MARILE PROIECTE ALE CAPITALEI: Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea s-au reluat… dar mai întârzie

Publicat: 29 oct. 2021, 07:45, de Narcis Popescu, în ECONOMIE , ? cititori
MARILE PROIECTE ALE CAPITALEI: Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea s-au reluat... dar mai întârzie

La fel ca Pasajul de la Doamna Ghica, supralărgirea arterei Prelungirea Ghencea reprezintă un alt șantier ”etern” pentru cetățenii Capitalei. Aici lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea urmau să fie reluate, la începutul lui septembrie, după aproape un an de pauză, potrivit promisiunilor lui Nicușor Dan, însă la două luni distanță pe șantierul de pe Prelungirea Ghencea nu au apărut încă muncitorii și utilajele.   

Lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea se reiau la începutul lunii septembrie, după aproape un an de pauză, a primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, la finalul lunii august, adăugând atunci că Primăria renunță deocamdată la linia de tramvai prevăzută pe mijloc, din lipsa banilor.

Primarul a mai spus că anul acesta, cât permite vremea, se va lucra la porțiunea de la tramvaiul 41 până la Râul Doamnei, iar după ce se înrăutățește vremea se va lucra la demolările necesare pentru lărgirea tronsonului II.

Totuși, finalul lunii octombrie nu vine pentru locuitorii din zonă cu vreo schimbare a situației șantierului, față de ce se petrecea acolo în lunile anterioare.  Nicușor Dan a argumentat recent că lucrările au fost sistate și pentru că Trustul de Clădiri Metropolitane, compania municipală care face lucrarea, avea datorii foarte marte mari, iar compania municipală care făcea dirigenția de șantier nu a mai putut fi salvată din lipsa banilor.

De altfel, Nicuşor Dan a propus Consiliului General al Municipiului Bucureşti majorarea capitalului social al Trustului de Clădiri Metropolitane Bucureşti SA prin emiterea a 400.000 de acţiuni noi, nominative, în formă dematerializată, cu o valoare nominală de 100 de lei fiecare, precum şi vărsarea sumei de 40 de milioane de lei, contravaloarea acţiunilor subscrise, în conformitate cu prevederile legale.

Ca urmare a acestor modificări, capitalul social al societăţii Trustul de Clădiri Metropolitane Bucureşti SA va fi în valoare de 77.240.000 de lei, împărţit în 772.400 de acţiuni nominative cu valoare nominală de 100 de lei fiecare.

Ce spune primarul Sectorului 6

Am fost de dimineață la Trustul de Clădiri Metopolitane (TCMB), compania municipală a PMB, cea care derulează lucrările pe Prelungirea Ghencea, să mă informez de la sursă despre cum vor evolua lucrările. Mâine CGMB va vota exproprierile aferente tronsonului R. Doamnei – V. Oltului.  Sectorul 6 participă cu suma de 10 milioane de lei la aceste exproprieri, sprijinind Primăria Generală în derularea acestui proiect important!  Lucrările TCMB sunt dependente de lucrările de utilități ce trebuie executate în prealabil de Apa Nova și Enel. (Ceea ce nu înțeleg eu este de ce aceste lucrări nu au fost deja executate, acești operatori nu au avut imensele probleme financiare ale PMB iar acest proiect este demarat din 2019). Au fost probleme cu dirigenția de șantier, au fost depășite,  acum de dirigenție se ocupa compania Energetica Servicii.  Este bine, ei au capacitate. I-am cerut directorului acestei companii municipale sa mă informeze săptămânal cu privire la mersul lucrărilor!  Chiar dacă nu este lucrarea Primăriei Sectorului 6, tocmai pentru că este o lucrare grea, rămân implicat și pe telefoane cu toți cei cu responsabilități în derularea acestui proiect, cu operatorii,  cu firmele, cu Consiliul General care trebuie să finanțeze această lucrare și alături de Primarul General,  inclusiv pentru finanțarea lucrării!

Asociația ”Inițiativa Prelungirea Ghencea” – ONG-ul care luptă pentru surpalărgire

Inițitativa Prelungirea Ghencea este ONG-ul înființat în Sectorul 6 cu scopul de a mijloci dialogul cetățenilor din zona Prelungirea Ghencea cu autoritățile locale, iar un deziderat asumat de organizație este implicarea în vederea supralărgirii Prelungirii Ghencea. Într-un comunicat recent al organizației, reprezentanții acesteia punctau faptul că au discutat cu Cristian Hiver, directorul TCMB (compania municipală care se ocupă de lucrare) și au aflat urmatoarele:

* Ce s-a rezolvat în ultimele 2 săptămâni: PMB a dat Ordinul de începere a lucrarilor, PMB a semnat contractul de dirigenție de șantier cu Comp. Mun. Energetica, TCMB a închiriat utilajele necesare de la Comp. Mun. Drumuri, Poduri și Pasaje.

* Ce urmează:

  • Tronson 1 (Brașov – Râul Doamnei): TCMB va începe asfaltarea celor 2 benzi din mijloc, de tramvai, pentru a se putea devia pe acolo traficul de pe dreapta și pentru a se începe lucrarile de relocare pentru canalizare stradală și apă (care probabil nu vor fi terminate anul acesta);
  • asfaltarea celor 700 m poate fi facută în o săptămână, depinde totuși de vreme; – apoi se va lucra la trotuare pe partea stângă;
  • urmează o ședinta comună PMB – TCMB cu deținătorii de utilități (Apanova, Enel, Distrigaz) pentru corelarea lucrarilor;
  • Tronson 2 (Raul Doamnei – V. Oltului): TCMB va începe procedurile de achiziție pentru material și demersurile pentru exproprieri (notificare proprietari, verificare documente).

Kilometrul 0 al promisiunilor neonorate

În ultimii ani de zile locuitorii Prelungirii Ghencea au auzit o mulțime de povești despre cum viața lor o să se îmbunătățească datorită proiectelor de infrastructură din zonă. Anii au trecut, iar promisiunile s-au transformat treptat într-o altfel de realitate decât cea așteptată. Prelungirea Ghencea este un bun exemplu de incompetență administrativă și de nerespectare a unui angajament extrem de simplu: îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.

Delia Mihalache (președinte Inițiativa Prelungirea Ghencea) spune că nu observă o evoluție pozitivă în dialogul cu PMB: „Din păcate, nu observăm o evoluție pozitivă a dialogului cu PMB pentru că majoritatea informațiilor vin doar în urma cererilor noastre de acces la informații publice. Nu avem întâlniri regulate cu vreo persoană de contact din PMB, responsabilă de proiectul supralărgirii.”

Asociația Inițiativa Prelungirea Ghencea a trimis încă din decembrie 2020 o cerere către Nicușor Dan pentru a putea sta la masă și discuta problemele pentru care militează. După mai multe luni de amânări, aceștia au primit un răspuns halucinant: nu se știe când Nicușor Dan o să îi primească deoarece încă nu și-a organizat un program de audiențe cu publicul.

Inițial, proiectul de supralărgire era unit cu Pasajul Domnești, deoarece cele două obiective de infrastructură sunt interconectate. Pasajul Domnești este în prezent un șantier în lucru și are termenul de finalizare în 2022. Cel mai probabil, acest calendar va fi atins, dar pasajul va fi un eșec uriaș până la finalizarea lucrărilor de pe Prelungirea Ghencea. O să fie un Pasaj Ciurel fără scop până „peste câțiva ani”.

Cel puțin 20.000 de oameni sunt afectați de această lipsă de viziune, și cel mai probabil, suferința și frustrarea lor va continua. ”Uneori nu putem să nu ne gândim la faptul că suntem luați la mișto de către autorități și suntem victima unei bătăi de joc. Am fost martorii unui circ de doi bani între viceprimarul Aurelian Bădulescu și Nicușor Dan în iunie 2020 în Prelungirea Ghencea. De atunci până acum s-a schimbat primarul, dar nu și situația”.

Ce spunea Nicușor Dan pe 2 septembrie

  • lucrările încep abia acum, după aproape un an de puază, fiindcă a durat „descâlcirea lucrurilor”
  • am ales să continuăm cu Trustul de Clădiri Metropolitane. Și mai întâi a trebuit să resuscităm compania fiindcă avea datorii de 40 de milioane, muncitorii în somaj tehnic, plecați și avea o mare problemă de neîncredere în piață. Adică nimeni nu mai voia să-i vândă nimic fiindcă nu a plătit la timp.
  • Anul acesta se va lucra la tronsonul până la Râul Doamnei și la demolările pentru tronsonul II.
  • Vestea mai puțin bună este că deocamdată nu se face linia de tramvai, din lipsa banilor: „Lăsăm loc pentru ea, o să acoperim cu asfalt, iar când avem bani, ne apucăm de ea. Parcarea de la capăt se va face”.

Primarul spune că proiectul are acum finanțarea necesară

Avem alocat 47 de milioane de la începutul anului, plus 35 milioane dintr-un împrumut de 100 de milioane pe care l-am cerut la Ministerul de Finanțe, prin așa numitul CAIL, și așteptăm să-l aprobe. Este o anvelopă maximă de 1,4 miliarde la Ministerul Finanțelor pentru toate UAT-urile și o limită maximă de 100 de milioane, și ei acordă aceste împrumuturi. Sunt bani numai pentru investiții, am pus 35 milioane la Prelungirea Ghencea, 35 milioane la pasajul de la Doamna Ghica și 30 milioane lei la termoficare”, a mai susținut Nicușor Dan.

În bugetul pe anul 2021, pentru lărgirea străzii Prelungirea Ghencea s-au alocat 47 milioane lei. Datoriile Primăriei pentru lucrările executate sunt de de circa 7 milioane lei.

În noiembrie anul trecut, când s-au sistat lucrările la lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, lucrările la primul tronson, între Strada Brașov și strada Râul Doamnei, erau abia la 38%, potrivit datelor transmise de municipalitate.

Valoarea contractului încheiat între Primăria Capitalei și Compania Municipală Trustul de Clădiri Metropolitane București S.A. are o valoare de 345.503.748,09 lei (fără TVA), respectiv 411.149.460,23 lei (cu TVA). Durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor pentru fiecare tronson liber de sarcini. Până acum nu a fost suplimentată valoarea financiară a contractului.

Noua arteră va avea aproximativ 6 km, inițial era prevăzută cu cale dublă de tramvai, 2 benzi de circulație pe sens, pistă de biciclete, trotuare și spații verzi între acestea și partea carosabila. Totodată, se va mai realiza si un nod intermodal (tramvai 41, autobuze și microbuze ale liniilor preorășenești) precum și o parcare de tip Park&Ride cu o capacitate de 300 de locuri, ce poate fi extinsă, ulterior, până la 500 de locuri.