Labubu: De ce toată lumea vrea aceste jucării și cât va ține nebunia
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/2000x1333.webp)
Un mic monstru de jucărie cu un zâmbet plin de dinți, cunoscut sub numele de Labubu, a cucerit lumea, apărând pe gențile a milioane de consumatori, inclusiv vedete internaționale precum Rihanna și jucătoarea de tenis Naomi Osaka. În centrul acestei frenezii se află Pop Mart International Group Ltd., compania chineză care produce jucăriile, al cărei fondator a devenit unul dintre cei mai bogați oameni din China, cu o avere estimată la 21,4 miliarde de dolari.
Ce este o jucărie Labubu?
Labubu este o jucărie colecționabilă cu un design distinctiv și excentric. Are urechi lungi asemănătoare iepurilor, ochi expresivi și o gură supradimensionată care descoperă nouă dinți ascuțiți, acompaniată de un zâmbet viclean. Jucăriile fac parte din seria „Monsters” a Pop Mart și sunt inspirate de personajele din trilogia „The Monsters Trilogy”, create de ilustratorul și designerul de jucării Kasing Lung, scrie Bloomberg.
Fiecare Labubu este lansat ca parte a unei serii tematice: de exemplu, seria „Exciting Macarons” în 2023, „Have a Seat” în 2024 și „Big into Energy” în 2025. Compania a lansat, de asemenea, ediții speciale pentru anumite țări și colaborări cu branduri internaționale, cum ar fi seria „Labubu X Vans Oldskool Monsters”.
Cum a devenit populară jucăria?
Pop Mart a început să comercializeze jucăriile Labubu după un acord de licențiere din 2018, dar acestea au rămas pentru mult timp nișate. Popularitatea globală a explodat în aprilie 2024, când artista K-pop Lisa de la Blackpink a afișat jucării Labubu pe Instagram. Mai târziu, Rihanna, Dua Lipa, Naomi Osaka și Kim Kardashian au fost văzute purtând versiuni miniaturale ale Labubu-urilor pe gențile lor, intensificând mania în rândul fanilor.
Cheia succesului este ambalajul „blind box”, în care cumpărătorul nu știe ce jucărie va primi. Această strategie încurajează achizițiile repetate, mai ales pentru a găsi edițiile rare. Raritatea este un element-cheie: șansele de a obține o jucărie specială sunt, în general, de 1 la 72.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Proiect-nou-8-1-1024x576.jpg)
Sursa foto: Adek Berry/AFP/Getty Images
Prețuri și piața secundară
Prețurile variază în funcție de dimensiune, serie și țară. În China, majoritatea jucăriilor Labubu pentru genți se vând cu aproximativ 99 yuan ($14), mini-versiunile cu 79 yuan ($11), iar jucăriile mari pot ajunge până la 1.299 yuan ($182). În Statele Unite, bag charms se vând pentru aproximativ 28 dolari, iar mini-versiunile pentru 23 dolari.
Piața secundară a creat adevărate recorduri: unele ediții rare s-au vândut de până la 45 de ori prețul inițial, iar o jucărie Labubu de mărime umană a fost adjudecată la o licitație din Beijing pentru 150.000 de dolari. Colaborările speciale, cum este Labubu x Vans, au ajuns la prețuri de peste 10.000 de dolari pe platforme de tip eBay.
Distribuție și extindere globală
În China, jucăriile sunt disponibile în peste 400 de magazine fizice Pop Mart, 2.000 de automate „roboshops” și pe platforme online, inclusiv WeChat, Tmall și JD.com. În străinătate, Pop Mart are magazine în peste 12 țări, inclusiv SUA, Canada, Marea Britanie, Franța, Thailanda, Singapore, Japonia și Australia. E-commerce-ul facilitează accesul și în Europa și America de Nord, prin Amazon și TikTok.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Proiect-nou-9-1-1024x576.jpg)
Naomi Osaka și jucăria sa. Sursa foto: Robert Prange/Getty Images
Impactul asupra Pop Mart și fondatorului său
Fondată în 2010 de Wang Ning, Pop Mart a evoluat de la un lanț de magazine de tip variety store la cea mai mare companie de jucării din China. Labubu a fost motorul creșterii companiei: veniturile Pop Mart au crescut cu 204% în prima jumătate a anului 2025, ajungând la 13,9 miliarde de yuan, iar vânzările internaționale au urcat cu 440% în aceeași perioadă. Averea lui Wang Ning a crescut cu 180% doar în acest an, clasându-l în topul celor mai bogați tineri sub 40 de ani la nivel global.
Este mania Labubu sustenabilă?
În ciuda succesului, există semne că fenomenul s-ar putea tempera. În septembrie 2025, JPMorgan a emis un raport prudent privind perspectivele Pop Mart, iar acțiunile companiei au scăzut aproape 25% după ce înregistraseră un maxim istoric cu trei săptămâni înainte. Criticii menționează și feedback negativ legat de calitatea unor produse noi, dar compania încearcă să extindă oferta și să lanseze serii noi pentru a menține interesul publicului.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Proiect-nou-10-1-1024x576.jpg)
Sursa foto: Na Bian/Bloomberg
Experții de la Goldman Sachs estimează că tendințele de tip „toy craze” au un ciclu de viață de aproximativ 2–3 ani, iar succesul continuu depinde de capacitatea Pop Mart de a inova și de a lansa ediții speciale, asemănător fenomenului Beanie Babies din anii 1990.
Labubu a devenit un fenomen global, combinând designul distinctiv al jucăriilor, strategia de vânzare „blind box” și sprijinul vedetelor internaționale. Cu toate acestea, pe măsură ce piața secundară se stabilizează și apar semne de oboseală a consumatorilor, rămâne de văzut dacă mania Labubu va rezista pe termen lung sau va urma soarta altor fenomene temporare din industria jucăriilor.