Lidl, salvat de o chichiță juridică: amenda pentru produsele cântărite greșit a fost anulată în instanță
În toamna anului 2023, inspectorii Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) au efectuat un control la magazinul Lidl de pe bulevardul Poitiers din Iaşi, unde au descoperit mai multe nereguli.
Lidl, amendă pentru cârnați și ulei de măsline
În urma verificărilor, au fost cântărite 35 de pachete de cârnați de porc Fuet, iar două dintre acestea aveau greutăți mult sub valoarea declarată pe ambalaj. În loc de 170 de grame, cârnații cântăreau doar 152, respectiv 154 de grame. Diferențele depășeau limitele admise, motiv pentru care produsele nu ar fi trebuit să fie puse în vânzare, relatează Ziarul de Iaşi.
Inspectorii au mai identificat și un sortiment de ulei de măsline îmbuteliat în sticlă incoloră, contrar normelor Uniunii Europene care cer depozitarea acestui produs în recipiente opace, pentru protejarea conținutului de lumină. În urma acestor constatări, CJPC a aplicat o amendă de 3.000 de lei companiei Lidl.
Contestarea procesului-verbal în instanță
Retailerul a contestat sancțiunea în instanță, argumentând că procesul-verbal de contravenție fusese întocmit cu vicii de formă. Reprezentanții Lidl nu au contestat neregulile privind gramajul produselor, dar au susținut că cea referitoare la uleiul de măsline a fost reținută eronat.
În plus, avocații companiei au reclamat că documentul fusese completat ilizibil, iar amenda fusese aplicată global, fără individualizarea sancțiunilor pentru fiecare abatere.
Un alt argument adus de Lidl s-a referit la lipsa ordinelor de serviciu și a legitimațiilor prezentate de inspectori în timpul controlului. Aceștia nu ar fi făcut dovada că erau împuterniciți să verifice punctul de lucru al magazinului de pe Poitiers.
Judecătorii dau dreptate companiei
Magistrații Judecătoriei au constatat că ordinele de serviciu depuse ulterior la dosar nu conțineau detalii esențiale privind scopul controlului și unitățile vizate. Nu era clar dacă acțiunea fusese una tematică sau operativă și nici dacă inspectorii aveau mandat expres pentru magazinul Lidl. În lipsa acestor precizări, judecătorii au considerat că procesul-verbal este nul, iar amenda aplicată nu are temei legal.
Instanța a dispus anularea procesului-verbal și exonerarea companiei Lidl de la plata amenzii de 3.000 de lei, considerând că instituția de control nu a respectat procedurile necesare.
Despăgubiri și cheltuieli de judecată
În plângerea depusă, Lidl a solicitat obligarea CJPC la plata cheltuielilor de judecată în valoare totală de 14.376 de lei, din care 11.831 de lei reprezentau onorariul avocaților. Judecătorii au apreciat însă că suma este excesivă pentru un caz de complexitate redusă, soluționat în doar trei termene. În final, Protecția Consumatorilor a fost obligată să plătească doar 3.020 de lei, reprezentând taxa de timbru și un onorariu rezonabil.
Hotărârea Judecătoriei nu este definitivă. CJPC a contestat decizia, iar dosarul urmează să fie rejudecat la Tribunal. Până la o sentință definitivă, Lidl rămâne însă cu amenda anulată, după ce judecătorii au considerat că neregulile procedurale au viciat întregul control.