Ministrul Dezvoltării a explicat luni seara că România este departe de standardele europene privind plata amenzilor de circulație, iar pentru a corecta această situație este nevoie de măsuri drastice.
Sub 40% dintre cei amendaţi plătesc sancţiunile
Cseke Attila a subliniat că singurul mod în care şoferii ar putea fi obligaţi să se conformeze ar fi retragerea permisului de conducere celor care nu plătesc amenzile. Ministrul a afirmat, referindu-se la varianta condiţionării dreptului de a conduce de plata amenzilor, că în România sub 40 la sută din cei care primesc amenzi de circulaţie le şi plătesc, în timp ce în Uniunea Europeană le achită peste 90 la sută dintre cei amendaţi.
Ministrul a declarat, la Antena 3, că nu vrea să ia permisul nimănui, dar că trebuie găsită o formulă juridică care să prevadă că o persoană nu mai poate conduce dacă nu şi-a plătit amenzile.
”Nu vor fi sancţionaţi cei care respectă astăzi legea. Nici măcar nu vor suferi cei care astăzi respectă legea, dar au încălcat o regulă de circulaţie. Nimeni nu este perfect, dar îşi plătesc amenda. Nu despre ei este vorba. E vorba despre cea mai mare a parte a cetăţenilor care astăzi nu-şi plătesc aceste amenzi de circulaţie. Şi trebuie să ai o măsură de constrângere”, a precizat ministrul Cseke Attila.
Amenzile neplătite pun presiune pe buget
El a explicat că amenzile de circulaţie apar ca venit la primăria de domiciliu a cetăţeanului amendat, iar sumele restante sunt considerate ca debit.
Reformă cu măsuri drastice
Proiectul de lege privind reforma administrației publice publicat joi de Ministerul Dezvoltării prevede faptul că şoferii vor rămâne fără permis dacă nu își plătesc amenzile contravenționale în termen de 90 de zile. Mai mult, permisul de conducere poate fi restituit doar după ce titularul va dovedi că a plătit toate datoriile la bugetul local, indiferent de motivul pentru care i-a fost suspendat.
În termen de 15 zile, autoritoritățile trebuie să informeze șoferul care nu și-a plătit amenzile despre obligația de a plăti și despre momentul în care își va pierde dreptul de a conduce.
Mai mult, permisul poate fi restituit doar după ce titularul va dovedi că a plătit toate datoriile la bugetul local, indiferent de motivul pentru care a fost suspendat: „La finalizarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, pentru a intra în posesia permisului de conducere, titularul acestuia prezintă dovada achitării tuturor obligaţiilor de plată datorate bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază își are domiciliul”.
Amenzile neplătite cresc cu 30% la trei luni
În cazul în care amenzile nu sunt plătite în termen de 3 luni, cuantumul se majorează cu 30%. Dacă nu sunt plătite nici după 6 luni, se majorează cu încă 30%. În cazul în care amenda nu este plătită nici după 3 ani, judecătoria din localitatea de pe raza căreia își are domiciliul contravenientul poate să dispună:
- transformarea în muncă în folosul comunității;
- transformarea în amendă penală, cu termen de plată 60 de zile.
Cum poate fi scurtată perioada de suspendare a permisului
De asemenea, perioada pentru care este suspendat permisul de conducere poate fi scurtată cu o treime în cazul în care titularul prezintă dovada plătii amenzii aferente contravenției care a dus la suspendare.
„Această reducere se aprobă de către șeful poliției rutiere județene sau a municipiului București sau de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute”, arată proiectul Ministerului Dezvoltării.
Posibilitatea de reducere a fost introdusă „pentru a încuraja și facilita regularizarea situației contravențiilor, oferind o motivație suplimentară șoferilor pentru a-și achita toate datoriile la bugetul local”, se arată în nota de fundamentare.
Proiectul mai prevede că atât cumpărătorii, cât și vânzătorii de autovehicule sunt încurajați să să prezinte sau să ceară certificate de atestare fiscală, astfel încât să facă dovada plății tuturor taxelor și impozitelor către bugetul local.
„Vor fi oferite serviciile publice electronice, incluzând situația fiscală atât a vânzătorilor, cât și a cumpărătorilor, în vederea eliberării certificatelor de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligațiilor de plată datorate bugetului local”, arată expunerea de motive.
Proiectul face parte din cel de-al doilea pachet de măsuri fiscale al Guvernului menite să reducă deficitul bugetar, pentru care cabinetul a anunțat că va merge în Parlament pentru asumarea răspunderii.
În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, „toate unitățile administrativ teritoriale ar trebui să se înregistreze în Sistemul Național Electronic de Plată Online, astfel încât să aibă o evidență a datoriilor”.