Meseriile viitorului în România. Competențele necesare pentru angajarea cu succes
Care sunt meseriile viitorului în România? Piața de muncă națională se pregătește să treacă printr-o transformare rapidă în următorii 10 ani. Digitalizarea în masă, schimbările tehnologice, automatizarea și evoluțiile din economia globală vor dicta tipurile de joburi disponibile, dar și abilitățile care vor fi considerate esențiale de angajatori.
- Ce competențe vor domina piața muncii în 2026
- Adaptabilitatea – cea mai importantă abilitate a viitorului
- Inteligența emoțională nu poate fi automatizată
- Gândirea critică – avantaj într-o lume a datelor
- Comunicarea eficientă – competență universală
- Competențele digitale nu mai sunt opționale
- Domeniile din România în care vor fi cele mai multe locuri de muncă până în 2035
Succesul pe plan profesional va depinde din ce în ce mai mult de capacitatea oamenilor de a învăța continuu și de a se adapta la un mediu într-o schimbare continuă, avertizează specialiștii.
Potrivit rețelei europene de ocupare a forței de muncă, EURES, angajații vor fi nevoiți să își dezvolte competențe noi dacă vor să rămână competitivi. Unele abilități vor deveni obligatorii din 2026.
Ce competențe vor domina piața muncii în 2026
EURES explică într-un material publicat recent, că transformările de pe piața muncii sunt determinate de factori cum ar fi digitalizarea, inteligența artificială, automatizarea proceselor și schimbările sociale majore. În contextul acesta, angajații nu se vor mai putea baza doar pe competențe tradiționale. Ei vor avea nevoie de abilități în plus, adaptate la noile realități profesionale.
Adaptabilitatea – cea mai importantă abilitate a viitorului
Cei de la EURES aduc în vedere că flexibilitatea și capacitatea de a face față schimbărilor accelerate vor deveni critice. Angajații vor trebui să se învețe cu tehnologii noi, reorganizări interne și cu moduri de lucru în continuă schimbare.
Persoanele care au o rigiditate profesională vor avea un handicap major, iar cei care nu se pot adapta riscă să rămână în urma pieței.
Inteligența emoțională nu poate fi automatizată
Gestionarea propriilor emoții, cât și înțelegerea emoțiilor celorlalți vor cântări tot mai mult în procesul de recrutare.
„Inteligența emoțională este esențială într-un mediu de lucru colaborativ și divers, fiind o competență care nu poate fi ușor înlocuită de tehnologie.”, explică EURES.
Într-o lume în care echipele sunt tot mai mixte, iar comunicarea se desfășoară de multe ori online, această abilitate devine un diferențiator important între angajați.
Gândirea critică – avantaj într-o lume a datelor
Dacă știi să analizezi informații complexe și să iei decizii informate, ești pe drumul cel bun.
Specialiștii EURES afirmă:
„Gândirea critică le permite angajaților să analizeze informații complexe și să ia decizii informate, într-un context dominat de automatizare și de un volum mare de date.”
Într-o lume în care inteligența artificială generează cantități uriașe de informații, oamenii vor trebui să interpreteze și să valideze aceste date.
Comunicarea eficientă – competență universală
Un alt lucru pe care angajatorii îl vor căuta la candidați, indiferent de domeniu, este să știe să își exprime clar ideile, să colaboreze eficient și să evite neînțelegerile sau conflictele.
„Angajatorii își doresc persoane capabile să își exprime ideile clar, să colaboreze eficient și să evite neînțelegerile care pot apărea în contexte culturale și profesionale diferite.”, subliniază EURES.
Competențele digitale nu mai sunt opționale
Folosirea instrumentelor digitale, înțelegerea tehnologiilor de bază, lucrul cu platforme online și capacitatea de a folosi inteligența artificială pentru rezolvarea problemelor de lucru vor deveni cerințe minime pentru angajare.
„Competențele digitale de bază nu mai sunt opționale; ele reprezintă o condiție minimă pentru participarea pe piața muncii în 2026.”, avertizează EURES.
Domeniile din România în care vor fi cele mai multe locuri de muncă până în 2035
Estimările Cedefop (Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale) arată că România va înregistra creșteri substanțiale în anumite sectoare economice în perioada 2025-2035.
Acestea vor fi:
1. IT și servicii informatice – lider al creșterii
Sunt peste 226.000 de locuri de muncă estimate. Sectorul programării și al serviciilor informatice va continua să crească rapid, pe fondul digitalizării.
2. Comerțul cu amănuntul
Peste 209.000 angajați. Retailul rămâne un pilon esențial al economiei, care se adaptează la comerțul online și la noile modele de consum.
3. Industria auto
Peste 175.000 de locuri de muncă. Producția de autovehicule și componente auto va crește în continuare. Asta se datorează inclusiv tranziției către mașini electrice.
4. Transport terestru
Peste 96.000 de persoane. Cererea de șoferi și personal auxiliar este stimulată de creșterea logisticii și a comerțului online.
5. Cazare și alimentație publică
Peste 65.000 de angajați. Turismul și HoReCa își revin și se extind, mai ales în orașele mari și zonele turistice.
6. Sănătate
Aproape 60.000 de angajați. Îmbătrânirea populației și nevoia de servicii medicale moderne duc la o nevoie mai mare de personal.
7. Echipamente electrice
Aproape 46.000 de persoane.
8. Industria alimentară, băuturi și tutun
Peste 45.000 de persoane.
9. Activități juridice și de contabilitate
Peste 37.000 de persoane.
10. Producția și furnizarea de energie electrică
37.000 de persoane