Isterie pe Facebook. Românii nu vor să le fie furate datele şi nu se tem să spună asta

Publicat: 25 iul. 2025, 13:42, de Anamaria Ionel, în TEHNOLOGIE , ? cititori
Isterie pe Facebook. Românii nu vor să le fie furate datele şi nu se tem să spună asta
sursa foto: Colaj Puterea

Compania Meta, care deține platformele Facebook și Instagram, le cere în aceste zile utilizatorilor europeni acordul explicit pentru a le urmări activitatea online în scopuri publicitare. În România, însă, mesajul a fost tradus (și răstălmăcit) cu suspiciune.

Pe Facebook circulă texte virale prin care oamenii își exprimă indignarea și „refuzul” procesării datelor. Ce scapă multora este faptul că refuzul presupune automat trecerea la un model cu plată.

Abonamente pentru Facebook fără reclame

Pentru a evita procesarea datelor și afișarea de reclame, utilizatorii pot opta pentru un abonament fără reclame, care costă 5,99 euro pe lună pentru un cont. Pentru fiecare cont suplimentar, se adaugă încă 4 euro. Costurile sunt valabile doar dacă abonamentul este achiziționat direct prin site-urile Facebook sau Instagram; în aplicațiile mobile, tarifele pot fi mai mari din cauza comisioanelor magazinelor de aplicații.

Meta subliniază că utilizatorii își pot modifica oricând preferințele privind publicitatea și pot ajusta nivelul de personalizare al reclamelor. De asemenea, consimțământul poate fi retras în orice moment, iar procesarea datelor este realizată conform normelor europene de protecție a datelor (GDPR).

Cum au reacţionat românii

Mecanismul de alegere introdus de Meta a fost interpretat greșit de unii români, care au asociat solicitarea cu o tentativă de „ocolire” a dreptului la confidențialitate. Un val de postări în care utilizatorii își exprimă refuzul de a le fi folosite datele a împânzit rețelele sociale, deși aceste mesaje nu au valoare juridică și nu influențează în niciun fel politica Meta.

Această situație scoate în evidență, încă o dată, dificultatea companiilor de tehnologie în a comunica eficient noile norme privind datele personale, dar și neîncrederea profundă a utilizatorilor în procesele de profilare digitală.

Ce date are şi ce nu are voie Facebook să folosească

Conform normelor europene (GDPR) și politicilor actuale ale Meta (Facebook/Instagram), platforma are voie să folosească doar acele date personale pentru care utilizatorii își dau consimțământul explicit. Dacă utilizatorul acceptă reclamele personalizate, iată ce tipuri de date pot fi colectate și utilizate în scopuri publicitare:

1. Activitatea pe platformă:
Postările apreciate, distribuite sau comentate

  • Paginile, grupurile și evenimentele urmărite
  • Căutările efectuate pe Facebook sau Instagram
  • Timpul petrecut pe anumite tipuri de conținut (ex: clipuri video)

2. Activitatea în afara platformei (prin „Facebook Pixel” și „Meta Business Tools”):

  • Site-uri și aplicații vizitate care folosesc instrumentele Meta (adică multe!)
  • Produse adăugate în coș sau cumpărături efectuate online
  • Localizarea geografică estimată pe baza IP-ului

3. Informațiile din cont:

  • Nume, adresă de e-mail, sex, vârstă
  • Dispozitivele folosite (telefon, tabletă, PC)
  • Setările de limbă și fus orar
  • Interesele declarate (în profil sau în interacțiuni)

4. Conexiuni și interacțiuni sociale:

  • Prietenii și paginile cu care interacționezi frecvent
  • Persoanele cu care ai chat activ în Messenger
  • Reacțiile comune la conținut (pentru publicitate de tip „Lookalike Audiences”)

Ce NU are voie Meta să folosească fără consimțământ:

  • Mesajele private
  • Informațiile sensibile (etnie, religie, orientare sexuală, convingeri politice), decât dacă le publici explicit
  • Datele biometrice sau de sănătate (cu excepția cazurilor în care folosești produse Meta specializate care cer consimțământ specific)

Ce drepturi ai ca utilizator (conform GDPR):

  • Dreptul de a fi informat ce date se colectează
  • Dreptul de a accesa aceste date
  • Dreptul de a le corecta sau șterge
  • Dreptul de a refuza prelucrarea în scop publicitar
  • Dreptul de a-ți retrage consimțământul în orice moment