraulic, capabil să reziste la acizi, umezeală și variații de temperatură.
Asta înseamnă că nu avem de-a face doar cu o inovație inginerească, ci cu o manifestare clară a unei economii centralizate, cu specialiști, planificare și logistică.
Sustenabilitate, dar fără discursuri motivaționale
Fenicienii nu organizau summituri despre climă. Nu aveau postere cu „Save the Planet”. Dar reciclau ceramică, construiau durabil, foloseau resursele locale și adaptau tehnologia la mediu. Nu ca ideologie, ci ca necesitate și eficiență.
Și totuși, noi ne întoarcem acum la aceleași principii – doar că le prezentăm drept revelații recente, ignorând că s-au născut acum trei milenii, în vinăriile uitate ale unei civilizații maritime care nu ne-a lăsat clădiri monumentale, dar ne-a lăsat metode.
Înainte de Roma, a fost Levantul
Această descoperire rescrie cronologia apariției mortarului hidraulic. Ne obligă să recunoaștem că fenicienii nu au fost doar „transportatori de idei grecești” sau „agenți comerciali între Egipt și Europa”, ci și generatori de inovație tehnologică. Chiar dacă nu au clădit coloseumuri, au construit instalații funcționale, inteligente și durabile.
În plus, susțin ideea că pozzolana nu a fost un monopol al Italiei vulcanice. Pozzolanele artificiale – cum sunt fragmentele ceramice – erau cunoscute și folosite strategic de alte culturi, cu mult înainte să se scrie tratatele lui Vitruvius.
Ce construim azi cu betonul de ieri?
Povestea plăcilor de tencuială de la Tell el-Burak este mai mult decât o anecdotă arheologică. Este un avertisment și un îndemn: căutăm soluții durabile în viitor, dar uităm că ele se află uneori în trecut. Că marii constructori nu sunt neapărat cei care au ridicat imperii, ci și cei care au știut să facă vinul să curgă fără ca pereții să se crape.
Iar civilizațiile dispar nu când uită să bea, ci când uită să tencuiască.
Ingineria invizibilă a fenicienilor: de ce tencuiala lor funcționează și azi
Un capitol pentru mințile tehnice și pentru cei care știu că un zid bun se construiește întâi cu chimie, nu cu mistria
Trecem de partea romantică a vinului și intrăm în laboratoarele improvizate ale celor care, acum aproape 3000 de ani, amestecau var cu amfore sparte, nu pentru că nu aveau ce face, ci pentru că știau ce fac.
Ce este un mortar hidraulic și de ce contează
Un mortar obișnuit, din var stins și nisip, se întărește doar la contactul cu aerul – reacționează cu dioxidul de carbon din atmosferă. În schimb, mortarul hidraulic este capabil să se întărească și în medii umede sau complet scufundate în apă. Asta îl face ideal pentru:
- bazine, fântâni, canale de apă;
- prese de vin și instalații alimentare;
- fundații și zidării expuse intemperiilor.
Reacția chimică esențială este între oxizii de calciu din var și silicații/alumina din agregate – în cazul romanilor, pozzolana vulcanică; în cazul fenicienilor, ceramică arsă.
Cum funcționează amfora spartă în amestec
Ceramica arsă conține silicați amorfi, care reacționează cu varul pentru a forma hidrosilicați de calciu (CSH), aceleași componente care dau betonului modern rezistență. Practic, fenicienii produceau, fără să știe chimie, o versiune timpurie a cimentului Portland… doar că fără cuptor rotativ și fără emisii de CO₂ în masă.
În plus:
- ceramica poroasă absoarbe apa din pastă, accelerând întărirea;
- fragmentarea atentă asigură distribuția uniformă;
- diferitele temperaturi de ardere influențează reactivitatea – exact cum ne arată și analizele moderne (XRPD, SEM-EDS, TGA).
Este ca și cum fiecare bucățică de amforă ar avea un rol clar: unele declanșează reacția, altele stabilizează compoziția, iar unele – aparent inutile – dau structură mecanică mortarului.
Controlul materialelor: o gândire inginerească
Faptul că nu s-a găsit nicio urmă de ceramică produsă la fața locului indică o planificare inginerească în lanț:
- producția ceramicii (probabil rebuturi din Sarepta);
- transportul fragmentelor la Tell el-Burak;
- sortarea și alegerea în funcție de tipul de agregat;
- amestecarea cu var stins în proporții optimizate;
- aplicarea pe suporturi structurale specifice (bazine, pardoseli, pereți).
Tot acest proces presupune nu doar cunoștințe empirice, ci și o echipă de lucrători antrenați, posibil cu formare meșteșugărească specializată – ceea ce înseamnă că existau norme, rețete, poate chiar șantiere mobile cu supervizori.
De ce nu s-a prăbușit instalația în 2700 de ani?
Răspunsul e simplu: pentru că au folosit tehnologia potrivită pentru scopul precis. Mortarul hidraulic fenician a fost făcut pentru vin, adică pentru lichid, pentru acizi naturali, pentru fermentație, pentru trafic uman în jurul bazinei.
Și a fost aplicat pe structuri din piatră de calcar, compatibilă chimic, cu o aderență crescută și o durată de viață uimitoare. Nu avem fisuri majore, nu avem exfolieri masive, nu avem dislocări – ceea ce înseamnă că raportul dintre agregate și liant a fost optim. Adică ceva ce nici măcar astăzi nu iese întotdeauna bine din prima pe șantier.
Ingineria antică: când practica bătea teoria
Într-o lume fără calculatoare, fără norme ISO și fără doctoranzi în chimie aplicată, fenicienii au reușit să atingă o performanță inginerească notabilă. Nu au inventat mortarele hidraulice – dar le-au rafinat și le-au adaptat atât de bine la contextul economic (viticultura) și geografic (zona umedă a litoralului levantin), încât ne fac să roșim în fața expresiei „tehnologie pierdută”.
Nu e cazul să idealizăm trecutul – dar poate e timpul să-l respectăm. Nu pentru grandiozitate, ci pentru rafinamentul invizibil al lucrurilor care funcționează.