Lege „uitată” cinci ani la Cotroceni. Președintele Nicușor Dan a sesizat Curtea Constituțională asupra unui act blocat în mandatul lui Klaus Iohannis

Publicat: 27 oct. 2025, 17:23, de Corina Oprea, în POLITICĂ , ? cititori
Lege „uitată” cinci ani la Cotroceni. Președintele Nicușor Dan a sesizat Curtea Constituțională asupra unui act blocat în mandatul lui Klaus Iohannis
Inquam Photos / Virgil Simonescu

O lege adoptată în Parlament încă din anul 2018 și trimisă spre promulgare în iunie 2020 a fost redescoperită la Cotroceni după cinci ani. Documentul, care vizează modificarea cadrului de funcționare a Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”, a fost găsit de președintele Nicușor Dan și trimis spre verificare la Curtea Constituțională, din cauza unor posibile probleme de constituționalitate.

O lege „rătăcită” între mandate prezidențiale

Inițial, proiectul de lege fusese inițiat de doi parlamentari PSD – Doina Silistru și Alexandru Stănescu, care între timp nu mai fac parte din Legislativ. Actul normativ a fost adoptat de Parlament și transmis Administrației Prezidențiale pe 22 iunie 2020, în timpul mandatului lui Klaus Iohannis.

Potrivit Administrației Prezidențiale, fostul președinte Klaus Iohannis formulase, la momentul respectiv, o cerere de reexaminare a legii. Parlamentul a respins cererea și a adoptat din nou actul normativ în aceeași formă, fără modificări.

Documentul a rămas însă nepromulgat, fiind practic „blocat” în faza procedurală finală. Nici administrația Iohannis, nici Parlamentul nu au mai intervenit asupra lui timp de cinci ani, până când președintele Nicușor Dan a dispus verificarea și reluarea procedurii constituționale.

Sesizarea depusă la Curtea Constituțională

Administrația Prezidențială a anunțat oficial că șeful statului a decis să trimită legea spre control de constituționalitate. În sesizarea transmisă Curții Constituționale sunt invocate mai multe precedente prin care instanța a fost chemată să clarifice situații similare – legi adoptate, reexaminate și nepromulgate, dar rămase în procedură deschisă.

„Președintele României a sesizat Curtea Constituțională după ce, în prealabil, formulase cerere de reexaminare a legii, iar Parlamentul a respins respectiva cerere, adoptând legea în forma inițială”, se arată în comunicatul Administrației Prezidențiale.

În motivarea sesizării, sunt menționate mai multe decizii anterioare ale Curții, precum Decizia nr. 536/2016, Decizia nr. 442/2015 sau Decizia nr. 183/2014, în care judecătorii constituționali au confirmat că Președintele României are dreptul să sesizeze Curtea chiar și după respingerea unei cereri de reexaminare, atâta timp cât legea nu a fost încă promulgată.

Actul vizează structura Academiei de Științe Agricole și Silvice

Legea în cauză modifică articolul III din Legea nr. 72/2011, completând prevederile legate de organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare din agricultură, silvicultură și industria alimentară.

Deși conținutul actului normativ nu este controversat din punct de vedere politic, juriștii Administrației Prezidențiale au semnalat posibile conflicte de constituționalitate, cel mai probabil legate de procedura de adoptare și respectarea principiului separației puterilor.

Precedente similare confirmate de Curte

În comunicatul oficial, Administrația Prezidențială menționează mai multe decizii relevante prin care Curtea Constituțională a admis sesizări formulate de președinte în situații similare:

  • Decizia nr. 536/2016 – privind modificarea Legii Statutului aleșilor locali;
  • Decizia nr. 442/2015 – referitoare la Legea serviciilor comunitare de utilități publice;
  • Decizia nr. 183/2014 – care a confirmat admisibilitatea sesizării președintelui asupra unei legi nepromulgate;
  • Decizia nr. 319/2013 – privind o lege contestată succesiv, după reexaminare.

În toate aceste cazuri, Curtea a constatat că sesizarea președintelui îndeplinește condițiile de admisibilitate prevăzute de articolul 146 lit. a) din Constituție, referitor la controlul constituționalității legilor înainte de promulgare.