Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa. Au făcut înconjurul planetei de peste 1.700 de ori!

Publicat: 16 iun. 2025, 06:10, de Marian Apipie, în Business , ? cititori
Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa. Au făcut înconjurul planetei de peste 1.700 de ori!

România produce locomotive performante care își dovedesc puterea și fiabilitatea în străinătate. Nu le vezi pe căile ferate de la noi, dar sunt renumite în Europa pentru că fac față celor mai grele condiții. Sunt apreciate și căutate în străinătate. Mai puțin în România. Este vorba de locomotivele Transmontana produse Softronic Craiova, o companie privată aflată pe piață de 25 de ani care duce mai departe tradiția construcției de locomotive lansată de defuncta Electroputere.

Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa. Softronic nu doar modernizează locomotive produse de Electroputere, în baza unui contract de 100 de milioane de euro încheiat cu CFR Călători (fonduri prin PNRR), ci și produce locomotive de ultimă generație. Celebrele Transmontana și-au dovedit deja eficacitatea în străinătate, unde tractează trenuri de marfă de mare tonaj și rulează în condiții meteo dificile (cum se întâmplă în Suedia).

Locomotivele produse de Softronic la Craiova au parcurs deja peste 70.000.000 de kilometri, după cum anunță producătorul privat pe pagina sa de Facebook. Ce înseamnă acest lucru? Dacă circumferința Pământului măsurată în jurul ecuatorului depășește cu puțin 40.000 de kilometric, înseamnă că locomotivele Softronic au făcut până acum înconjurulul planetei de 1.750 de ori.

„Peste 𝟕𝟎.𝟎𝟎𝟎.𝟎𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐤𝐢𝐥𝐨𝐦𝐞𝐭𝐫𝐢 parcurși de locomotivele Softronic. Zeci de milioane de kilometri de încredere, inovație și tehnologie românească“, a fost mesajul celor de la Softronic.

Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa. Faceți cunoștință cu Transmontana!

Recent, Softronic a mai livrat o locomotivă Transmontana către operatorul maghiar CER Cargo, cu care are contract. Este vorba de Transmontana – LEMA nr. 89, o „locomotivă proiectată să ofere performanță, fiabilitate și eficiență, răspunzând cerințelor tot mai complexe ale transportului feroviar modern“, potrivit Softronic. „Privim cu încredere spre viitor și suntem pregătiți să continuăm să susținem mobilitatea verde și eficientă“, este mesajul Softronic.

Locomotivele fabricate în România care rup norii în Europa. Nu țin cont de vreme

Locomotivele fabricate în România care rup norii în Europa. Nu țin cont de vreme

Producătorul privat din Bănie susține că va continua să-și extindă prezența pe piața internațională prin livrarea acestei noi locomotive Transmontana către CER Cargo. „Această locomotivă face parte dintr-o serie pe care o perfecționăm constant, răspunzând cerințelor tot mai exigente ale transportului feroviar european. Fiecare unitate pe care o producem reflectă experiența noastră acumulată și angajamentul de a oferi echipamente performante, fiabile și sustenabile, adaptate realităților și provocărilor industriei de astăzi“, susține Softronic.

Ce înseamnă o locomotivă Transmontana în contextul actual

Transmontana este o platformă în continuă evoluție, cu versiuni adaptate diferiților operatori, țări și tipuri de transport. LEMA nr. 89 respectă aceeași filosofie: performanță echilibrată, fiabilitate și compatibilitate cu infrastructura feroviară europeană.

Potrivit Softronic, locomotiva este gândită pentru a susține traficul de marfă pe distanțe lungi, în condiții variate și să facă față volumelor tot mai mari transportate pe calea ferată, în special în contextul european actual, în care se pune accent din ce în ce mai mult pe transportul sustenabil.

Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa

Această livrare „subliniază relația îndelungată dintre Softronic și CER Cargo Holding“, colaborare care a început acum un deceniu, odată cu integrarea primei locomotive în flota transportatorului maghiar. De atunci, CER Cargo și-a consolidat flota cu mai multe locomotive Transmontana.

Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa. Inovație pe șine, putere fără limite

În ultimii ani, tot mai multe companii feroviare caută soluții viabile pentru a trece de la diesel la electric sau pentru a-și eficientiza operațiunile. Este un proces complex, care ține nu doar de echipamente, ci și de infrastructură, reglementări și finanțare, susține Softronic.

În acest context, ne bucurăm că produsele dezvoltate la Craiova sunt parte din soluția aleasă de unii dintre cei mai dinamici operatori din Europa Centrală și de Est. Livrarea locomotivei LEMA nr. 89 către CER Cargo marchează încă un pas important în colaborarea noastră și ne reafirmă angajamentul de a oferi soluții de transport feroviar adaptate nevoilor reale ale partenerilor noștri“, a adăugat producătorul craiovean de locomotive.

Locomotivele Transmontana fac furori și în Suedia. Indiferent de vreme, locomotivele produse la Craiova își dovedesc puterea. Un video postat de Softronic este sugestiv în acest sens.

„În Suedia, într-un peisaj spectaculos, locomotiva Transmontana se evidențiază ca un simbol al progresului tehnologic. Softronic aduce plus valoare pe trasee din Europa, combinând performanța, sustenabilitatea și tehnologia de vârf“, subliniază compania. Softronic a încheiat un contract de furnizare a 100 de locomotive cu Green Cargo Suedia, valoarea contractului fiind de aproximativ 300 de milioane de euro.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară cumpără trenuri noi din Franța și Polonia, dar vrea și locomotive

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat 37 de rame electrice de lung parcurs de la Alstom, alte 29 de rame vor fi furnizate de Pesa, dar și-a îndreptat atenția și spre locomotive. ARF a demarat luna trecută o licitație privind achiziția a 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, destinate transportului feroviar de călători, și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive.

Locomotivele trebuie să fie capabile să circule cu o viteză maximă de 160 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători. O licitație contestată de Softronic. Compania craioveană a decis apoi să își retragă în ultimele zile ale lunii mai contestația depusă la licitația organizată de către ARF, contract care odată câștigat ar fi putut să îi aducă peste un miliard de lei.

Locomotivele românești de mare putere care performează în Europa

 

Cu doar o săptămână înainte de retragerea contestației, respectiv la 20 mai, Softronic înaintase CNSC o plângere în care reclama valoarea ridicată a cifrei medii de afaceri pe care orice doritor trebuia să o fi obținut în perioada 2022-2024 pentru a participa la licitație. În documentație, ARF a solicitat o cifră medie de afaceri anuală de cel puțin 708 milioane de lei, în condițiile în care Softronic a obținut în cei trei ani menționați un indicator mediu cuprins între 180 și 230 milioane lei.

Potrivit CNSC, Softronic ar fi solicitat „modificarea cerinței privind cifra de afaceri anuală medie“.

Softronic modernizează 19 locomotive pentru CFR Călători

Softronic a semnat în decembrie 2023 un contract cu o valoare de 100,68 milioane de euro pentru modernizarea a 19 locomotive pentru CFR Călători. Primele șase au fost deja livrate, cu un look total schimbat.

Locomotivele simbol din perioada comunistă revin pe șine cu un nou look

Contractul este valabil 144 de luni (12 ani), perioadă ce include efectuarea serviciilor de modernizare pentru toate cele 19 locomotive, având ca dată de referinţă 1 iulie 2026 pentru execuţia şi livrarea ultimei locomotive din contractul de modernizare, în vederea încadrării în intervalul stabilit prin PNRR. Apoi urmează o perioadă de 9 ani (108 luni) pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă pentru ultima locomotivă care va fi livrată.

Citește și: Retter a turat motoarele pe lotul 1 al A0 Nord. Vrea să dea în trafic primii săi kilometri din Autostrada Bucureștiului în timp record (VIDEO)