Lumea auto este în doliu. Părintele mărcii Dacia a murit

Publicat: 08 nov. 2025, 08:45, de Anamaria Ionel, în Auto , ? cititori
Lumea auto este în doliu. Părintele mărcii Dacia a murit
Sursa foto: captură video

Louis Schweitzer, fostul președinte-director general al grupului Renault, a murit la vârsta de 83 de ani. Considerat unul dintre cei mai influenți lideri ai industriei auto franceze, Louis Schweitzer a fost părintele mărcii româneşti Dacia.

Omul care a scris povestea renașterii Daciei

Louis Schweitzer rămâne una dintre cele mai importante figuri din istoria industriei auto românești. Numele său este legat indisolubil de renașterea Daciei, compania care, la sfârșitul anilor ’90, părea condamnată la dispariție, dar care avea să devină ulterior un brand internațional respectat.

Totul a început în 1998, când Schweitzer, pe atunci președinte al grupului Renault, l-a contactat personal pe Constantin Stroe, directorul uzinei de la Mioveni, cerându-i să suspende procesul de privatizare către Hyundai. Un an mai târziu, Renault a preluat 51% din acțiunile Dacia pentru 50 de milioane de dolari, cu promisiunea unei investiții masive — peste 200 de milioane de dolari până în 2003. Decizia avea să schimbe definitiv destinul mărcii românești.

„Am vrut să demonstrăm că o companie din Europa de Est poate produce o mașină modernă, fiabilă și accesibilă”, spunea ulterior Schweitzer.

Sub conducerea sa, Dacia s-a transformat într-un laborator de inovație industrială și un model de succes pentru o economie emergentă.

Proiectul Logan, visul unui automobil pentru toți

Contractul semnat pe 2 iulie 1999 între statul român și Renault prevedea industrializarea, sub marca Dacia, a unui automobil accesibil pentru familiile cu venituri modeste — viitorul Logan. Ținta de preț, de 6.000 de dolari, era îndrăzneață și impunea o modernizare profundă a uzinei de la Mioveni.

Pentru a o atinge, Renault a investit masiv în echipamente, linii de asamblare și formarea profesională a muncitorilor români. Schweitzer era adesea prezent pe platformă, vorbind direct cu angajații, interesându-se de problemele lor. Această atitudine i-a adus respectul și simpatia echipelor de producție.

„Pe parcursul a două călătorii în Rusia, am vizitat reprezentanțe ale unor mărci occidentale. Atunci mi-am dat seama că exista o nevoie uriașă pentru o mașină simplă, robustă, dar modernă. Așa s-a născut ideea Loganului”, mărturisea Schweitzer.

De la SuperNova la Logan

Înainte ca Loganul să iasă pe poarta uzinei, Dacia a trecut printr-o etapă de tranziție. Modelele SuperNova (2000) și Solenza (2003) au fost primele autoturisme Dacia echipate integral cu componente Renault, pregătind terenul pentru lansarea marelui proiect.

Loganul a fost prezentat oficial pe 2 iunie 2004, iar primele livrări către clienții români au început pe 9 septembrie același an. Succesul a fost instantaneu: toate obiectivele de vânzări au fost depășite încă din primul an.

Louis Schweitzer a mizat atunci pe o extindere curajoasă — lansarea Loganului și pe piețele din Europa Occidentală. Mulți au privit cu scepticism această strategie, însă cifrele i-au dat dreptate. În doar opt ani, s-au produs peste 1,5 milioane de unități, aducând grupului Renault venituri de aproape 15 miliarde de euro.

Pentru România, impactul a fost uriaș: până în 2012, Dacia a ajuns să genereze 8% din totalul exporturilor și 3% din PIB-ul național. Loganul a devenit un simbol al reușitei economice și al unui nou început pentru industria auto românească.