Mașinile electrice care se încarcă rapid peste tot: secretul arhitecturii de 800 V
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Proiect-nou-1-3.jpg)
Pe măsură ce producătorii de vehicule electrice (EV) trec de la arhitecturile de 400 de volți la cele de peste 800 de volți, tensiunea furnizată de stațiile de încărcare poate deveni un factor limitativ în procesul adesea confuz al încărcării rapide.
Arhitecturile cu tensiune mai mare oferă avantajul unor curenți mai mici pentru aceeași putere, ceea ce permite folosirea unor cabluri mai subțiri și, implicit, mai ușoare. Totuși, EV-urile construite pe astfel de arhitecturi trebuie să fie capabile să se încarce și la stații cu tensiune mai mică, cum ar fi cele din rețeaua extinsă Tesla Supercharger, scrie Can and Driver..
O soluție adoptată de unele companii, precum Lucid cu modelul Air, Porsche și Audi cu Taycan și e-tron GT, presupune instalarea în vehicul a unui echipament relativ mare și greu, capabil să transforme tensiunea primită de la stație la valoarea necesară bateriei.
O altă strategie, utilizată de Hyundai, Kia, Genesis și acum și Lucid pentru SUV-ul Gravity, combină un hardware compact cu un sistem complex de control. Conceptul unui convertor de tensiune este cunoscut, însă implementarea sa în modelele electrice ale acestor branduri este una inovatoare, folosind două componente prezente în orice vehicul electric: motorul AC și invertorul.
:format(webp):quality(80)/https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/dc-fast-charging-103-68ae0314b258e.jpg?crop=0.9993333333333333xw:1xh;center,top&resize=980:*)
Sursa foto: Car and Driver
Astfel, când un vehicul echipat cu această tehnologie se conectează la un încărcător rapid DC, sistemul detectează tensiunea disponibilă a stației. Dacă aceasta este suficientă pentru a alimenta direct bateria, puterea trece fără intermediar. Dacă tensiunea stației este mai mică decât capacitatea arhitecturii EV-ului, sistemul „boostează” tensiunea, redirecționând energia prin motor și invertor, folosind contactori și relee pentru a crea un traseu electric diferit de cel utilizat pentru propulsie.
Toate EV-urile bazate pe platforma E-GMP a companiilor coreene includ această tehnologie, în timp ce Lucid o oferă doar în SUV-ul Gravity. Comparativ cu modelul Air, care nu dispune de acest sistem, Gravity are contactori suplimentari integrați într-un invertor reproiectat. Inginerii Lucid au modificat și cablajul statorului motorului posterior pentru a crea un punct neutru care permite corect funcționarea boost-ului de tensiune.
Această inovație permite EV-urilor să profite de avantajele arhitecturilor de 800 de volți, fără a fi limitate de infrastructura existentă de încărcare, făcând procesul mai rapid și mai eficient pentru utilizatori.