Manfred Weber susține că Bruxelles-ul va propune modificarea interdicției privind motoarele termice

Publicat: 13 dec. 2025, 10:58, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Manfred Weber susține că Bruxelles-ul va propune modificarea interdicției privind motoarele termice
Manfred Weber

Europarlamentarul Manfred Weber a anunțat vineri că Executivul European va propune marți modificarea reglementărilor care prevăd interzicerea comercializării automobilelor noi cu motoare pe combustie în Uniunea Europeană începând cu anul 2035. Declarația, făcută la Heidelberg și transmisă de Reuters, reprezintă primul semnal oficial că Bruxelles-ul ar putea face un pas înapoi în privința uneia dintre cele mai radicale măsuri din Pachetul Fit for 55.

Informațiile urmează să fie confirmate în 16 decembrie, când Comisia Europeană va prezenta un nou pachet legislativ privind emisiile de carbon din industria auto. Dacă anunțul se adeverește, Germania — cea mai mare economie europeană și statul cu cel mai influent sector auto — ar obține o victorie importantă în eforturile de protejare a industriei sale, aflată sub presiunea competiției globale și a evoluției pieței interne.

Weber: Piața trebuie să decidă direcția

Manfred Weber, liderul Partidului Popular European, a declarat că noua propunere a Comisiei va „abolii clar” interzicerea motoarelor cu ardere internă. El a argumentat că obiectivele climatice nu ar trebui impuse printr-o singură tehnologie, ci lăsate la latitudinea pieței, în funcție de cererea consumatorilor și evoluția soluțiilor existente.

„Marțea următoare, Comisia Europeană va prezenta o propunere clară de abolire a interdicției motoarelor pe combustie”, a afirmat Weber, subliniind necesitatea unei „deschideri tehnologice” care să includă și combustibilii sintetici — o variantă promovată intens de Germania în ultimii ani.

Cancelarul Merz: Și carburantul sintetic trebuie acceptat

Friedrich Merz, cancelarul Germaniei, prezent la aceeași conferință, a reiterat că mobilitatea electrică va continua să fie direcția principală de dezvoltare a industriei auto europene. Totuși, el a pledat pentru includerea altor tehnologii neutre climatic, precum e-combustibilii, în strategia europeană pentru reducerea emisiilor.

„Există și alte tehnologii, cum ar fi combustibilii sintetici. Aceasta este deschiderea tehnologică despre care vorbim și care oferă industriei siguranță în planificare”, a declarat Merz. Mesajul său reflectă presiunea ridicată asupra sectorului auto german, afectat de scăderea cererii interne și de concurența tot mai agresivă a producătorilor din Asia.

Regula existentă: din 2035, fără mașini noi cu emisii de CO₂

Actuala legislație europeană prevede ca, începând din 2035, toate automobilele noi vândute în UE să nu emită CO₂. Practic, aceasta echivalează cu interzicerea motoarelor termice, cu excepția celor alimentate exclusiv cu e-combustibili certificați, o categorie aflată încă la început și contestată de specialiști.

Decizia adoptată în 2022 a fost salutată de organizațiile de mediu, dar puternic criticată de industria auto și de mai multe state membre. În ultimele luni, mai mulți lideri europeni au cerut amânarea sau modificarea interdicției, pe fondul încetinirii cererii de vehicule electrice și al presiunilor economice.

Germania e pentru o schimbare. Franța și Spania mențin linia dură

În timp ce Germania solicită o reformulare a interdicției, Franța și Spania au reiterat la finalul lunii octombrie sprijinul ferm pentru menținerea datei-limită din 2035. Ambele state consideră că accelerarea tranziției către vehicule electrice este esențială pentru atingerea obiectivelor climatice.

În plus, peste 150 de companii – producători de vehicule electrice, fabricanți de baterii și operatori de stații de încărcare – au transmis o scrisoare oficială președintei Comisiei Europene, cerându-i „să nu dea înapoi” în privința interdicției.

Pe 16 decembrie, Comisia Europeană urmează să prezinte o revizuire amplă a regulilor privind emisiile de carbon din industrie. Pachetul ar putea include noi criterii pentru evaluarea tehnologiilor neutre climatic și scenarii alternative pentru reducerea emisiilor din transportul rutier.